דלג לתוכן

סרטן השד גברים

סרטן השד גברים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 17/12/2009
3 דקות קריאה

כיצד ייתכן סרטן השד גברים?

למרות שלגברים אין שדיים בדומה לנשים, עדיין ישנה בגופם כמות קטנה של רקמת שד. למעשה ה"שדיים" של גבר מבוגר דומים בהרכבם לשדיה של ילדה בטרם כניסתה לגיל ההתבגרות, והם מכילים מספר צינוריות אשר עטופות ברקמת שד ורקמות אחרות. אצל נערות רקמה זו מתחילה לגדול ולהתפתח בתגובה לשחרור הורמונים נשיים, אולם אצל גברים, אשר אינם מפרישים את אותה כמות של הורמונים, רקמה זו אינה מתפתחת.

אולם, מכיוון שעדיין מדובר ברקמת שד, גברים יכולים לפתח סרטן שד. למעשה, גברים לוקים באותו סוג של סרטן שד כמו הנשים, וסרטן אשר מתפתח בחלקים אשר אחראים לייצור ואחסון חלב האם הם נדירים ביותר.

מדוע איננו שומעים על מקרי סרטן השד גברים באותה מידה שאנו שומעים על מקרי סרטן השד אצל נשים?

מקרי סרטן השד אצל גברים הם נדירים ביותר, וזאת מכיוון שלגברים כמות רקמת השד קטנה ביותר ומכיוון שהם מפרישים כמויות קטנות יותר של הורמונים, כגון אסטרוגן, אשר ידוע כי הם משפיעים על התפתחות סרטן השד אצל נשים.

למעשה 1 מתוך כל 100 מקרים של סרטן השד פוגע בגברים ורק אחד מכל 10 מיליון גברים יחלה בסרטן השד.

אילו גברים נמצאים בקבוצת סיכון לחלות בסרטן השד?

נדיר מאוד לגבר אשר נמצא מתחת לגיל 35 לחלות בסרטן השד, אולם הסבירות לחלות במחלה עולה עם הגיל, כאשר מרבית המקרים מאובחנים בין גיל 60 ל- 70. היסטוריה משפחתית של תחלואה בסרטן השד בקרב בני משפחה מקרבה ראשונה, כמו גם חשיפה לקרינה באזור בית החזה יכולים להעלות גם כן את רמת הסיכון לחלות בסרטן השד.

אחת מן הסכנות הידועות ביותר לפתח סרטן השד היא אצל גברים אשר סבלו בעבר מהגדלה של החזה (המכונה גם גינקומסטיה) כתגובה לטיפולים הורמונאליים, או כתגובה לזיהומים ודלקות. קבוצה קטנה של בני אדם אשר סובלים תִּסְמֹנֶת קְלַינְפֶלְטֶר על בסיס גנטי, אשר סובלים מגינקומסטיה כתוצאה מן התסמונת, חשופים יותר לפתח את סרטן השד

גברים אשר סובלים ממחלות כבד קשות נוטים לרמות הורמונאליות נמוכות יותר של הורמונים גבריים (אנדרוגנים) ולרמות גבוהות יותר של הורמונים נשיים (אסטרוגנים), דבר אשר הופך אותם חשופים יותר לפתח גינקומסטיה כמו גם את סרטן השד. יתר על כן, מחלות של האשכים כגון חזרת, או פגיעה באשכים, או אשך תמיר מעלה את רמת הסיכון ללקות בסרטן השד.

כמה חמורה יכולה להיות התפרצות סרטן השד אצל גברים?

עד לא מזמן נהגו הרופאים לחשוב כי מחלת סרטן השד גברים חמורה יותר מאשר אצל נשים, אולם כיום נראה כי מחלת סרטן השד הנמצאת בשלב התקדמות זהה אצל גברים ונשים תהייה בעלת סיכויי החלמה שווים.

הבעיה העיקרית היא שסרטן השד אצל גברים מאובחן לרוב בשלב מאוחר יותר של המחלה מאשר אבחון המחלה אצל נשים. ייתכן והסיבה לכך היא הגברים פחות רגישים ומודעים לאבחון חריגות ברקמה באזור זה של גופם מאשר נשים. יתר על כן, קשה יותר למשש את כמות הרקמה המועטה שיש אצל הגברים – דבר אשר מקשה מאוד על אבחון המחלה בשלב מוקדם, ונותן לגושים הסרטניים אפשרות להתפשט במהירות אל עבר הרקמות הסובבות אותם.

מהם התסמינים של סרטן השד גברים?

התסמינים אשר יכולים להצביע על התפתחות סרטן השד אצל גברים דומים לאלה אשר מצביעים על התפתחות המחלה אצל נשים. מרבית מקרי סרטן השד אצל גברים מאובחנים כאשר מתגלה גוש ברקמת השד שלהם. אולם, בדומה לנשים,כך גם הגברים נוטים לגשת לבדיקה אצל הרופא רק לאחר הופעתם של תסמינים חמורים יותר כגון: דימום מן הפטמה והופעת שינויים בעור באזור אשר נמצא מעל הגידול הסרטני. אצל חלק גדול מן הגברים, בשלב זה הגידול התפשט כבר אל עבר בלוטות הלימפה שלו.

כיצד מאובחן ומטופל סרטן השד גברים?

אותן הבדיקות ושיטות האבחון אשר נהוגות אצל נשים לאבחון סרטן השד, כגון: בדיקה גופנית, ממוגרפיה וביצוע ביופסיה (אבחון דגימה קטנה של רקמה תחת המיקרוסקופ) נהוגות גם אצל הגברים.

ארבעת הטיפולים אשר נהוג לתת לנשים אשר חולות בסרטן השד: ניתוח, טיפולי קרינה, טיפולי כימותרפיה וטיפולים הורמונאליים, משמשים גם לטיפול בגברים אשר חלו בסרטן השד. 

ההבדל העיקרי בטיפולים של מקרי סרטן השד אצל גברים הוא שהגברים נוטים להגיב טוב יותר לטיפולים הורמונאליים מאשר נשים. כפי שכבר דובר במאמר הסוקר את מקרי סרטן השד אצל נשים, לחלק גדול מן הגידולים אשר תוקפים את רקמת השד יש קולטני הורמונים,כלומר יש להם מוקדים מסוימים על גבי התאים הסרטניים אשר עליהם יכולים הורמונים, כגון אסטרוגן, לפעול.

לגברים נטייה גדולה יותר לפתח קולטנים אלה מאשר לנשים, דבר אשר הופך את הטיפול באמצעות הורמונים יעיל יותר אצלם.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ויקטוריה ניימן
ד"ר ויקטוריה ניימן אונקולוגיה
ד''ר ויקטוריה ניימן הינה מומחית ברפואה פנימית ומנהלת מחלקת אישפוז אונקולוגי במרכז דוידוף, מרכז רפואי רבין
 שירות אינפומד מחקר אישי
שירות אינפומד מחקר אישי גסטרואנטרולוגיה
שירות ייעודי המאפשר קבלת מידע רפואי בהתאמה אישית, באמצעות התמקדות במחקרים, נתונים סטטיסטיים ומקרים דומים
פרופ' אילן רון
פרופ' אילן רון אונקולוגיה
מומחה לאונקולוגיה קלינית וקרינה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו