דלג לתוכן

חוקרים מצאו דרך לחסום את השפעות המריחואנה

חסימה של הקולטנים (רצפטורים) הקאנאבינואידים במוח אשר מגיבים ל- THC (החומר הפעיל בצמח המריחואנה) יכולה למנוע את השפעותיו של הצמח, ובכך להביא לטיפול בשימוש לרעה במריחואנה ואולי אף בהשמנת יתר

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 19/04/2001 תאריך עדכון: 25/11/2020
2 דקות קריאה
חסימה של הקולטנים (רצפטורים) הקאנאבינואידים במוח אשר מגיבים ל- THC (החומר הפעיל בצמח המריחואנה) יכולה למנוע את השפעותיו של הצמח, ובכך להביא לטיפול בשימוש לרעה במריחואנה ואולי אף בהשמנת יתר. כך מדווחים חוקרים מארה"ב בגיליון האחרון של ה Archives of General Psychiatry.


החוקרים הצליחו להוכיח לראשונה בניסוי קליני כי חסימה של הקולטנים הקאנאבינואידים במוח בעזרת חומר שנקרא SR141716 מונעת את ההרעלה שיכולה להיגרם כתוצאה מעישון מריחואנה. ה SR141716 נתגלה על-ידי חברת התרופות הצרפתית Sanofi-Synthelabo.


במחקר השתתפו 63 גברים עם היסטוריה של שימוש במריחואנה. המשתתפים קיבלו SR141716 או אין-בו (פלצבו), ולאחר שעתיים עישנו סיגריה אחת של מריחואנה. אלו אשר קיבלו SR141716 הראו הפחתה משמעותית בהשפעות המריחואנה, בעוד אלו אשר קיבלו אין-בו הראו סימנים טיפוסיים של השפעות הצמח.


חולים אשר קיבלו את המינון הגבוה ביותר של התרופה( 90 מ"ג) דיווחו על 43% ירידה ברמת ה "High" שלהם בהשוואה לקבוצת הביקורת (אלו שקיבלו אין-בו). נוסף לכך, בקבוצה שקיבלה את הטיפול ב SR141716 נראתה עליה בקצב הלב (אחת מתופעות הלוואי הנפוצות של המריחואנה) אשר הייתה נמוכה ב 59% לעומת קבוצת הביקורת.


החוקרים טוענים כי הממצאים יכולים לפרוץ את הדרך לקראת טיפול אפשרי באנשים שהתמכרו למריחואנה. יש לציין שנושא ההתמכרות למריחואנה שנוי במחלוקת, אולם ישנן מספר עבודות אשר הראו כי המריחואנה ממכרת, ואנשים אשר צרכו את הצמח על בסיס קבוע פיתחו תלות, ונתקלו בקושי רב להפסיק את השימוש בה.


חסימת הקולטנים הקאנאבינואידים במוח על-ידי ה SR141716 יכולה להועיל גם בטיפול בהשמנת יתר, שכן שימוש במריחואנה משרה רעב, ומכאן שחסימה של החומר הפעיל, THC , יכולה להביא לדיכוי הרעב. ייתכן ש SR141716 יוכל לעזור גם בטיפול במחלות אחרות, כמו סכיזופרניה, ואולי אף לשפר את הזיכרון. 


חברת Sanofi-Synthelabo השלימה סדרה ראשונה של ניסויים בטיפול בהשמנת יתר על-ידי ה SR141716, ונמצאת עתה במגעים עם מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) לגבי סדרה נוספת של ניסויים.


האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר ליליאנה מאואס זינגר
ד"ר ליליאנה מאואס זינגר פסיכיאטריה
לשעבר רופאה בכירה וראש צוות במרפאת שלוותה
ד"ר מיכאל ינקו
ד"ר מיכאל ינקו פסיכיאטריה
4.8
( 78 חוות דעת )
"דר" מיכאל ינקו רופא מקצועי , קשוב , אכפתי , בעל אוזן קשבת ממליצה מאוד"
ד"ר אגאטו בריסו
ד"ר אגאטו בריסו פסיכיאטריה
סגנית מנהלת מחלקה במחלקת פסיכיאטריה בבית חולים תל השומר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו