הפריה היא מיזוג של ביצית עם תא זרע ליצירת התא הראשון של עובר חדש. זהו תהליך רב-שלבי המסתיים תוך 24 שעות. תא זרע זכרי פוגש ביצית מנקבה ויוצר זיגוטה (תא מופרה), וזו הנקודה בה מתחיל ההיריון[1].
צילום: shutterstock | Nixx Photography
ההתעברות קשורה קשר הדוק למחזור החודשי של האישה. מחזור חודשי מתאר את רצף האירועים המתרחשים בגוף בזמן שהוא מתכונן לאפשרות של הריון בכל חודש. נשים מבייצות במהלך המחזור החודשי שלהם. ביוץ מתרחש כאשר השחלה משחררת ביצית להפריה דרך החצוצרות לכיוון הרחם. במהלך המסע הזה, בחצוצרות, הביצית יכולה להיות מופרית על ידי זרע.ייצור הזרע מתחיל באשכים של גברים. במהלך השפיכה, מיליוני תאי זרע משתחררים לחופשי במטרה למצוא ביצית להפריה. בעת קיום יחסי מין לא מוגנים, תאי זרע שוחים דרך נרתיק האישה אל החצוצרות. מיליוני זרע נאבקים להגיע ולחדור אל הביצית, אך רק אחד פורץ את השכבה החיצונית של הביצית כדי להפרות אותה. אם הזרע אינו מפרה ביצית, הביצית מתמוססת.אם זרע מצליח להפרות ביצית, הביצית המופרית כעת (המכונה זיגוטה) ממשיכה לנוע במורד החצוצרה, מתחלקת לשני תאים, לאחר מכן לארבעה תאים, ולאחר מכן לתאים נוספים. כשבוע לאחר שהזרע הפרה את הביצית, היא כבר ברחם ויש מקבץ גדל של כ-100 תאים הנקראים בלסטוציסט[2].
הפריה היא למעשה היתוך של החומר התורשתי של שני תאי מין שונים (גמטות), שכל אחד מהם נושא מחצית ממספר הכרומוזומים האופייני למין. האירוע המשמעותי הראשון בהפריה הוא איחוי הקרומים של שתי הגמטות (תא מין הנושא חומר תורשתי), וכתוצאה מכך נוצר מעבר של חומר מתא אחד למשנהו. האיחוי מלווה בחדירה לביצית על ידי זרע בודד. לא יכולה להתרחש התקשרות וחדירה של יותר מזרע אחד. התוצאה של ההפריה היא הפעלת הביצית, המאפשרת לה לעבור חלוקת תאים. כאמור, לאחר שהביצית מופרית היא משתחררת מהשחלות ועוברת אל הרחם, שם היא גדלה ומתפתחת לעובר[3].
שלום פרופסור, אנחנו בהליך של פונדקאות ותרומת ביצית. לבעלי היה חיידק בזרע שטופל ע"י שני סבבים של אנטיביוטיקה. אח"כ ביצענו תרבית נוספת ווידאנו שהחיידק עבר. חודש לאחר מכן נסענו לגיאורגיה להקפיא זרע לקראת היך של תרומת ביצית ופונדקאות. הערכים של הזרע, בדוח שהם שלחו לנו אח"כ היו ממש טובים, אבל עדיין היו ליקוציטים בזרע בשיעור של 2 המורפולוגיה היה 2. אני אציין ששבוע קודם לכן, בעלי ביצע בדיקת זרע בארץ לאחר שהחיידק עבר. הליקוציטים היו 1 המורפולוגיה 4. האורולוג אישר שהבדיקה תקינה וניתן להקפיא את הזרע.
מה דעתך? האם הזרע שהקפאנו תקין או שיכול לפגוע בתהליך?
המון תודה
נראה שנתוני הזרע שהוקפאו למטרה הייעודית הנם הטובים ביותר שהופקו מבעלך וישרתו את המטרה באופן היעיל ביותר
הוסף תגובה
המשך לשאלה
המשך לשאלה הקודמת23/06/2026 | 23:28
שלום פרופסור,
הכוונה שמה שהוקפא בגיאורגיה זה בזרע עם מורפולוגיה 2 לויקוציטים 2. האם על אף שהחיידק עבר, נשארו ליקוציטים שיכולים לפגוע באיכות הזרע? מה הסיבה לכך ששבועים קודם לכן, בבדיקה שעשינו בארץ המורפולוגיה היתה 4 ליקוציטים 1?
המון תודה
היי פרופסור תודה על המענה עשיתי היום שוב לאחר יומיים בטא 1572 הרופא אמר לי לקבוע בדיקת דופק עוד שבועיים האם לעשות עוד בטא או שלא רלוונטי העלייה תקינה ?
אני בת 31 שאבתי ביציות יצא לי 10 ביציות
5 הפכו לעובדים דרגה ראשונה
שאבת בתאריך 13/06
תאריך 16/06 החזרת שני עוברים
תאריך 21/06 ירד נקודות דמים בהירים כמה נקודות והפסיקו האם זה טוב
מתי יכולה לבצע בדיקת הריון בדם הכי מוקדם
אשמח לעצות
אני בת 46 רוצה להשתמש בביציות מוקפאות. 10 חודשים אחרי קיסרי אלקטיבי. בהסטרו לא ראו הידבקויות.
סבב 1 קיבלתי פרוגילוטון הרירית הגיעה בשיא ל4 והיתה תלת.
.
אחכ התחלתי סבב עם אסטרופם כמה ימים, ומעבר לפרגובריס והכל התחרבש. קיבלתי מחזור תוך כמה ימים.
עכשיו 10 ימים על אסטרופם וגינלי 3 פעמים ביום. הרירית רק 4.5 ולא תלת.
אשמח לעצתך מה אפשר לעשות?
ועוד שאלה אם הרירית לא תלת כבר 10 ימים ונגיד שעוד כמה ימים היא תהיה תלת האם כדאי להחזיר בכל זאת או להמתין לחודש הבא? האם יש הצלחות בכזה מקרה?
שלום, אני בטיפולי פוריות כבר שנתיים וחצי, ואחר 4 שאיבות בIVF. בפעם הראשונה לא היה מה להחזיר, בשניה הוחזר לי עובר לא תקין, בשלישית הוחזר עובר לא תקין, וברביעי - לפני מספר ימים, הוחלט להחזיר לי עובר אחד ביום 2 של 2PN ולהמתין עם עובר נוסף ליום 5 ובסוף בוטלה ההחזרה השניה מהתפתחות לא תקינה.
בדיקות זרע והיפרספרמיה תקינות. האם יש סיכוי טבעי לעובר שהוחזר לי החודש להתפתח להריון? מה עשויה להיות הבעיה והאם יש דרך לטפל בה? תודה.