דלג לתוכן

וולבוטרין נרשמה (סוף סוף) לטיפול בדיכאון בישראל

וולבוטרין נרשמה (סוף סוף) לטיפול בדיכאון בישראל

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 31/03/2009
2 דקות קריאה
וולבוטרין ( bupropion) היא אחת התרופות הוותיקות והמוכרות לטיפול בדיכאון - בעולם המערבי, אבל עד היום לא ניתן היה לתת אותה בישראל. כעת נרשמה התרופה גם בארץ וגם המדוכאים שלנו יוכלו להתחיל לקבל אותה.
דיכאון היא אחת המחלות הנפוצות ביותר, ויש המעריכים כי כחמישית מהאוכלוסייה סובלת ממחלה זו. אחת הבעיות היא שאנשים לא ממש יודעים לאבחן את עצמם, והם מתייחסים לתסמינים שלהם בצורות שונות ומשונות.
כנראה שהבעיה נובעת מכך שדיכאון עשוי להתאפיין בצורות שונות ומשונות: תיאבון ירוד או מוגבר, הפרעה בשינה שיכולה להתאפיין בחוסר שינה או בשינה מוגברת, דאגנות יתר, חוסר ריכוז וכדומה. עצבות, חוסר מוטיבציה, ירידה במצב הרוח ומחשבות אובדניות הן תסמינים אופייניים אחרים, אבל אז פעמים רבות מחפשים הלוקים בתסמינים אלה את האשם במשהו חיצוני שקרה בחייהם (החל מעזיבת בן או בת זוג, פיטורין או סתם תלאות היום יום), ולא מתייחסים לתסמינים ככאלה שנובעים ממחלה במוח המכונה דיכאון.

התרופות הראשונות לטיפול בדיכאון נתגלו (באקראי) כבר לפני יותר מחמישים שנה. תופעות הלוואי שלהן היו קשות, ואנשים רבים העדיפו לסבול את הדיכאון מאשר את הטיפול בו. בשנות השמונים החלו לפתח תרופות ספציפיות יותר, שעובדות על המעביר הכימי סרוטונין, פרוזק הייתה אב הטיפוס של תרופות אלו המכונות SSRIs. תרופות אלו היו יעילות יותר ועם פרופיל תופעות לוואי נמוך יותר מאשר התרופות הישנות (המכונות טריציקליות או חוסמי MAO).
בהמשך פותחו תרופות המעכבות את הלקיחה מחדש של סרוטונין ונוראדרנלין. התרופה וולבוטרין היא נוגדת דיכאון ייחודית המבוססת על עיכוב הלקיחה מחדש (re-uptake) של דופאמין ונוראדרנלין, ומכיוון שאינה מעכבת ספיגת סרוטונין - היא גורמת לפחות תופעות לוואי של פגיעה בתפקוד המיני, השמנה ותשישות.
כאמור, היתרון של וולבוטרין לעומת תרופות נוגדות דיכאון אחרות הקיימות בשוק, הוא שהיא גורמת פחות הפרעות בתפקוד המיני והשמנה, ואף מסייעת להקל על תחושת העייפות, התשישות והטשטוש המהווה חלק מחייהם של מרבית הסובלים מדיכאון.

פרופסור ג'ורג' פאפאקוסטאס מהפקולטה לרפואה בהרווארד, בוסטון שבארצות הברית, אשר הציג לאחרונה מחקר בקונגרס האירופי לפסיכיאטריה (AEP) בניס, צרפת, דיווח כי : " עד ל - 97% מחולים הסובלים מדיכאון סובלים מעייפות ותשישות כאחת מתופעות הלוואי של הטיפול התרופתי, ואף סובלים מכך גם לאחר סיומו. בופרופיון, שהינו המרכיב הפעיל בוולבוטרין, מסייע להקל על תחושת העייפות והתשישות, ואף למנוע את הישנותן של תופעות לוואי אלו בעתיד".
אגב, הישראלים מכירים את התרופה בתור זיבאן, תרופה שמסייעת בהפסקת עישון. סבורים כי חסימת הלקיחה מחדש של דופאמין היא זו שגורמת לאנשים הנוטלים את התרופה להיגמל מהתענוג שמלווה את העישון, וזה מה שתורם לגמילה מוצלחת.

[31/03/2009]

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר כוכבי גלנטי
ד"ר כוכבי גלנטי פסיכולוגיה קלינית
פרופ' אמנון זיסמן
פרופ' אמנון זיסמן אורולוגיה
אורולוג מנתח, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז רפואי שמיר (אסף הרופא)
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו