דלג לתוכן

מה חדש בטיפולים לסוכרת?

מה חדש בטיפולים לסוכרת?

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 29/01/2008 תאריך עדכון: 25/11/2020
2 דקות קריאה
סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים של פחמימות, בה הגוף אינו מסוגל לנצל כראוי את הסוכר גלוקוז, שהוא מקור האנרגיה העיקרי שלו. הסיבות לכך הן מחסור באינסולין, ההורמון המיוצר בלבלב והאחראי על ויסות רמת הגלוקוז בדם; או תנגודת לאינסולין, מצב בו הלבלב אומנם מייצר אינסולין, בכמות תקינה, נמוכה או גבוהה, אך האינסולין אינו מסוגל להתקשר לקולטנים שלו, ולכן אינו יכול למלא את תפקידו כראוי. הצטברות של גלוקוז מובילה לעליית רמתו בדם, מצב הנקרא היפרגליקמיה.

מבדילים בין שני סוגי סוכרת: סוכרת התלויה באינסולין (טיפוס 1) שמחייבת הזרקת אינסולין, וסוכרת שאינה תלויה באינסולין (טיפוס 2) המטופלת באמצעות דיאטה ותרופות הנלקחות דרך הפה.

עד היום קיימים כמה סוגים של תרופות הנלקחות דרך הפה:

ביגואנידים הכוללים את התרופה מטפורמין (שמות מסחריים: גלוקופאג', גלופור, גלוקומין)

סולפונילאוראה מדור שני הכוללים את התרופות גליפיזיד (גלוקו-רייט), גלימפיריד (אמריל) וגליבנקלאמיד או גליבוריד (גלובן, גליבטיק)

מגליטינידים - רפאגליניד (נובונורם)

רוסיגליטזון - (אבנדיה, רוסיני)

אך המחקר בנושא תרופות לסוכרת אינו קופא על שמריו. בשנה האחרונה הושק הדור החדש של תרופות שמהווה פריצת דרך בטיפול בסוכרת. תרופות אלו פועלות באופן שונה מקודמותיהן. פעולתן קשורה למה שקרוי "מנגנון האינקרטינים". האינקרטינים הם הורמונים המופרשים מהמעי אחרי הארוחה, עם העליה ברמות הגלוקוז. הם גורמים ללבלב להפריש יותר אינסולין ובכך מסייעים לגוף לווסת את רמות הגלוקוז בדם. אצל סוכרתיים, כמות האינקרטינים המופרשת קטנה יותר, וגם איכות תפקודם ירודה.

התרופה הראשונה מדור זה, בייאטה, היא בעצם האינקרטין עצמו, שניתן בזריקה פעמיים ביום. תרופה זו כבר רשומה ומשווקת בישראל. האינקרטינים עוברים פירוק מהיר בגוף על ידי אנזים שנקרא DPP-4 .

התרופה השניה, ג'נוביה (סיטאגליפטין), שגם היא כבר רשומה ומשווקת בארץ, מעכבת את האנזים המפרק את האינקרטינים, ובכך מעלה את רמת האינקרטינים הפעילים ומאפשרת את פעולתם על הלבלב, שמפריש אינסולין. כך מביאה תרופה זו לאיזון של רמת הגלוקוז.

ג'נוביה ניתנת פעם ביום בטבליה דרך הפה, ללא תלות בזמני הארוחות, עם או בלי מזון.

מאחר שטרם הושלם תהליך הרישום של ג'נוביה בארץ, מאפשר משרד הבריאות לשווק את התרופה באמצעות טופס מיוחד, שיוגש על ידי רופא מומחה ויאושר על ידי הרוקח המחוזי.

אסתי אנגל, ביוכימאית


[29/01/2008]

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה מקסימה.. נעימה ומקצועית 🫶🏿"
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
ד"ר אוהד ברוכין
ד"ר אוהד ברוכין יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 150 חוות דעת )
"דר ברוכין מקצועי , סבלני ואנושי ."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו