איך למנוע התקף לב?

אלפי ישראלים לוקים בהתקף לב כל שנה. החדשות הטובות הן שהגורמים העיקריים להתקפי לב הם בשליטתנו וקשורים ישירות לאורח חיים בריא. בעזרת שינוי הרגלים פשוט תוכלו להימנע ממצבים מסכני חיים
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 04/08/2019


אלפי ישראלים לוקים בהתקף לב כל שנה. החדשות הטובות הן שהגורמים העיקריים להתקפי לב הם בשליטתנו וקשורים ישירות לאורח חיים בריא. בעזרת שינוי הרגלים פשוט תוכלו להימנע ממצבים מסכני חיים.


הגורמים העיקריים לאירועים קרדיווסקולרים (פגיעה בכלי הדם או בלב) הם לחץ דם גבוה, סוכרת, הפרעה ברמת השומנים בדם, עודף משקל וכן אורח חיים, רמות מתח, פעילות גופנית, תזונה והרגלים נוספים כמו עישון ושתיית אלכוהול. כל אלו עלולים לגרום לטרשת עורקים, שהיא סיבה עיקרית להתקף לב.


מה גורם לטרשת עורקים?


טרשת עורקים היא מחלה שנגרמת משקיעה של שומנים בדפנות כלי הדם ועלולה להביא לחסימה מוחלטת של העורקים. במצב כזה, זרימת הדם ללב תיפסק ותגרום למוות של התאים, שאינם מקבלים אספקת דם, מצב שאנו מכירים כהתקף לב.


טרשת עורקים מתפתחת לרוב בגיל ההתבגרות ומתקדמת במשך השנים, בקצב השונה מאדם לאדם. לעתים, התקדמות המחלה עלולה להיות מהירה ולגרום לסתימה בגילאים 40-50. מניעה, איזון וטיפול במחלות שגורמות לטרשת עורקים יכולים להאט את קצב התפתחות המחלה ולמנוע התקף לב.


הכללים לשמירה על הלב שלנו


פעילות גופנית


נפריד בין 2 סוגים של פעילות גופנית:


איזוטונית - פעילות המאמצת את השרירים ומלווה בתנועה. פעילות זו גורמת להרחבת כלי הדם ולזרימה טובה יותר של דם לגוף. סוגים של פעילות זו כוללים הליכה, ריצה, שחייה ועוד.


איזומטרית - פעילות המאמצת את השרירים ללא תנועה. היא גורמת לכיווץ של כלי הדם ולעלייה קיצונית בלחץ הדם בזמן מאמץ. פעילות זו עלולה להיות מסוכנת לסובלים מלחץ דם גבוה. סוגים של פעילות זו כוללים הרמת משקולות, מתיחת קפיצים ועוד.


איזו פעילות גופנית הכי מומלצת?


מומלץ ביותר לבצע פעילות איזוטונית, לפחות חצי שעה ביום. לעומת זאת, פעילות איזומטרית לא מומלצת לסובלים מלחץ דם גבוה או מחלות לב.

בכל מקרה, לפני התחלת פעילות גופנית יש להתייעץ עם רופא מטפל, בעיקר אצל אנשים מבוגרים יותר בעלי מחלות רקע.

לחולי לב, הפעילות הטובה ביותר היא הליכה אינטנסיבית, המשלבת הזעה ומאמץ. פעילות כזו גורמת לירידה בלחץ הדם ונחשבת בריאה ובטוחה יחסית.


תזונה


תזונה נכונה היא חשובה לניהול אורח חיים בריא לאורך זמן ומבוססת על ירקות רבים ופירות (במידה). מאכלים עתירי סוכר ושומנים (בשרים מעובדים ומוצרי חלב עתירי שומן) אינם מומלצים. כמו כן, חשוב לזכור ששומן מהצומח ובפרט שמן זית, מומלצים יותר מאשר שומן מן החי. בנוסף, חשוב להמעיט בכמויות המלח, במיוחד בקרב אנשים שסובלים מיתר לחץ דם ומחלות לב כמו אי ספיקת לב.


רוגע נפשי


לחץ (סטרס) מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות קרדיווסקולריות ומפעיל בגופינו מערכות עצביות ואוטונומיות המפרישות חומרים שפועלים על כלי הדם והלב. כשהרמה של חומרים אלו גבוהה לזמן ממושך, עלול להיגרם נזק לאיברים חיוניים בגוף (כמו הלב, המוח, הכליות וכלי דם). הורדת רמות לחץ ניתן להשיג על-ידי שיטות הרפיה שונות, כמו יוגה, לדוגמא, שינוי באורח החיים ועוד. שיטות הרפיה רבות הוכחו כיעילות, אך כדי לראות תוצאות יש להתמיד בהן. 


טיפול תרופתי


לאנשים בעלי גורמי סיכון לתחלואה של לב וכלי דם ובמיוחד כאלו שעברו התקף לב, קיים סיכון של קרישיות יתר, שעלולה לגרום לחסימה של כלי הדם. במקרה כזה יש צורך בטיפול תרופתי המפחית את קרישיות הדם ואת הסיכון לחסימה.


אספירין הוא התרופה הוותיקה והנפוצה ביותר, הנמצאת בשימוש מזה שנים רבות, להפחתת קרישיות הדם. האספירין פותח לפני כ-105 שנים ושימש כתרופה להפחתת חום וכאבים. בהמשך התגלה כי לתרופה השפעה המפחיתה קרישיות יתר.


אספירין הוא חומר חומצי, כך שאנשים הסובלים מחומציות יתר עלולים לפתח צרבת, כאבים בקיבה או מחלת כיבחשוב לנטרל חומציות על-ידי נטילת אספירין עם אוכל ולא על קיבה ריקה. לעומת זאת, אצל הסובלים מבעיות קיבה, אספירין עלול להחמיר כאבי בטן ודלקות בקיבה. ניתן למנוע זאת על-ידי הוספת תרופה, כמו קונטרולוק, המפחיתה את חומציות הקיבה או על-ידי ציפוי האספירין (למשל קרטייה) המונע גירוי של הקיבה ומעודד את ספיגתו באזורי מעי לא חומציים.


עישון


ישנו קשר ישיר בין עישון ומחלות לב, כלי דם וכן ופגיעה ריאתית. הניקוטין המצוי בסיגריה גורם להתמכרות ולחדירה של חלקיקי פחם וחומרי בערה הגורמים לגירוי בריאות. השפעות אלו עלולות לגרום לדלקות, מחלות בדרכי הנשימה, מחלות לב ויתר לחץ דם. כמו כן, חשוב לזכור כי לחלקיקים אלו השפעה מסרטנת.


אלכוהול


שתייה מוגזמת של אלכוהול עלולה להזיק לגוף. כיום, ידוע שכמות קטנה של אלכוהול (למשל, כוס אחת של יין אדום) אינה גורמת נזק ולפעמים אף תורמת לבריאות כלי הדם. לעומת זאת, מעל שתי מנות של אלכוהול עלולות לגרום נזק ממשי. שתייה מוגזמת של אלכוהול עלולה להעלות את לחץ הדם, להחמיר מחלות לב ולפגוע בכבד. בכמויות משמעותיות, אלכוהול עלול לגרום לפגיעה מוחית.


פורומים הפרעות קצב לב

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
פרופיל צבאי אריאל 22/10/2020 12:18
  • ד"ר רוזן שלום , אני בת 16 , עברתי בגיל 7 צנתור אבלציה ( הפרעת קצב ) האם לידיעתך צנתור זה משפיע על הפרופיל הצבאי ?

  • + הוסף תגובה
פיענוח אקג שרית 20/10/2020 13:53
  • שלום רב, היום בצעתי בדיקת אקג ובתוצאה רשום שינוי מבדיקה קודמת. תיאור השינוי: שינויי רה-פולריזציה בלתי ספציפיים. אשמח להסבר התוצאה ומה נדרש לעשות

  • + הוסף תגובה
דופק 190 במנוחה אניה 18/10/2020 17:30

הצטרפו לאינדקס הרופאים!