- אינפומד
- מאמרים
- מאמרים בערוץ גיל הזהב
- מפתיע: אלכוהול עשוי להאט ירידה קוגניטיבית
מפתיע: אלכוהול עשוי להאט ירידה קוגניטיבית
האם הטיפה המרה עשויה דווקא לגרום לכם לזכור טוב יותר מילים בגיל מבוגר? מחקר חדש טוען כי צריכה נמוכה עד בינונית של אלכוהול עשויה להגן מפני ירידה קוגניטיבית בקרב מבוגרים. הפרטים בכתבה
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא נוירולוגיה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
המומחים הכי מבוקשים לנוירולוגיה:
ד"ר ג'רמי מולד
סגן מנהל המערך הנוירולוגי וסגן מנהל מחלקת נוירולוגיה-שבץ מרכז רפואי איכילוב
ד"ר ורד ליבנה
מומחית להפרעות תנועה ונוירולוגיה קוגניטיבית - מנהלת המרפאה לנוירומודולציה בביה"ח איכילוב
ד"ר הדר קולב
רופאה בכירה | המערך הנוירולוגי וביחידה לנוירו-אימונולוגיה | המרכז הרפואי איכילוב תל אביב
ד"ר אופיר לוי
מומחה בנוירולוגיה, רופא בכיר ביחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי תל־אביב (איכילוב)
ד"ר אייל הנדלר
ד"ר הנדלר הינו אורתופד מומחה ומנתח עמוד שדרה. עובד כרופא ומנתח בכיר במחלקת נוירוכירורגיה בבית החולים "בילינסון"
ד"ר טטיאנה ליבשיץ
נוירולוגית מומחית בעלת ניסיון בטיפול במחלות כלי דם מוחיים, שבץ מוחי, כאבי ראש ומיגרנות
ד"ר אמנון מוסק
מומחה בנוירולוגיה ובטיפול בכאב ראש, מיגרנה, כאב פנים, כאב מקבצי, ובכאבים ממקור לא ברור ותסמינים רפואיים שמקורם לא ברור
ד"ר סלים מנסור
מומחה בנוירולוגיה ורופא בכיר במרכז הרפואי מאיר, עוסק במרפאת הפרעות תנועה ומעניק אבחון וטיפול מתקדם במחלות נוירולוגיות תוך יחס אישי וליווי מקצועי
ד"ר הדס מאירסון
נוירולוגית ילדים בכירה, מומחית בנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד, מכון לנוירולוגיה, בית חולים דנה דואק, איכילוב
ד"ר רני ברנע
מומחה לנוירולוגיה ווסקולרית ורפואה פנימית, מנהל המרכז למניעת שבץ מוחי בבי"ח בילינסון
ד"ר אסתר גנלין - כהן
רופאה בכירה, מנהלת המרפאה לטיפול במחלות נוירואימונולוגיות, המכון לנוירולוגיה, בית חולים שניידר.
ד"ר מיכאל רוטשטיין
רופא מומחה בכיר ביחידה לנוירולוגית ילדים ובמכון להתפתחות הילד בבית החולים לילדים "דנה" במרכז הרפואי תל אביב
ייעוץ נוירולוג בשיחת וידאו
חוות דעת מנוירולוג מומחה תוך 24-48 שעות, בנוחות של הבית, עם אפשרות לקבלת החזר מחברות הביטוח הפרטיות
ד"ר ודים טשליקוב
מנהל מרפאת כאב במרכז הרפואי אסותא - סמסון, אשדוד
ד"ר אריה אשכנזי
מומחה בכיר בנוירולוגיה של הילד בארץ ובארה"ב, מנהל מרכז נועם
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא נוירולוגיה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
מחקר חדש (1) שהתפרסם בכתב העת JAMA Open Network מצא כי צריכה נמוכה עד בינונית של אלכוהול עשויה להאט את הירידה הקוגניטיבית של מבוגרים בגיל העמידה ובגיל מבוגר יותר.

Syda Productions | Shutterstock
אלכוהול הוא חלק מרכזי בתרבויות רבות ברחבי העולם. מעבר להשפעות השליליות המיידיות שלו, שעלולות להוביל להנגאובר (חמרמורת), צריכת אלכוהול מופרזת נמצאה קשורה למוות ולמגוון בעיות בריאותיות (2) בטווח הרחוק, בהן בעיות בכבד, דלקת בלבלב, סיכון מוגבר לסרטן , יתר לחץ דם, הפרעות נפשיות.
לפי ה-CDC, שימש מופרז באלכוהול מוגדר כשתייה כבדה (מעל 8 משקאות בשבוע לנשים ו-15 לגברים), שתיית בינג' (שתיית 4-5 משקאות בתוך שעתיים), שתייה של קטינים ושתייה במהלך היריון.
לצד כל אלו, קיימות ועדויות לכך שצריכה נמוכה עד בינונית של אלכוהול דווקא עשויה להשפיע לטובה על הבריאות, כולל הבריאות הקרדיווסקולרית (3) .
ההשפעה של אלכוהול על הקוגניציה בהמשך החיים עדיין נשאר שנוי במחלוקת: מחקרים מסוימים מצאו כי לאלכוהול השפעה מגינה (4) , אחרים טוענים שאין השפעה מזיקה (5) , בעוד אחרים (6) טוענים כי אלכוהול עלול להחמיר את בריאות המוח .
תיקון מגבלות של מחקרים קודמים
חוקרי המחקר החדש טוענים כי המחקרים שנעשו בעבר על הנושא היו מוגבלים מאחר שהם הסתמכו על מדד יחיד של ירידה קוגניטיבית, שיכולה להתבטא במספר דרכים, וכן כי הם לקחו בחשבון את זמן המעקב נטו לירידה קוגניטיבית, כאשר בפועל הירידה תלויה פעמים רבות בגיל ולא בזמן שעובר. בהתחשב במגבלות אלו, החוקרים של המחקר זה בנו מחקר שינסה לתקן את המגבלות של המחקרים הקודמיםלצורך המחקר החוקרים לקחו נתונים על 20,00 משתתפים בגיל העמידה ומבוגרים יותר בארה"ב, והם עקבו אחריהם במשך 9.1 שנים בממוצע.
החוקרים העריכו באופן קבוע את התפקוד הקוגניטיבי של המשתתפים, כשהם מתמקדים בשלושה פרמטרים: זיכרון מוחלט למילים, מצב נפשי ואוצר מילים. הם חילקו את המשתתפים לקבוצות: אלה עם מדדים גבוהים לאורך התקופה, ואלה עם מדדים נמוכים לאורך התקופה.
המשתתפים גם דיווחו על כמות צריכת האלכוהול שהם צרכו בממוצע והחוקרים חילקו את המשתתפים בסוף המחקר ל-3 קבוצות: אלו שמעולם לא שתו, אלה שנהגו לשתות בעבר ואלה ששותים היום. את קבוצת השותים הם חילקו לשתיינים בכמות נמוכה עד בינונית (פחות מ-8 או 15 משקאות בשבוע לנשים ולגברים, בהתאמה), ולשתיינים כבדים (מעל הכמות המתונה).
צריכת מתונה עשויה להגן
לאחר ניתוח הנתונים החוקרים גילו כי צריכת אלכוהול נמוכה עד בינונית הייתה קשורה לתוצאות קוגניטיביות טובות יותר בכל שלושת המדדים בקרב מבוגרים בגיל העמידה ומבוגרים יותר.מאחר שגורמים אחרים עשויים להיות אחראיים לקשר זה, החוקרים לקחו בחשבון גם גיל, מין, אתניות, השכלה, מצב משפחתי ו-BMI.
בנוסף, החוקרים שמו לב כי כ-5% מהנשים ו-15% מהגברים שתו כמויות מופרזות של אלכוהול. שתייה של למעלה מ-14 משקאות בשבוע הובילו לתוצאות קוגניטיביות נמוכות יותר במדד של אוצר מילים, בעוד שלמעלה מ-10 משקאות השפיעו לרעה על זיכרון מילים.
מסתמן כי לשתייה מתונה ישנם יתרונות רבים, הן מבחינה המערכת הקרדיווסקולרית וכעת גם אולי על הקוגניציה בגיל מבוגר. עדיין לא ברור לחוקרים מדוע נוצרת השפעה מגינה זו, אך כדי לאשש את היתרון של צריכת אלכוהול מתונה בהאטת הירידה הקוגניטיבית בגיל מבוגר, יש צורך במחקרים נוספים.
[1] Association of Low to Moderate Alcohol Drinking With Cognitive Functions From Middle to Older Age Among US Adults Ruiyuan Zhang, MD, MS1; Luqi Shen, MS1; Toni Miles, MD, PhD1; et al. JAMA Netw Open. June 29, 2020. 2020;3(6):e207922. doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.7922.
[2] Global burden of disease and injury and economic cost attributable to alcohol use and alcohol-use disorders. The Lancet, VOLUME 373, ISSUE 9682, P2223-2233, JUNE 27, 2009. DOI:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(09)60746-7.
[3] Association between clinically recorded alcohol consumption and initial presentation of 12 cardiovascular diseases: population based cohort study using linked health records BMJ 2017; 356 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.j909 (Published 22 March 2017) Cite this as: BMJ 2017;356:j909.
[4] Alcohol Consumption and Cognitive Performance in the Framingham Heart Study Penelope K. Elias, Merrill F. Elias, Ralph B. D'Agostino, Halit Silbershatz, Philip A. Wolf American Journal of Epidemiology, Volume 150, Issue 6, 15 September 1999, Pages 580–589, https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.aje.a010056.
[5] Alcohol consumption and cognitive decline in early old age. Neurology. 2014 Jan 28; 82(4): 332–339. doi: 10.1212/WNL.0000000000000063.
[6] Moderate alcohol consumption as risk factor for adverse brain outcomes and cognitive decline: longitudinal cohort study BMJ 2017; 357 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.j2353 (Published 06 June 2017) Cite this as: BMJ 2017;357:j2353.
האם המאמר עניין אותך?
תשובת מומחה
תשובת מומחה