דלג לתוכן

עוד ביס אחד ודי: כל המידע על אכילה כפייתית

אנשים רבים סובלים מהפרעת אכילה כפייתית הגורמת להם לאכול ללא הפסקה ולסבול מעודף משקל. מהו מקור ההפרעה וכיצד מטפלים בו? כל הפרטים בפנים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 23/04/2017
2 דקות קריאה

האוכל הוא נושא מרכזי וחיוני המלווה אותנו מהרגע הראשון בו אנו נולדים. הקשר לאוכל הוא תמיד רגשי, הוא משביע אותנו כשאנחנו רעבים ולעיתים משמש כפרס או מתנה באירועים כאלה ואחרים. אבל מה קורה ברגע בו הקשר הרגשי עם האוכל עובר את גבול הטעם הטוב והופך להפרעת אכילה?


מהי הפרעת אכילה כפייתית?

הפרעת אכילה כפייתית (BED (Binge Eating Disorder מתאפיינת בהתקפי אכילה בהם אוכלים כמויות אוכל גדולות במיוחד מבלי להרגיש שובע. כתוצאה מכך, הסובלים מהפרעה זו מרגישים שהם מאבדים שליטה על כמויות המזון הנצרכות ומרגישים אשמה, בושה ודכאון אחרי שהתקף האכילה עובר.  

קראו עוד: אנורקסיה נרבוזה - כיצד מתמודדים עם הסיבוכים של המחלה


מהו מקור ההפרעה?

ההפרעה מתחילה עקב בעיות רגשיות ומחסור במנגנוני התמודדות יעילים, הגורמים לאנשים הסובלים לפנות לאוכל כדי לפצות על הכאב הנפשי. עם זאת, ההפרעה יכולה להתחיל כשאוכלים כמויות גדולות מבלי לשים לב, כגון תוך צפייה בטלוויזיה או קריאת עיתון.

בשנים האחרונות הפרעה זו הפכה לנפוצה ביותר, וזאת עקב העלייה החדה בכמות האנשים המתמכרים לאוכל. מחקרים מראים שמאכלים מעובדים רבים עשירים בשמן, סוכר ומלח, דבר המוביל להתמכרות וגורם לשינויים במוח הדומים לאלו הנגרמים בעקבות שימוש בסמים.


מהם הסיכונים הנובעים מהפרעת אכילה כפייתית?

 הסיכון העיקרי הטמון בהפרעה זו הוא השמנת יתר שתגרום למגוון בעיות כגון כולסטרול גבוה, בעיות בלחץ הדם, קשיים בתנועה וכן פגיעה בערך ובדימוי העצמי. בנוסף, הסובלים מההפרעה ימנעו מלהגיע לאירועים חברתיים או אינטימיים מכיוון שהם חוששים שיראו אותם אוכלים בצורה מוגזמת וחסרת שליטה.  סיכון נוסף הטמון בהפרעה הוא בזבוז כסף רב על מזון, דבר שעלול להוביל לקשיים כלכליים, במיוחד אם הסובלים מהפרעה זו צריכים לדאוג לא רק לעצמם אלא לבני משפחה נוספים.


כיצד ניתן לטפל בהפרעת אכילה כפייתית?

1.  לפנות לעזרה – הצעד הראשון לאחר שמבחינים בבעיה הוא לפנות לעזרה. לרוב, קשה להתגבר לבד על התמכרויות, ובפרט על התמכרויות הנובעות מצרכים נפשיים. עבודה עם מטפל התנהגותי או פסיכולוג יכולים לחשוף את הטריגרים הפסיכולוגיים והרגשיים הנמצאים בבסיסי ההתמכרות.

2.  להימנע מתיוגים – אם אתם סובלים מאכילה כפייתית זכרו שאתם לא עושים שום דבר רע, וזה לא הופך אתכם לאנשים רעים. ברגע שאתם מתייגים את עצמכם זה עלול להיות פתח להלקאה רגשית שתגרום לאכילה רבה יותר.

3.  לעשות הפסקות – אם אתם מרגישים את הצורך לאכול, שאלו את עצמכם "האם הגוף שלי באמת רעב?". לפעמים אנשים מרוכזים במה הם רוצים לאכול ולא עוצרים לשאול למה הם רוצים לאכול. אם האוכל עוזר לכם להתמודד עם בעיות רגשיות, ייתכן ואתם לא מסונכרנים עם הסימנים של הגוף כשהוא רעב או שבע, ולכן יש חשיבות רבה לחזור ולהתחבר לגוף מחדש.

4.  לשנות את הסביבה - הרגל הרבה פעמים היא התנהגות שעושים באופן אוטומטי. לכן, שינוי הסביבה יכול לגרום לשינוי באותה פעולה שבכר נטמעה בכם. אתם לא צריכים לשנות את כל המטבח, אלא מספיק שתשנו את הכיסא בו אתם יושבים או את מיקום השולחן.

5.  לא להחרים מאכלים – החרמת מאכלים עלולה לגרום לתוצאה הפוכה. ברגע שאתם לא נותנים לעצמכם את המאכל הקטן שאתם ממש רוצים אחרי ארוחת הצהריים, כשתגיעו הביתה תאכלו כפול מזה. לכן, אם את ממש רוצים משהו קטן לאכול, גם אם אתם לא רעבים, הרשו לעצמכם ליהנות ממנו בכמות קטנה.

6.  לא להתפתות לדיאטות – אכילה מוגברת והימנעות מאכילה הם שני הצדדים של אותו המטבע. הימנעות יכולה להיות טריגר לאכילה בדיוק כפי שכעס, מתח וחרדה גורמים לאכילה.



האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 לימור כתב רוט
לימור כתב רוט פסיכולוגיה
ד"ר יעל קרופניק
ד"ר יעל קרופניק פסיכולוגיה
M.A עמית טיטלמן
M.A עמית טיטלמן פסיכולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום קיצור קיבה – התמודדות נפשית לפני ואחרי

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו