אבחון התפתחותי: מתי חשוב לבצע אותו וכיצד?
אילו סימני אזהרה יכולים להוביל לצורך באבחון התפתחותי, מי מוסמך לבצע את האבחון, ומהם היתרונות בביצוע ההערכה בבית ולא במרפאה? ד"ר אבי ברכר מומחה ברפואת ילדים, רופא ילדים התפתחותי עם המידע החיוני עבורכם - ההורים
ילדים מגיל לידה ואילך רוכשים מיומנויות שונות במגוון תחומים: בתחום הרגשי, בתחום התקשורתי, בתחום התנועתי, בתחום החברתי, בתחום השכלי ועוד. כישורים נרכשים אלה נקראים גם אבני דרך התפתחותיות. לכל אבן דרך, מוקצה פרק זמן מסוים שבמהלכו על הילד לרכוש את המיומנות המסוימת. רכישת המיומנות בפרק הזמן שנקבע מעידה על התפתחות תקינה. לעומת זאת, קיום של פער בזמן הנדרש לרכישת המיומנות מעיד על עיכוב התפתחותי באותה אבן דרך, ובתחום אליו משתייכת המיומנות המסוימת. במקרים אלה, יש לערוך אבחון התפתחותי. מהו אבחון התפתחותי ומהם הפרמטרים הנבדקים בו, מי מורשה לבצע אבחון התפתחותי ומה חשוב לדעת לפני שפונים לאיש מקצוע? התשובות בכתבה שלפניכם.
Olena Yakobchuk | Shutterstock
מהו אבחון התפתחותי ומתי חשוב לבצעו?
"אבחון התפתחותי בוחן את מכלול תחומי ההתפתחות של הילד, בהם מוטוריקה גסה ועדינה, כישורי משחק, דיבור, שפה ותקשורת, מיומנויות שכליות (תפיסה חזותית, תפיסה מרחבית, תפיסה חשבונית ועוד) והיבטים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים" מסביר ד"ר אבי ברכר."אם קיימים דגלים אדומים אשר מרמזים על קיום של פער בין המיומנות הנדרשת לזו הקיימת בפועל, מומלץ לבצע אבחון התפתחותי. כך לדוגמה, במקרים בהם חלה נסיגה בהתפתחות, כלומר כאשר ילד שכבר רכש מיומנות מסוימת לפתע מפסיק לבצעה, יידרש אבחון. מצב נוסף אשר דורש אבחון הוא כאשר ילד אינו מבצע פעולה כלשהי שהיה אמור לבצע לפי גילו: למשל, מקרים שבהם הילד אינו זוחל בגיל שנה או שהוא אינו הולך בגיל שנה וחצי, עלולים גם הם להוות דגלים אדומים בכל הקשור להתפתחות המוטורית".
מתי יכול לעלות חשד לעיכוב התפתחותי?
"לעיתים, החשד לעיכוב התפתחותי עולה במסגרת מעקב בטיפת חלב, אך לצערי מעקב זה מסתיים לקראת גיל שנתיים עד שלוש שנים, בתום מתן החיסונים במסגרת זאת. בנוסף, לעיתים יכולות להופיע גם נורות אדומות כתוצאה מתצפית של בני המשפחה, מהתרשמות של צוות חינוכי בגן הילדים או בבית הספר או מחוות דעת של אנשי מקצוע במרכזי טיפול בילד" מפרט ד"ר ברכר ומדגיש: "המודעות להתפתחות הילד בשנים הראשונות חשובה ביותר, אך במהלך ביקורים אצל רופאי הילדים בקהילה בהם מוקצה זמן מוגבל לכל מטופל, לא ניתן להקדיש תשומת לב מלאה למצבו ההתפתחותי של הילד. על כן אם עולה חשד, מומלץ לבצע אבחון לבחינת מצבו ההתפתחותי של הילד".מי מוסמך לבצע אבחון התפתחותי?
"אבחון זה מתבצע על ידי מומחה מקצועי, כמו פסיכולוג התפתחותי, רופא ילדים התפתחותי או נוירולוג ילדים. ניתן לבצעו במכונים להתפתחות הילד של קופות החולים השונות או במסגרת פרטית. לעיתים, אם קיים חשד לעיכוב בתחום התפתחותי ספציפי, תתבצע הערכה על ידי צוות פרא – רפואי" מוסיף ד"ר ברכר. "כך למשל, קלינאי תקשורת יכולים לבצע הערכה שפתית ותקשורתית; פסיכולוגים או עובדים סוציאליים יבצעו הערכה בתחום הרגשי; ופיזיותרפיסטים בתחום המוטורי".מהם היתרונות בביצוע אבחון התפתחותי?
ד"ר ברכר מציין כי אחד היתרונות המשמעותיים ביותר בביצוע של אבחון התפתחותי על-ידי איש מקצוע מנוסה, הוא כי הוא יכול להרגיע את ההורים אם עלה חשד ולהסביר להם שהמצב תקין. גם במקרים בהם קיים אבחון התפתחותי, לאיתורו בזמן ייתרון לא מבוטל: "על – ידי אבחון מוקדם ניתן לאפשר מתן טיפולים תומכים באותו התחום, וכך לצמצם את הפער ההתפתחותי ואף לסגור אותו לחלוטין. הלכה למעשה, ככל שהאבחון נעשה בגיל צעיר יותר, הסיכוי לצמצום הפערים גדל. בנוסף, ככל שהילד יקבל סיוע מוקדם יותר, הוא יחווה מידה רבה יותר של תחושת הצלחה ומסוגלות, יחזק את הביטחון העצמי ואת הדימוי העצמי שלו וישפר את מצבו הרגשי, דבר שישליך גם על תפקודו הכולל. משנעשתה הערכה התפתחותית, חשוב לעקוב אחריה ולראות שקיימת התקדמות של הילד ביחס לעצמו" מדגיש ד"ר ברכר.מה משמעות תוצאות האבחון?
"תוצאות ההערכה ההתפתחותית משמשות כדי לקבוע אם הילד זקוק לבדיקות אבחון נוספות, לשירותי טיפול מסוימים או לתוכנית טיפול מקיפה. במקרים מסוימים מומלצת השמה של הילד במסגרת חינוכית שתואמת את צרכיו וכישוריו ומספקת מענה לקשייו". ד"ר ברכר מוסיף ומדגיש כי היכרות ההורים את מצבו של הילד היא חיונית. באמצעותה ניתן לאפשר התמודדות טובה יותר במסגרת המשפחתית, במסגרת החינוכית ובקהילה בכלל.מהן המגבלות בביצוע בדיקה התפתחותית במסגרת המרפאה?
"לאורך שנות עבודתי במכונים להתפתחות הילד במסגרת הציבורית, למדתי כי לעיתים הבדיקה ההתפתחותית במסגרת המרפאה אינה מהימנה מספיק. קיימות סיבות רבות ומגוונות לכך, בהן חוסר שיתוף פעולה מצד הילד, שחושש לא פעם מהמסגרת הלא-מוכרת ומהתנסות שזרה לו" טוען ד"ר ברכר."ביצוע הערכה התפתחותית בביתו של הילד, בסביבה הטבעית והמוכרת לו, עשוי לסייע לו להרגיש יותר בנוח וכתוצאה מכך גם לשתף פעולה. מתכונת זו מאפשרת לאסוף מידע מכל התא המשפחתי הגרעיני וכך לקבל תמונה מלאה יותר". על פי ד"ר ברכר, אבחון בצורה זו מקל לא רק על הילד, אלא גם על ההורים: "האווירה בבדיקה היא משפחתית והתחושה שהילד עומד בפני מבחן כלשהו פוחתת במידה ניכרת. עקב כך, גם הלחץ של ההורים לצד חרדה אפשרית של הילד פוחתים. חוות דעת מפורטת מועברת להורים לאחר האבחון, ומסופק מענה לשאלות שמתעוררות על ידי ההורים בעקבותיה".
הכתבה בשיתוף עם ד"ר אבי ברכר, רופא מומחה ברפואת ילדים ובתחום זה עוסק ברפואת ילדים ראשונית. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.