דלג לתוכן

חובבי פודקאסטים? יש לזה יתרון מפתיע למוח שלכם

אתם מאלה שקוראים ספר באוטובוס או מאלו שמעדיפים להאזין לפודקאסט בזמן הליכה? שתי הפעילויות הללו מפעילות את המוח שלנו, אך איזו מהן מפעילה אותו יותר? מחקר חדש בדק ומצא תשובה מפתיעה. הפרטים הכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 04/09/2019
2 דקות קריאה
כתבת אודיו


בשנים האחרונות האזנה לסיפורים מוקלטים ולפודקסטים הפכה לתופעה פופולרית. אך האם יש השלכות כלשהן על המוח שלנו כשאנחנו מאזינים לספרים ולא קוראים אותם? ובמילים אחרות – האם פעולה זו מצריכה פחות או יותר פעילות מוחית מאשר קריאה?

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, שמחקרם פורסם בכתב העת Journal of Neuroscience, השתמשו בסריקות מוחיות כדי לייצר מעין מפות סמנטיות תלת ממדית ואינטראקטיביות, אשר יכולות לחזות איזה אזורים במוח יגיבו לקטגוריות מסוימות של מילים.

כאשר החוקרים השוו את בעזרת המפות בין האזנה לקריאה, הם גילו להפתעתם שהמפות כמעט זהות לחלוטין. נראה כי הייצוג של המשמעות לא תלוי בחוש שבאמצעותו המוח רוכש את המילים, כך שהוא למעשה קולט מידע סמנטי באופן דומה, הן אם הוא נקרא, הן אם הוא נשמע.

מפות סמנטיות תלת ממדיות
על-מנת לייצר מפות סמנטיות תלת ממדיות, צוות החוקרים זימן מתנדבים להאזין ולקרוא את אותם הסיפורים, בזמן שהחוקרים מתעדים סריקות MRI של תפקוד מוח המשתתפים. הסקירות אפשרו לחוקרים לנטר את הפעילות המוחית באמצעות מדידה של זרימת הדם באזורים שונים במוח.

החוקרים התאימו את הפעילות המוחית לתזמון התמלול של הסיפורים, כך שהם יכלו לדעת איזה חלק של המוח מגיב לאיזו מילה. הם גם השתמשו בתוכנת מחשב כדי למיין את אלפי המילים שבסיפורים לקטגוריות סמנטיות. למשל, המילים חתול, דג ודב, השתייכו לקטגוריית בעלי-חיים.

לאחר מכן, באמצעות שימוש בכלי מקודד החוקרים מיפו קטגוריות סמנטיות לאזורים הקשורים לפעילות של קליפת המוח, השכבה החיצונית של המוח האחראית על מידע חושי ומוטורי.

המפות נראו לבסוף כמו כתמים בצבעים על שכבת המוח החיצונית, כאשר כל צבע מסמל קטגוריית מילים שונה.

החוקרים ציפו שתהליכי המידע הסמנטי של קריאה והאזנה יהיו שונים, אך הם הופתעו לגלות שהמפות להאזנה והמפות לקריאה היו כמעט זהות, בעיקר לאור העובדה שהן הציגו הרבה אזורים במוח. 


בחורה צעירה נוסעת ברכבת ומאזינה לפודקאסט



עוד יישומים פוטנציאלים למפות הסמנטיות
מטרת המחקר הייתה בין היתר לתרום לבנה של איך המוח מעבד שפה, אך המפות הסמנטיות שהם יצרו, עזרו להם גם לזהות אנשים בריאים ואנשים שסבלו ממצבים בריאותיים שהשפיעו על תפקוד מוחם כגון שבץ, אפילפסיה וחבלות שפגמו בדיבור.

לטענת החוקרים, ממצאי מחקר זה מראים כי מפות סמנטיות אלו עשויות לשפוך אור על דיסלקציה, מצב נוירולוגי נפוץ שפוגם ביכולת הקריאה. דיסלקציה נובעת מבעיה בחיווט המוחי, אך היא אינה משפיעה על האינטליגנציה ורוב האנשים הסובלים מדיסלקציה יכולים ללמוד לקרוא בעזרת לימוד מותאם.

לטענת החוקרים, במידה ובעזרת המפות יימצא שלמוח דיסלקטי יש ייצוג סמנטי עשיר כאשר מאזינים לסיפור מוקלט או להקלטה אחרת, ניתן יהיה לייצר עוד חומרים מוקלטים לכיתות הלימוד. 

זאת ועוד, מהמחקר עולה כי המפות יעילות בהבנה של אנשים הסובלים מליקויים בעיבוד השמיעתי. אנשים אלו אינם יכולים להבדיל בין הפונמות, הבדלי הצלילים העדינים, שבמילים. לדוגמה, הם אינם יוכלו להבדיל בין המילים פתוח ומרוח, וזה עשוי להיות יעיל מאוד בעתיד להשוות בין מפות סמנטיות של קריאה והאזנה באנשים עם הפרעה בעיבוד השמיעתי.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר נורית אסף
ד"ר נורית אסף נוירולוגיה
ד"ר עדי אדר
ד"ר עדי אדר נוירולוגיה
ד"ר יוסף זולדן
ד"ר יוסף זולדן נוירולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום ערוץ גיל הזהב

שאלות מתוך פורום התפתחות הילד

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו