דלג לתוכן

התגלה גן המעודד התפתחות תאים סרטניים במערכת העיכול

התגלה גן המעודד התפתחות תאים סרטניים במערכת העיכול

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 15/03/2006
2 דקות קריאה
מחקר ישראלי חדש של פרופ' נדיר ארבר, מנהל המרכז למניעת סרטן במרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי אשר בוצע בסיוע אייל שגיב דוקטורנט לרפואה ולמחקר, באוניברסיטת תל אביב, מצא גן חדש המעודד את גדילתם של תאים סרטניים חדש במערכת העיכול. פריצת דרך זו מהווה תקווה חדשה לטיפול ביולוגי חדשני כנגד גידולי מערכת העיכול, לסיוע במעקב אחר קצב גדילתם וכן באבחונם בשלב מוקדם.

במעבדה פותחה מערכת ייחודית של תאים בריאים וממאירים של המעי הגס. בעזרת מערכת זאת ותוך כדי שימוש בטכנולוגיה של אנליזת ביטוי גנים (צ'יפים של affimetrix DNA) נמצא אונקוגן, גן המעודד הליך סרטני, המשחק תפקיד חשוב במעבר של רקמה נורמאלית ותקינה למצב של רקמה טרום ממאירה (פוליפ), וממצב זה למצב של רקמה סרטנית, במערכת העיכול בכלל ובסרטן המעי הגס והחלחולת בפרט.

לאחר שנמצא הגן באמצעות המערכת הייחודית במבחנה, אוששו הממצאים במחקר שכלל 400 דגימות אנושיות מגידולים של מערכת העיכול. מחקר זה הראה שאכן הגן החדש, 24 CD, מתבטא ביותר מ- 86.6% מן הגידולים בשלב הממאיר (adenocarcinoma), ב- 90.7% בשלב השפיר (adenoma), ורק ב- 16.6% מהרקמות הבריאות הסמוכות לגידול. 24 CD הינו גן המתקשר לקולטן המוצג על פני התא. שורות תאים אנושיות של גידולי המעי הגס והלבלב נבחנו בתגובתם לנוגדנים חד-שבטיים כנגד ה 24 CD. התגובות שנצפו הוכיחו באופן מרשים עיכוב בגדילה (של עד 90%) כתלות במשך ומינון הטיפול, ובתלות ישירה ברמת ביטוי החלבון על פני שטח התא. תאי HT29 (תאים אנושיים של סרטן המעי הגס) הראו ירידה במאפיינים ממאירים, ובמיוחד בקצב הגדילה שלהם.

מחקר חדשני זה החושף לראשונה גן חדש שקשור בסרטן המעי הגס. גן זה, 24 CD יכול לשמש כפריצת דרך לטיפול ביולוגי חדשני בגידולי מערכת העיכול והחלחולת, כמו גם כבדיקת דם שתשמש לאבחון מוקדם של גידולים אלו, וכן לשם ביצוע מעקב רפואי אחריהם.

הידיעה באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

[15/03/2006]

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר רונן ברנר
ד"ר רונן ברנר אונקולוגיה
מנהל תחום גידולי מערכת העיכול בביה"ח וולפסון
ד"ר עופר פורים
ד"ר עופר פורים אונקולוגיה
מנהל שרות גדולי מערכת העכול במכון אונקולוגי בית חולים אסותא אשדוד. נותן חוות דעת משפטיות
 מור - אבחון מוקדם של סרטן הריאה
מור - אבחון מוקדם של סרטן הריאה אונקולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו