- אינפומד
- מאמרים
- מאמרים בערוץ בריאות האישה
- מתי שתיית אלכוהול עלולה להשפיע על הפוריות?
מתי שתיית אלכוהול עלולה להשפיע על הפוריות?
האם לזמן שבו אנו שותות אלכוהול יש חשיבות בהשפעה על הפוריות שלנו? על-פי מחקר חדש – כן. אלו הימים שעלולים להפחית את הסיכויים להרות
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
המומחים הכי מבוקשים ליילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים:
ד"ר דן לוין מומחה פוריות ומומחה לצילום רחם באולטרסאונד "קצף" EX-EM
מנהל מרכז רפואת נשים באם המושבות פתח תקווה | ממומחה פוריות ו-IVF אסותא רמת החייל | אפשרות לקבלת החזר על ייעוץ מחברות הביטוח הפרטיות
ד"ר אריאלה סיטון-יעקובסון
רופאה בכירה ומנהלת שרות גינקואונקולוגי אמבולטורי ביחידה הגינקו-אונקולוגית במרכז הרפואי רבין, בי"ח בלינסון
ד"ר משה רויבורט
מומחה להפרייה חוץ גופית וIVF, רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי רבין
ד"ר רונית עשת
רופאה בכירה במערך חדרי הלידה של המרכז הרפואי כרמל ומנהלת מרכז רפואה יועצת של קופת חולים כללית בפרדס חנה
ד"ר אינה בלייכר מומחית בגינקולוגיה ומיילדות
רפואת נשים כללית | מומחית במיילדות | גינקולוגיה והריון בסיכון
ד"ר אירינה פיינברג
רופאה בכירה במחלקת נשים, אחראית מרפאת צוואר הרחם, מרכז רפואי מעייני הישועה
ד"ר עמנואל אטלי
מנהל מחלקות היולדות, בית החולים ליס ליולדות ונשים, המרכז הרפואי תל אביב - סורסקי (איכילוב)
ד"ר אשרת רביב
מומחית בגינקולוגיה ומיילדות, מרפאת צוואר רחם ועריה ולדן I טיפולים בטכנולוגיות מתקדמות
ד"ר בן שטרית גדי מומחה היסטרוסקופיה
גניקולוג בכיר | מנהל תחום היסטרוסקופיות ומרפאת צוואר רחם באסותא רמת החייל | אפשרות לקבלת החזר מחברות הביטוח הפרטיות
ד"ר יורם מנור
מומחה לגניקולוגיה, מיילדות, אולטראסאונד ומי שפיר. מומחה לכל סוגי האולטראסאונד הגניקולוגי.
ד"ר אלי דריזין
רופא בכיר בתחום האולטרסאונד | סקירת מערכות | דיקור מי שפיר | לשעבר מנהל שירותי ההדמיה בתחום הגינקולוגי במאוחדת
ד"ר יוסי הר-טוב
אולטראסאונד במיילדות וגינקולוגיה, דיקור מי שפיר, סיסי שליה, סקירת מערכות, אולטראסאונד גינקולוגי, תלת מיימד, מעקב הריון, בדיקה גינקולוגית
ד"ר נפתלי צוקר
מנתח בכיר, מומחה במיילדות וגניקולוגיה, מומחה להפסקות הריון. פרטי ההתקשרות מיועדים ללקוחות פרטיים בלבד!
ד"ר רודי חמודי הווארי
מומחית בגניקולוגיה ומיילדות – טיפול מקצועי ורגיש, ליווי הריון וטיפול כולל בבריאות האישה
ד"ר ברוך מסינג
מומחה אולטרסאונד ברפואת נשים, ומנהל מרפאת מומי-לב עובר בשיבא. בעל וותק של עשרות שנים באבחון עובר ומחקר, מפתח שיטת TAPSE לבדיקת לב-העובר, שקיפות ע...
ד"ר ג'וליה ברדה פישלר
רופאת נשים מומחית במיילדות וגינקולוגיה, מנהלת המחלקה לרפואת אם ועובר במרכז הרפואי וולפסון ומרצה בכירה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
צריכה מופרזת של משקאות אלכוהוליים עשויה לשבש את שלב הפריית הביצית. כך עולה ממחקר אמריקאי חדש[1], שעקב אחר צריכת אלכוהול של 413 נשים בגילאי 19-41 ופורסם ביוני 2021.
על פי עורכי המחקר, צריכה מופרזת של משקאות אלכוהוליים, בסביבות זמן הביוץ, עשויה לשבש את האיזון ההורמונלי הדרוש לשם הפריית הביצית. החוקרים מציינים כי צריכת אלכוהול בינונית – כלומר בין 3-6 משקאות בשבוע, בזמן שמיד לאחר הביוץ, עלולה לפגועה בתהליך ההפריה.
כמו כן, שתיה מופרזת של יותר מ-6 משקאות בשבוע, בשלבים שלפני הביוץ, בזמן הביוץ ובזמן שלאחר הביוץ, גם הם יכולים למנוע הפריה של הביצית.על פי המחקר, ההמלצה לנשים שמנסות להרות היא לא לצרוך יותר ממשקה אלכוהולי אחד ביום, לאורך כל תקופת המחזור החודשי, ולצרוך פחות מחצי משקה בזמן הביוץ ומיד לאחריו.

Standret | Shutterstock
שלבי המחזור
המחזור החודשי מתחיל בווסת, שהוא למעשה הדימום שנשים חוות פעם בחודש. לאחריו חל שלב הזקיק, בו מתפתח זקיק של ביצית בשחלה, והוא למעשה השלב שחל טרם הביוץ. כל מהלך המחזור שחל לפני הביוץ, משתנה מאישה לאישה ועשוי לארוך משך זמן שונה, וזו הסיבה שיש שוני באורכי המחזור החודשי בין נשים[2].
לאחר מכן, הביצית יוצאת מהשחלה בתהליך הביוץ שקורה ביום אחד, ולאחריו חל השלב הצהוב, במהלכו מופרשים הורמונים מהגופיף בו התפתחה הביצית, אשר נותר בשחלה וממתינה להפריה במשך כ-24 שעות ואז מתכלה. לאחר שבועיים חלה הווסת, והמחזור החודשי מתחיל שוב. כל התהליכים הנ"ל, כרוכים באיזון הורמונלי מאוד מדויק, וכל הפרעה בו, עלולה לשבש את המחזור החודשי ובכך לפגוע בתהליך ההפריה. [2]
אלכוהול והריון
תוצאות המחקר אמנם לא מאוד מפתיעות, מאחר שנשים שמנסות להרות מקבלות את ההנחיה להמעיט בשתיית אלכוהול, אך במרבית המקרים של נשים אשר מנסות להיכנס להריון, תשומת הלב לשתיית אלכוהול חלה רק כאשר "המחזור מאחר",[3] וזה, כפי שאפשר להבין, קורה אחרי שהעובר כבר מתחיל את ההתפתחות שלו במידה ואכן התרחשה הפריה. אם כן, ישנה חשיבות גבוהה להימנעות מאלכוהול לא רק בשל החשש מפגיעה בעובר המתפתח בשלביו הראשוניים והמאוד רגישים, אלא גם לצורך שיפור הסיכוי להתעברות[4].
בניגוד לממצאי המחקר החדש, שמעלה את הנזק שבשתיית אלכוהול טרם ההפריה, הידע לגבי נזקים משתיית אלכוהול בזמן הריון הוא מאוד נרחב. בזמן ההיריון, השלייה מזינה את העובר שבתוך הרחם, על ידי הובלת דם רווי בחמצן ומזון אל העובר. יחד עם החומרים הרצויים, עוברים לעובר גם חומרים לא רצויים, כמו אלכוהול, למעשה, כאשר אישה הרה שותה, רמות האלכוהול בדמה, זהות לרמות האלכוהול שיהיו בדמו של העובר. ככל שהחשיפה לאלכוהול ממושכת יותר, כך הסכנה שנגרם נזק בלתי הפיך לעובר עולה.[4].
נזקים משתיית אלכוהול בזמן ההיריון כוללים פגיעה בהתפתחות תקינה של המוח, שמובילה לליקויי למידה, בעיות התנהגותיות, קושי בחשיבה ופתרון בעיות, קושיים חברתיים ועוד.[5]
לפי משרד הבריאות, ההחלטה להימנע משתיית אלכוהול בהיריון, הינה ההחלטה הבטוחה ביותר, ובאופן כללי היא מומלצת לכל הנשים שמתכננות להיכנס להיריון או שאינן משתמשות באמצעי מניעה[6].
[1] Mohammad Yaser Anwar, Michele Marcus, Kira C Taylor, The association between alcohol intake and fecundability during menstrual cycle phases, Human Reproduction, 2021;, deab121, https://doi.org/10.1093/humrep/deab121
[2] Mohammad Yaser Anwar, Michele Marcus, Kira C Taylor, The association between alcohol intake and fecundability during menstrual cycle phases, Human Reproduction, 2021;, deab121, https://doi.org/10.1093/humrep/deab121
[3] Mohammad Yaser Anwar, Michele Marcus, Kira C Taylor, The association between alcohol intake and fecundability during menstrual cycle phases, Human Reproduction, 2021;, deab121, https://doi.org/10.1093/humrep/deab121
[4] https://www.health.gov.il/Subjects/addictions/Alcohol/FETAL_ALCOHOL_SYNDROME/Pages/default.aspx
[5] https://www.health.gov.il/Subjects/addictions/Alcohol/FETAL_ALCOHOL_SYNDROME/Pages/default.aspx
[6] https://www.health.gov.il/Subjects/addictions/Alcohol/FETAL_ALCOHOL_SYNDROME/Pages/default.aspx
האם המאמר עניין אותך?