דלג לתוכן

כדאי שתדעו: אלו 7 הדברים שיכולים לקרות אם לא תישנו מספיק

לא סתם אומרים לנו "תשנו על זה", שנת הלילה אינה חיונית רק לנפש אלא מסייעת לגוף לאתחל, לחזק ואף לבנות את עצמו. מחסור משמעותי בשעות מנוחה הוא בעל השלכות משמעותיות על הבריאות הנפשית והפיזית: אספנו עבורכם 7 בעיות בריאותיות שמתפתחות בשל מחסור בשינה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 02/08/2017
2 דקות קריאה

הלילות האלה, בהם אנו מסתובבים מצד לצד במיטה ולא מוצאים מנוח או הימים עמוסי המשימות בהם אנו לא מצליחים לפנות את הזמן אפילו לשנת לילה הגונה, הם אינם רק מתסכלים אלא משליכים על הבריאות שלנו ואפילו יכולים לגרום לנו לזנוח את הדיאטה ולהעלות כמה קילוגרמים. אספנו עבורכם 7 תופעות בריאותיות שעלולות להתפתח בגלל מחסור בשעות שינה: להדפיס ולשמור. 



1. אקנה

חוסר השינה עשוי להתבטא בעור שלכם. מחקרים מסוימים מצאו קשר בין חוסר שינה להתפתחות אקנה, התופעה עשויה להיות קשורה לאופן שבו שינה מווסתת את רמת ההורמונים בגוף. בנוסף, מחסור בשעות שינה עלול לפגוע גם במערכת החיסונית וכך להשאיר את הגוף חשוף לפולשים שונים. 



2. בעיות עיניים

אדמומיות, נפיחות, עיגולים שחורים ושקיות – כולם עשויים להעיד על כך שאינכם עוצמים את העיניים מספיק. מחקרים שונים מראים כי בקרב אלה שממעטים בשינה יופיעו יותר קמטים ונפיחות. מדוע זה קורה? הסיבה לכך עשויה להיות מחסור בבקרה הורמונלית ובתיקון רקמות, תהליכים שמתרחשים בשלבי שינה עמוקים. 



3. עליה במשקל

כאשר אתם זוכים למנוחת לילה הגונה, הגוף שלכם יכול לשלוט ברמת ההורמונים השולטים על תחושת הרעב, גרלין ולפטין. בלעדיהם, אתם עשויים להרגיש דחף לאכול יותר מהכמות שלה אתם זקוקים, וכתוצאה מכך גם לעלות במשקל. 


בנוסף, אחרי לילה ללא שינה סביר יותר שתבחרו בהמבורגר וצ'יפס ולא בסלט לארוחת הצהריים. בקרב אלה הסובלים ממחסור בשעות שינה המוח נוטה לחשוק במאכלים לא בריאותיים, הסיבה לכך עשויה להיות ששיקול הדעת ואופן קבלת ההחלטות אינם כה חדים כאשר אתם עייפים, עובדה שגורמת לחשקים לגבור על ההיגיון. 


אקנה, בעיות עיניים ועליה במשקל: נראה ששנת לילה היא  מרכיב חיוני לאורח חיים בריא 

4. צריכת קפאין

העובדה הבאה כנראה לא תפיל אתכם מהרגליים – אלא אם כן אתם ממש עייפים: אם לרוב אתם צורכים שתי כוסות קפה אך היום הן לא מעוררות מספיק כנראה שאתם סובלים ממחסור בשעות שינה. קפאין עשוי להראות כפתרון המנצח ללילה ללא שינה, אך הוא עשוי להפוך במהירות לחלק מהבעיה. בטווח הקצר, הקפה עשוי אולי לעורר אתכם אך בטווח הארוך הוא יגרום לנדודי שינה וחרדה.



5. מצבי רוח

רגזנות וזעפנות הם סימני אזהרה גדולים למחסור בשעות שינה. מחקר אף הוכיח את הטענה: הוא הגביל את שעות השינה של הנבדקים לכ-4.5 שעות שינה למשך שבוע. התוצאה: הנבדקים סבלו מלחץ, כעס ותשישות נפשית וכאשר הם חזרו לשגרת השינה הרגילה, הם הרגישו טוב יותר. 


דיכאון וחוסר שינה קשורים גם הם, ואף גרוע מכך – מדובר בתופעה מעגלית: הדיכאון עלול להביא לחוסר שינה וזאת עשויה לגרום לדיכאון. 



6. ריכוז 

אפילו חוסר מועט בשינה, כמו שינה של שש שעות אם אתם רגילים לשמונה בכל לילה, עשוי להשפיע על הזיכרון והריכוז. התופעה עלולה להשפיע על הביצועים שלכם בעבודה וגרוע מכך על הנהיגה שלכם. כשליש מהאנשים מעידים על כך שעיניהם נעצמו כשהיו מאחורי ההגה. 



7.  תחושה כללית רעה

להתעורר עם גרון כואב, פה יבש וכאב ראש, עשוי להצביע על בעיה רפואית כלשהי הגורמת לשינה לא טובה, לרבות תסמונת דום נשימה בשינה, נחירות או רפלוקס קיבתי. אם הסימפטומים האלה חוזרים שוב ושוב התייעצו עם הרופא שלכם, הוא יסייע בבחירת באבחון וטיפול בבעיה. 



דאגו למנוחה לה אתם זקוקים

רוב המבוגרים זקוקים ל-7-9 שעות שינה בלילה. הכניסו את השינה ללו"ז והשתדלו ללכת לישון ולהתעורר בשעות קבועות בכל יום. בנוסף, שמרו על חדר השינה קריר, שקט וחשוך והשאירו את הסמארטפון, הלפטופ והטאבלט בחוץ. התאמנו באופן סדיר והקפידו לבצע אימוני סיבולת לב ריאה שיסייעו בשינה עמוקה יותר. זכרו ששינת לילה טובה מתקנת הן את הגוף והן את הנפש וזו ככל הנראה התרופה הטובה ביותר. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר משה מושיקו אמיר
ד"ר משה מושיקו אמיר רפואה אסתטית
5.0
( 15 חוות דעת )
"נהנתי מהטיפול והכל עבר חלק ויצא תוצאה מהממת חוויה מתקנת מרופא קודם שהרס לי את השפתיים חוויה מתקנת ++++ אמליץ בחום :)"
פרופסור חן הופמן
פרופסור חן הופמן דימות
ד"ר חן הופמן מנהל שירות לנוירורדיולוגיה לא פולשנית, אחראי הדמיית מוח בילדים ובעוברים במחלקת הדימות, מרכז רפואי ע"ש שיבא, בית חולים תל השומר
 יורם בניטה מרפאת - ANEW
יורם בניטה מרפאת - ANEW רפואה אסתטית
מומחה למדעי השיער EXPERT TRICHOLOGIST
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום הפרעות שינה ודום נשימה בשינה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו