דלג לתוכן

כשהגוף דוחה את מה שאנחנו נותנים לו

כשהגוף דוחה את מה שאנחנו נותנים לו

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009 תאריך עדכון: 02/05/2021
2 דקות קריאה

ישנם אנשים אשר בזמן שחבריהם נהנים ממנת פירות ים גדושה, ולאחריה הם מקנחים במנה המכילה שוקולד איכותי, הם צריכים לחפש מנות אחרות לאכול. זה לא שהם לא אוהבים פירות ים ושוקולד, הם פשוט אלרגיים לאוכל זה.

אלרגיה לסוגי מזון שונים היא תופעה רווחת בקרב שכבות גיל רבות. בארה"ב ישנה הערכה שיותר מעשר מיליון אמריקאים סובלים מאלרגיות לסוגי מזון שונים. לפי מחקרים שונים, שש עד שמונה אחוז מהילדים עד גיל שלוש מפתחים אלרגיות לסוגי מזון שונים. המספר יורד לחמש עד ארבע אחוז בקרב ילדים בגיל מבוגר יותר, ואצל מבוגרים המספר מגיע לשלוש אחוז. בסך הכל, לפי הנתונים בארה"ב שלושים אלף מקרים לערך מגיעים כל שנה לטיפול כתוצאה מאלרגיה למזון. 200 מן המקרים נגמרים במוות.

אלרגיה למזון נוצרת כאשר הגוף דוחה למעשה את המזון שהוא מקבל. המזון מעורר תגובה אימונית, המתווכת על ידי נוגדנים אלרגניים, lgE. המזון כשלעצמו איננו אמור לגרום נזק, שכן יש אנשים שכן יכולים לצרוך אותו בלי שהוא מעורר אצלם תגובות אלרגיות. אלא שאצל אותם אנשים אלרגיים הגוף מפתח תגובות הגנתיות ובכך מונע את קבלתו. הסיבות להתפתחות אלרגיות הן תורשה, רגישות לחומרים מסוימים במזון (על כן לעיתים האלרגיה איננה לסוג אוכל מסוים, אלא לחומרים שנמצאים בו), צירופי מזון. אצל תינוקות נוצרת אלרגיה גם כתוצאה מחשיפה מוקדמת למזון בטרם התחזקות המערכת החיסונית.

המאכלים שנחשבים אלרגתיים הם שוקולד, פירות ים, בוטנים, חיטה, אגוזים, ביצים, חלב וחומרים שמכילים לטקס, דוגמאת בננות, מנגו, קיווי, אבוקדו ותות שדה. החומרים שנחשבים אלרגתיים הם חלבון, עמילן, צבעי מאכל. יש מי שאלרגי למאכלים שרוססו בחומרי הדברה.

התסמינים של אלרגיות הם שיעולים, גודש באף, כאבי גרון, עיניים דומעות, קושי בנשימה, פריחה בעור, בחילות, הקאות, כאבי ראש, עייפות, נפיחות בגרון ובלשון, עיגולים שחורים בעיניים ועיניים אדומות. לא פעם אלרגיות יכולות להתפתח לכדי מחלה, לדוגמא אסטמה, נזלת אלרגית ומחלות אוטו אימוניות.

אבחון אלרגיה נעשה בדרך כלל כאשר מתחילים להופיע תסמינים של אלרגיה אשר חוזרים על עצמם, או כאשר הגוף מגיב בצורה קשה ומתבצע בדיקה למה הוא מגיב כך. אצל תינוקות בדרך כלל הבדיקה נעשית כבר בעת שמופיעים התסמינים. לא פעם אנשים מבוגרים פוטרים זאת בטענה שמדובר בשפעת או במחלות אחרות, בעוד שלמעשה מדובר בתסמינים אלרגתיים. לעיתים תסמינים אלו יופיעו דקות אחרי שאכלנו את המאכל האלרגתי ולעיתים רק שעות אחרי. על הרופא לאבחן שאכן מדובר באלרגיה ולא בתופעה בריאותית אחרת.

על מנת להתמודד עם האלרגיה יש להימנע מלאכול את אותו מזון אלרגתי, למרות שניתן להחזיר אותו לתפריט זמן מסוים אחרי שהופיעו אותם תסמינים. זאת על מנת לדעת האם מדובר באלרגיה מחזורית, קרי כזו שנעלמת עם הזמן, או קבועה, כזו שנשארת לכל החיים. על מנת לפצות על המחסור באותו מזון יש לקחת תוספי מזון שמכילים את המרכיבים של אותו מזון, או לצרוך מאכלים אחרים שמכילים את החומרים החסרים לגוף.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר מאיר קרופסקי
ד"ר מאיר קרופסקי ריאות
5.0
( 6 חוות דעת )
"ד״ר קרופסקי, הרשים אותי מאד כמומחה בתחומו, עם ידע רפואי נרחב ביותר. במקביל ״ולמרות״ מומחיותו, הוא צנוע, אנושי, ואמפטי ביותר. שלא נזדקק לו ולדומיו, אך אם וכאשר נזדקק, הוא כתובת ראויה ומומלצת ביותר."
פרופ' דריו פרייס
פרופ' דריו פרייס ילדים
4.9
( 34 חוות דעת )
"פרופ׳ פרייס מקצועי מאוד,נעים וסבלני כלפי המטופל. מסביר את תהליך הטיפול ועונה על כל השאלות . שילוב של מקצוענות ואנושיות! תודה!"
פרופ' בנימין וולוביץ
פרופ' בנימין וולוביץ ילדים
5.0
( 12 חוות דעת )
"שמענו רבות על שיטת הטיפול הייחודית שלו והיינו חייבים לקבל אותה, הפרופ׳ איש נעים וסבלני והסביר באריכות על כל שלב ושלב בתוכנית, ניכרת מדבריו מקצועיות רבה וניסיון עשיר בנושא האסתמה של ילדים"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו