דלג לתוכן

איפה במוח נמצאת התשוקה לקוקאין?

על-ידי סריקה של המוח נמצא האזור שבו נמצאת התשוקה (craving) לקוקאין. נראה כי אזור מסוים במוח נכנס לפעולה כאשר מכורים לקוקאין משתוקקים לסם.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 08/02/2001 תאריך עדכון: 30/05/2021
1 דקות קריאה
על-ידי סריקה של המוח נמצא האזור שבו נמצאת התשוקה (craving) לקוקאין. נראה כי אזור מסוים במוח נכנס לפעולה כאשר מכורים לקוקאין משתוקקים לסם. היכולת לראות את המקום שבו נמצאת התשוקה לסם תוכל להוביל לטיפולים חדשים בהתמכרות. המחקר מתפרסם בגיליון ינואר האחרון של ה American Journal of Psychiatry.


במחקר השתתפו 11 מכורים לקוקאין, ו- 21 משתתפים בריאים. המשתתפים צפו בסרט אשר נועד לעורר את הרצון לקוקאין. בהשוואה בין שתי הקבוצות נמצא כי למכורים לקוקאין יש פעילות מוגברת באזור מסוים במוח, ואילו במשתתפים הבריאים לא נראתה פעילות כזו.


בנוסף לכך, נמצא כי מוחם של המכורים הגיב בצורה שונה לסצינות אשר ביטאו רגשות. כאשר המשתתפים צפו בתסריט עצוב או שמח, נראו דפוסי פעילות שונים במוחם של המשתתפים המכורים לעומת הבריאים. אולם, דפוסי הפעילות היו דומים באופן אחד חשוב: דפוס הפעילות במוחם של המכורים בזמן של השתוקקות לסם, היה דומה לדפוס הפעילות במוחם של המשתתפים הבריאים כאשר הוקרן תסריט עצוב. תוצאות אלו יכולות להעיד על כך כי השתוקקות לקוקאין והרגשה לא טובה "נורמלית" קשורים זה לזה במוח.


החוקרים השתמשו בטכניקות של הדמיה בזמן שהמשתתפים במחקר צפו בקלטות. האזור שנמצא פעיל בזמן ההשתוקקות לסם נקרא anterior cingulated. ייתכן כי בעתיד באמצעות הדמיה של אזור זה במוח ניתן יהיה לעקוב אחר התקדמות המכורים לתוכניות גמילה מסמים. נוסף לכך, ייתכן כי עם התקדמות המחקר בנושא יהיה ניתן למצוא אילו מעבירים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) מפעילים אזורים ספציפיים אלו ולפתח תרופות אשר יחסמו אותם.


העובדה שהפעילות במוח שגורמת תחושת העצב במשתתפים הבריאים דומה לפעילות במוח של המכורים בזמן השתוקקות לסם, מעידה על כך שהתמכרות לסם קשורה ברגשות. הבנה טובה יותר של התמכרות תוכל להביא לגישות טובות יותר לטיפול בה.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר מיכאל ינקו
ד"ר מיכאל ינקו פסיכיאטריה
4.8
( 78 חוות דעת )
"דר" מיכאל ינקו רופא מקצועי , קשוב , אכפתי , בעל אוזן קשבת ממליצה מאוד"
ד"ר מיכאל דוברוסין
ד"ר מיכאל דוברוסין פסיכיאטריה
פסיכיאטר/פסיכוגריאטר, עצמאי בקליניקה פרטית, פסיכיאטר עצמאי בקופ"ח מכבי, יועץ במע' שיקום פסיכיאטרי ארצי של משרד הבריאות
ד"ר מיכאל ירמייב
ד"ר מיכאל ירמייב פסיכיאטריה
מנהל יחידה במרכז לבריאות הנפש שער מנשה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו