טמפון הוא אביזר היגיינה נשית העוזר בספיגת זרימת הווסת במהלך המחזור. טמפונים מיועדים להחדרה לנרתיק עם או בלי מוליך, והם מיועדים לשימוש חד פעמי - לאחר השימוש יש לזרוק אותם, אין להשתמש בטמפון יותר מפעם אחת.
ממה עשויים טמפונים?
טמפונים שאושרו על-ידי מכון התקנים בדרך כלל עשויים מכותנה, זהורית (ויסקוזה) או מתערובת של השניים. הסיבים הסופגים המשמשים בטמפונים שנמכרים כיום מיוצרים בתהליך הלבנה נטול כלור, כדי למנוע רמות מסוכנות של דיאוקסין (סוג של מזהם).
צילום: shutterstock | Stas Malyarevsky
האם טמפונים בטוחים לשימוש?
לפני שניתן למכור טמפונים כלשהם באופן חוקי, עליהם לעבור תקנים כדי לקבוע אם הם בטוחים ויעילים: לוודא שהחומרים המשמשים לייצור הטמפונים והמוליך בטוחים; לבדוק את איכות ספיגת הטמפון, חוזקו ושלמותו; ולוודא שהטמפון אינו גורם לשגשוג של חיידקים מזיקים מסוימים או משנה את הרמה התקינה של החיידקים בנרתיק.
האם טמפונים רב פעמיים בטוחים לשימוש?
טמפונים רב פעמיים (מון קאפ, גביעונית) עלולים להוביל לסיכונים נוספים לזיהומים כגון התפתחות של פטריות וחיידקים. בארה"ב, ה-FDA אינו מאשר או מעודד שימוש במוצרים אלה, אלא רק שימוש בטמפונים חד פעמי. בישראל לא נמצא מידע לגבי תקנים ובטיחות המוצר, ולכן מומלץ להתייעץ עם גניקולוגית או גניקולוג בעניין.
איך להשתמש נכון בטמפון?
יש לשטוף ידיים לפני ואחרי השימוש בטמפון.
יש להשתמש בטמפונים רק בזמן הווסת. טמפונים אינם מיועדים לשימוש בזמן אחר ולכל סיבה שהיא.
יש להחליף טמפון כל 4 עד 8 שעות, ולעולם אין להשתמש בטמפון במשך יותר מ-8 שעות ברצף.
מומלץ להשתמש בטמפון בעל הספיגה הנמוכה ביותר, כדי למנוע שימוש במשך למעלה מ-8 שעות.
יש ליצור קשר עם הרופא/ה אם מופיעים כאב, חום או תסמינים חריגים אחרים. במקרה של אי נוחות, כאב, הפרשות חריגות בעת ניסיון להחדיר טמפון, תגובה אלרגית או תסמינים בלתי צפויים אחרים, יש להפסיק להשתמש בטמפונים ולפנות לרופא/ה.
תסמונת הלם רעיל (TSS)
תסמונת הלם רעלי (TSS) היא תסמונת נדירה הנגרמת מחומר רעיל המיוצר על ידי חיידקים מסוימים בעקבות שימוש ממושך מדי או לא בזמן וסת. החומר הרעיל שמייצרים החיידקים עלול לגרום נזק לאיברים פנימיים (כליות, לב וכבד), להלם ואפילו למוות. במקרה של חום פתאומי, הקאות, שלשולים, התעלפות, סחרחורת או פריחה בעור, יש לפנות בהקדם לגורם רפואי
ד"ר אריאלה סיטון-יעקובסוןיילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 56 חוות דעת )
"דר אריאלה סיטון-יעקובסון היא רופאה נדירה. יש לה סבלנות בלי סוף, מסבירה בצורה מלאה ומובנת , מקצועית ברמה גבוהה מאוד ועונה על כל שאלה שעולה מהפגישה הראשונה ועד אחרי הניתוח."
שלום. אני בת 56 ונוטלת הורמונים אסטרוג'ל ואוטרוגסטן 200 כבר 6 שנים בעקבות תופעות גלי חום קשים והפסקת המחזור. קיבלתי את ההמלצה להורמונים משני רופאים מומחים לגיל מעבר וזאת למרות שאימי חלתה בסרטן השד ועברה גם כריתה וגם דודה עם סרטן שד שהחלימה ממנו. שניהם מודעים לכך כי הבאתי את כל המסמכים התומכים בכך. אני במקביל במעקב אצל כירורגית שד לבדיקה כל חצי שנה וגם אולטרסאונד וממוגרפיה כל שנה. בכל פעם שאני מגיעה לכירורגית שד היא מזהירה אותי שזה בעייתי שאני נוטלת את ההורמונים ולעומת זאת המומחית לגיל המעבר שאני מטופלת אצלה כבר שנתיים אומרת שההורמונים שומרים עליי. אני מאוד סומכת על שתי הרופאות המומחיות אבל אני בקונפליקט. למי להאמין? מה לעשות? אשמח לתשובה ממקום אובייקטיבי : ) תודה
אני לא חושבת שאף רופא אובייקטיבי -- הכירורג שד דועג לשדיים והוא רואה נשים עם סרטן שד - רופאי הנשים רואים לרב נשים בריאות בלי סרטן שד- טיפול הורמונאלי אכן מעלה במעט את הסיכון לסרטן שד , אבל מאידך מביא עימו יתרונות רבים הן מבחינת תסמינים והן מבחינת שמירה על עצם לב ועוד.... גם נסיעה ברכב היא מסוכנת ובכל זאת זה סיכון שאנחנו ללוקחים כדי להגיע במהירות מקום למקום. לדעתי בגדול - היתרונות עוליים על החסרונות. רק את יכולה להחליט מה נכון עבורך. בהצלחה, מקווה שעזרתי
בת 48.5 סובלת משינה גרועה, מצבי רוח וחרדות ומגרנות שהחריפו. לא מצליחה להרדם בלי חצי כדור שינה זודרום כבר שנה וחצי. סובלת בשנתיים האחרונות בלופים ממצבי רוח, חרדות, התקפי חרדה, גלי בכי ועצב ועצבנות. בעבר לקחתי הרבה שנים רסיטל לחרדות, שעזרו. הפסקתי לפני שנתיים את הריסטל ומאז רכבת הרים. חצי שנה אחרי ההפסקה השינה השתבשה מאוד, לא מצליחה להרדם בלי חצי זודורום וגם אז מתעוררת אחרי 4-5 שעות ומתקשה לחזור לישון. קמה עייפה. סובלת ממגרנות מגיל 40, שהחריפו בשנים האחרונות. בשבועיים האחרונים כמעט כל יומיים מגרנה, כאב ראש. לוקחת רילרט שעוזר, אבל משתדלת לא לקחת יותר מידי אבל המינון עולה ונע סביב 5-6 בחודש. מתלבטת מה לעשות להרגשי טוב, בלי חרדות, שינה רציפה וטובה ופחות כאבי ראש - האם לחזור לקחת רסיטל (האם חצי כדור יעזור?) או לקחת הורמונים -כי מדובר בטרום גיל המעבר וחוסר באסטרוגן גורם לכל התופעות - עדיין יש לי מחזור, אבל התחיל להתקצר, והחודש הגיע אחרי 18 ימים, ועכשיו אמור להגיע אחרי 28 ימים. ו/או להתחיל טיפול מונע מגרנה מנוירולוג. מרגישה שאף רופא לא רואה את המכלול ולא יודעת להחליט מה לקחת.
צר לי לשמוע את הסבל.... מניחה שזה שילוב של פרימנאפאוזה עם מצב בסיסי - מציעה להתייעץ לגבי חידוש הרסיטל יחד עם תוספות של טיפול הורמונאלי חליפי. - יכולה להתחיל בהורונים לראות אם אוזנת ובמידה ולא ללהוסיף את הרסטיל.. או טיפול אחר בהתאם להמלצת הרופא. המגירנות גם יכולות להיות קשורות לשינויים ההורמואלים לכן תתחילי טיפול ותראי אם יש הטבה.
בת 53 עדיין עם מחזור שהיה מגיע כל 21 יום. מחזור אחרון היה איחור של שבוע. וכל מיני תופעות מוזרות בגוף שאחת מהן התכווצויות בבטן תחתונה מקרין גם לגב (מותניים) לציין כי בחודשיים האחרונים גם פעמיים דלקת בשתן מאותו חיידק. עשיתי כמה פעמים תרבית לאחרונה יצאה שלילךית. לא יודעת למה לשייך את ההתכווצויות בבטן תחתונה ולא רוצה לקחת עוד ועוד אנטיביוטיקה (שלחלקן פתאום הפכתי אלרגית)
שלום רב בת 65 וסת אחרונה לפני 10 שנים לפני למעלה מחודש, התחלתי להשתמש במדבקות עקב תסמינים בלתי פוסקים של המנופאוזה.הכל מצויין ,רק מידי שבועיים יש לי הםרשה דמית קלה מאד למשך יום וזה נפסק. חוויתי כבר פעמיים.קראתי שזה תקין והבנתי גם מהי הסיבה ההורמונלית. ,האם זה אמור לחלוף?