דלג לתוכן

למה כדאי לסלוח ואיך עושים את זה?

מחקרים מראים שהיכולת לסלוח מיטיבה עם הבריאות. מבחינה נפשית, היא מקטינה חרדות, כעסים ודיכאונות. כמו כן, נמצא שאנשים סלחניים יותר נהנים ממערכות יחסים איכותיות יותר. על יתרונותיה של סליחה והדרכים לעשות זאת

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 06/10/2012 תאריך עדכון: 27/02/2014
3 דקות קריאה
מחקרים מראים שהיכולת לסלוח מיטיבה עם הבריאות. מבחינה נפשית, היא מקטינה חרדות, כעסים ודיכאונות. כמו כן, נמצא שאנשים סלחניים יותר נהנים ממערכות יחסים איכותיות יותר. על יתרונותיה של סליחה והדרכים לעשות זאת.

פגיעה כבגידה


לפעמים, כשאנו נפגעים מאדם אחר, נדמה לנו שהפגיעה תלווה אותנו לנצח. בין אם מדובר בהורה שהתייחס אלינו בקרירות, בבת זוג שעזבה לטובת בחור אחר, או בבריון מבית הספר שהציק לנו ללא הפסקה, אנו נותרים פעמים רבות עם תחושות של אכזבה ובגידה, שעם הזמן הופכות למרירות וטינה. 


הנזקים הנפשיים ופיזיים של פגיעה


לפי הפסיכולוג הואס (Howes), תחושות מסוג זה מזיקות לנו, פיזית ונפשית כאחד. חוויית הפגיעה היא חלק בלתי נפרד מהחיים. אנשים פוגעים זה בזה, לעיתים בטעות ולעיתים במכוון. כך או כך, החיים לא מאפשרים לנו להימנע באופן מוחלט מלהיפגע.


כדי להתגבר על הפגיעה ולהשתחרר מהרגשות השליליים שנלווים לה, דרוש תהליך של עיבוד, גם אם הוא מלווה בסיכון, שכן אקט הסליחה שם אותנו שוב בעמדה חשופה ופגיעה.


סליחה היא בריאות - גופנית ונפשית


מחקרים מראים שהיכולת לסלוח טובה לבריאות. מבחינה נפשית, היא תורמת להקטנה של חרדות, כעסים ודיכאונות. כמו כן, נמצא כי אנשים סלחניים יותר מפתחים מערכות יחסים איכותיות יותר ומגלים רמות גבוהות יותר של אופטימיות ושמחה, כך שאיכות חייהם טובה יותר מבחינה פסיכולוגית. 


מעבר לכך, מבחינה גופנית נמצא כי אנשים הנוטים יותר לסלוח הם בעלי רמות נמוכות יותר של לחץ דם וכולסטרול. בנוסף, השינה שלהם טובה יותר. לפרמטר זה השפעה בריאותית חשובה לטווח הארוך. מחקר שנערך באוניברסיטת דיוק והתמקד בחולי איידס, מצא כי היכולת לסלוח קשורה אף לאיכות תפקודה של המערכת החיסונית.


הפסיכולוג אנרייט (Enright), מחבר הספר "העצמי הסולח" (The forgiving self), מציין כי "שקיעה" בכעסים מזיקה לנו ולסובבים שלנו כאחד. כעסים המצטברים ונותרים ללא טיפול ופורקן עלולים להתבטא בהמשך בהתפרצויות על היקרים לנו, כך שמי שמוענש בפועל הם החפים מפשע. מעבר לכך, ההתבוססות בכעסים גם מסכנת את טיבם של הקשרים שניצור בהמשך. 


לוסקין (Luskin), מנהל פרויקט הסליחה באוניברסיטת סטנפורד ומחבר הספר "לסלוח לנצח" (Forgive for good), מסביר כי פגיעה שאינה עוברת עיבוד ותהליך של החלמה מלווה אותנו לכל מקום והופכת אותנו לאנשים הגנתיים יותר, שפחות נותנים אמון בזולת. כך, הופכים אותנו הכאב והכעס לאסירים של עצמנו.





איך להצליח לסלוח?


לא קיים מדריך מוגדר לתהליך הסליחה. עם זאת, הואס מציע התמקדות בארבעה אלמנטים מרכזיים:


ביטוי רגשי - גם אם הכעס והכאב קשים מנשוא, חשוב לתת להם לגיטימציה ולנסות לנסח אותם במילים. במסגרת זו, כדאי לדבר עם האנשים סביבנו ולשתף אותם ברגשות ובמחשבות שלנו סביב הפגיעה. באופן אידיאלי, כדאי לשוחח על כך ישירות עם האדם הפוגע, אך אם הדבר אינו מתאפשר, חשוב לתת לרגשות שלנו פורקן ולשוחח, גם אם זה עם כיסא ריק, או לבד במכונית.


להבין מדוע - חשוב להבין מדוע פגעו בנו, גם אם לא נסכים עם הסיבה. האם מדובר באי הבנה? האם זו תגובה של כעס כלפי משהו שעשינו או אמרנו? מבחינה קוגניטיבית, ההבנה חשובה, ללא קשר למידת הלגיטימיות שאנו מייחסים לסיבה.


שיקום הביטחון - לפני שנוכל להשתחרר מהפגיעה, חשוב שנמצא את הדרך לחוש מוגנים יותר בהמשך. כאשר הצד הפוגע משתף פעולה, האפשרות לשקם מולו את האמון, וכחלק מזה לוודא שהבין את ההשלכות של מעשיו, עשויה להקל מאוד. במקרים אחרים, יש צורך להתרחק ממי שפגע, או לנסח גבולות חדשים בקשר עמו.


שחרור - שחרור משמעו לקיחת החלטה מודעת להשאיר את האירוע מאחורנו ולא לנטור טינה. זהו השלב הקשה ביותר, שכן אנו מחליטים לוותר על הפוזיציה שלנו כקורבן. אם מדובר בפגיעה שהתרחשה במסגרת מערכת יחסים, שני הצדדים חוזרים להיות שווים ומתחייבים לא להשתמש באירוע בעתיד כדי לפגוע בצד השני. אולם בראש ובראשונה, זוהי התחייבות של האדם כלפי עצמו, להפסיק לעסוק בנושא ולהמשיך קדימה.


לא פשוט לסלוח

לפי אנרייט, עבודת הסליחה מצריכה גיוס משאבים נפשיים רבים, בראש ובראשונה סבלנות והתמדה. יכולים לעבור חודשים ולעיתים אף שנים עד שנוכל להשתחרר באמת מהכאב והכעס, שבמקרים מסוימים נובעים מפגיעה עמוקה ביותר. חשוב לזכור, כי למרות שמדובר בתהליך לא פשוט, בטווח הרחוק הוא נועד להקל עלינו ולשפר באופן משמעותי את איכות חיינו.


ביבליוגרפיה

How to Forgive, and Why You Should, Angela Haupt, US News, August 29, 2012.
מאת: מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
 קרין גל כהן
קרין גל כהן דיקור סיני
מרפאה ברפואה סינית, שיאצו ויוגה טיפולית
 עמית בן דוד
עמית בן דוד אימון
עוסק באימון אישי, טיפול קוגניטיבי, NLP.
ד"ר חניתה גזית-רג'ואן
ד"ר חניתה גזית-רג'ואן אימון
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום פסיכותרפיה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו