דלג לתוכן

היפריקום נמצא בלתי יעיל לטיפול בדיכאון חמור

על-פי תוצאות ראשונות של מחקר גדול, ראשון מסוגו, אשר בדק את יעילות הצמח, היפריקום אינו יעיל לטיפול בדיכאון חמור. המחקר היה אקראי, ובדק את יעילות הטיפול על-פי מספר מדדים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 27/04/2001
1 דקות קריאה
על-פי תוצאות ראשונות של מחקר גדול, ראשון מסוגו, אשר בדק את יעילות הצמח, היפריקום (St Johns Wort) אינו יעיל לטיפול בדיכאון חמור. המחקר היה אקראי, ובדק את יעילות הטיפול על-פי מספר מדדים, ונעשה במספר מרכזים רפואיים בארה"ב. תוצאות המחקר מתפרסמות בגיליון האחרון של ה Journal of American Medical Association.


בניגוד למחקרים קודמים, היפריקום לא הראה יעילות משמעותית בטיפול בדיכאון בכל אחד מהמדדים הפסיכיאטריים בהם נבדק בהשוואה לאין-בו (פלצבו).


המחקר כלל 200 חולים שאובחנו כסובלים מדיכאון חמור במרכזים רפואיים שונים ברחבי ארה"ב. ההבדל בשיעורי התגובה בין היפריקום ואין-בו לא היה משמעותי: 26.5% לאלו אשר טופלו בהיפריקום , לעומת 18.6% לאלו אשר קיבלו אין-בו.


לעומת זאת היו הבדלים ניכרים בשיעורי הנסיגה בסימני הדיכאון: 14.3% אצל אלו אשר קיבלו היפריקום, לעומת 4.9% אצל אלו אשר קיבלו אין-בו. אולם בסך-הכל שיעורי הנסיגה במחלה נחשבים נמוכים מאוד.


גם בקרב אלו אשר השלימו טיפול מלא של 8 שבועות לאורך כל המחקר, לא נמצא הבדל משמעותי בשיעורי התגובה והנסיגה. עוד מציינים החוקרים כי מתוך 98 חולים אשר קיבלו טיפול בהיפריקום, 81.6% השלימו את המחקר, בהשוואה ל 85.3% מתוך 102 חולים אשר קיבלו אין-בו.


בסך-הכל היפריקום נמצא בטוח ונסבל היטב על-ידי המשתתפים. תופעת הלוואי היחידה שהיתה נפוצה יותר בקרב אלו אשר קיבלו היפריקום היתה כאב ראש.


למרות התוצאות השליליות, חשוב לזכור כי בכל זאת נראתה השפעה מסוימת של ההיפריקום, וכן נראתה נסיגה משמעותית יותר לעומת אין-בו בסימני המחלה. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר מיכאל דוברוסין
ד"ר מיכאל דוברוסין פסיכיאטריה
פסיכיאטר/פסיכוגריאטר, עצמאי בקליניקה פרטית, פסיכיאטר עצמאי בקופ"ח מכבי, יועץ במע' שיקום פסיכיאטרי ארצי של משרד הבריאות
ד"ר יובל בן אמנון
ד"ר יובל בן אמנון פסיכיאטריה
פסיכיאטר מומחה
ד"ר שאול סטיר
ד"ר שאול סטיר נוירולוגיה
פסיכיאטר מומחה, נותן חוות דעת משפטית ונוירולוג מומחה.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום דיכאון וחרדה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו