דלג לתוכן

ה- FDA אישר את התרופה צ'מפיקס להפסקת עישון

ה- FDA אישר את התרופה צ'מפיקס להפסקת עישון

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 14/05/2006 תאריך עדכון: 25/11/2020
3 דקות קריאה
ה- FDA (מנהל התרופות האמריקאי) אישר היום לשווק את התרופה צ'מפקס (Champix, Chantix או בשמה הגנרי varenicline tartrate) של חברת פייזר, המותוות להפסקת עישון. התרופה נבדקה ע"י ה- FDA במסלול בדיקה מועדף של שישה חודשים, החל משלהי שנת 2005.

עפ"י מאמר מסכם שהתפרסם במגזין הבריטי הבינלאומי האחרון של פרקטיקה קלינית, למרות האפקטיביות היחסית של התרופות המצויות בשוק, למעלה מ- 80% מהמפסיקים לעשן, שבים לעשן תוך שנה. ולראיה- במחקר שערך ד"ר פולדס מתוכנית ההתמכרות לטבק שבביה"ס לרפואה ורפואת שיניים באוניברסיטת ניו-ג'רסי, סוכמו 141 מחקרים שכיסו מעל 48,000 מעשנים, אשר באופן אקראי קיבלו סוגי תרופות שונים ופלצבו (תרופות דמה). הוא מצא ששיעורי הפסקת העישון בשיטות של החלפת הניקוטין, ותרופות כמו בופרופיון (זייבן), נורטריפטילין וקלונידין עומדים על 14.6%-24.9%. מעשנים שקבלו פלצבו השיגו שיעורי הצלחה שנעו בטווח של 8.6%-14.4%

הצ'מפקס, לעומת זאת, היא סוג חדש של תרופה היכולה לשפר את אורך תקופת ההימנעות מעישון. עפ"י ד"ר פולדס: "מניסיונות שנערכו עד כה עולות תוצאות מבטיחות, המצביעות על כך שצ'מפקס יכול להוות התקדמות משמעותית בטיפול בהתמכרות לניקוטין. בדרך כלל, תרופות זוכות לעדיפות בסקירת ה- ה-FDA , אם קיימת תחושה שהן עונות לצרכים בריאותיים שאין להם כיום מענה הולם. מה שהופך את הצ'מפקס לשונה מהתרופות הקיימות, הוא שזהו הטיפול הראשון המותאם ספציפית למכניזם הנוירו-ביולוגי של התלות בניקוטין.... תרופות כמו צ'מפקס חשובות מאוד, שכן הן מסייעות לעוד הרבה אנשים לחדול לעשן, כולל לאילו שנכשלו תוך שימוש בשיטות אחרות".
ואכן, ממחקרים שנערכו בצ'מפקס בקרב אלפי מעשנים, עולה כי התרופה החדשה עשויה להוביל לשיפור בשיעורי ההצלחה. תוצאות הניסויים בבני אדם שדווחו ב-2005 ו-2006 מראים שחלה עלייה בשיעור המפסיקים לעשן במשך תקופות קצרות וארוכות, בהשוואה לנוטלי הפלצבו והבופרופיון (זייבן).

תגובת האגודה למלחמה בסרטן לידיעה:
נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן מסרה כי: "אנו מברכים על אישור ה - FDA שהתנהלותו הזריזה מוכיחה כמה חשוב לאשר בהליך מהיר תרופות מתקדמות ברוח הזמן. אני מקווה כי גם בישראל תאושר התרופה במהרה. מדובר בבשורה מעודדת לציבור המעשנים בישראל אשר מספרם יורד עם השנים והוא עומד כיום על כ - 24%. אלו אנשים אשר ללא ספק מעוניינים להיגמל מההרגל הזה ורצוי שהטיפול התרופתי שיקבלו ילווה גם בטיפול התנהגותי במסגרת השתתפות בקבוצת תמיכה ובהנחיה של מומחים, הנותנים מענה להיבט הפסיכולוגי וההתנהגותי של ההתמכרות לעישון, בנוסף למענה הפיזיולוגי שמספקת התרופה. אנו נמצאים היום ערב ההכנות לקראת היום הבינלאומי ללא עישון שיערך בישראל ובעולם ב - 31 במאי 2006, אומנם תרופה זו תימכר בישראל רק בעוד כשנה אולם זוהי בשורה מעודדת לכל מי שנלחם בקרב נגד העישון"

אמצעי גמילה נוספים בשוק
ישנם סיבות רבות להפסיק לעשן, אולם ההתמכרות לעישון היא מההתמכרויות הקשות המוכרות לעולם הרפואה, ומחקרים רבים אף משווים זאת להתמכרות לסמים קשים. למרות הקושי, לאורך השנים פותחו מספר דרכים ואמצעים להיגמל מעישון המעניקים סיוע של ממש לרוב הנגמלים כיוון שרק כ-8% מהאנשים המנסים להיגמל ללא סיוע כלשהו מצליחים בכך. תחליפי ניקוטין, הנמכרים ללא מרשם רופא, עוזרים להקל על הגמילה מעישון בכך שהם מספקים תחליף לניקוטין שהתקבל קודם לכן מעישון הסיגריות. תחליפים אלו כוללים מדבקות, מסטיקים ומשאפים. תרופת המרשם היחידה הקיימת כיום בשוק לגמילה מעישון היא זייבן (Zyban). תרופה זו מיועדת להשפיע לטובה על מרכז ההנאה במוח ולטפל במנגנון ההתמכרות שנוצר עם התחלת העישון. ישנם מספר תופעות לוואי שדווחו על ידי חלק משתמשי התרופה, כגון סחרחורת, חוסר מנוחה, יובש בפה ונדודי שינה.

האגודה למלחמה בסרטן מקיימת סדנאות לגמילה מעישון הפתוחות לציבור הרחב. הסדנאות כוללות עשרה מפגשים, בהם לומדים המעשנים להתמודד עם הפיתוי ולשבור את הרגלי העישון הישנים. במהלך הסדנאות, המועברות על ידי מומחים לגמילה, נבדק הצורך בתחליפי ניקוטין או בסיוע תרופתי, בתיאום עם רופא המשפחה. לסדנאות אלו אחוזי הצלחה גבוהים.

הידיעה מתוך אתר FDA
https://www.fda.gov/bbs/topics/NEWS/2006/NEW01370.html

הידיעה באדיבות חברת פייזר (Pfizer)
ובאדיבות האגודה למלחמה בסרטן

[14/05/2006]

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר רותם ענבר
ד"ר רותם ענבר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 5 חוות דעת )
"ממליצה בחום על דר ענבר .הגעתי אליה בעקבות תופעות קשות של גיל המעבר.דר ענבר היתה רגישה, מכילה ואינפורמטיבית.המצב השתפר פלאים בעקבות הטיפול.בתקופה רגישה כזו כמו גיל המעבר, היה נעים להגיע לדר שמסבירה ומנהלת שיח בגובה עיניים. ומטפלת מכל הלב."
ד"ר רפאל אלון
ד"ר רפאל אלון כירורגיה
5.0
( 5 חוות דעת )
"הגעתי אל ד״ר אלון אחרי חודשים לא קלים ועם כאבים חמורים בגלל פיסורה שלא הגיבה לטיפול המסורתי, בהמלצת פרקטולוג שאצלו טופלתי ושאינו מנתח עוד. דר׳ אלון ברגישותו הרבה הבין את סבלי ודאג לי לשיבוץ מהיר לניתוח. באווירה נעימה, בביטחון ובחיוך, ענה על שאלותי ונסך בי בטחון לקראת הניתוח. ממליצה מאד!"
ד"ר עופר מרקוביץ
ד"ר עופר מרקוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל יחידת אולטרה סאונד נשים ויולדות בבית חולים מאיר כפר סבא, מנהל פורום ממצאים חריגים ומומים בעובר בבית חולים מאיר כפר סבא
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו