דלג לתוכן

ניקוי רעלים: האם זה עובד?

ישנן תוכניות אלטרנטיביות המציעות עזרה בניקוי רעלים מהגוף לצורך שיפור תפקודו. האם ניקוי רעלים באמת עוזר והאם זה בטוח? התשובות בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 28/04/2010 תאריך עדכון: 25/02/2024
4 דקות קריאה
ניקוי רעלים הוא מונח ותיק. במשך אלפי שנים, בני אדם ניסו לנקות את גופם מרעלים באמצעות שיטות שונות. ילידים אמריקאים השתמשו בניקוי פולחני באמצעות בקתת הזעה (סוג של סאונה); במאה ה-12 דיבר הרמב"ם על ניקוי רעלים, ולמרות שהאמין שהגוף מסלק רעלים באופן טבעי באמצעות מנגנונים שונים כגון הכבד והכליות, הוא טען ששמירה על אורח חיים בריא ומאוזן, גופנית ונפשית, היא הדרך הטובה ביותר לוודא שניקוי הרעלים נעשה באופן תקין וטבעי מהגוף; אפילו הקזת דם, חוקן וצום נחשבו לטיפולים לגיטימיים לניקוי רעלים עד תחילת המאה ה-20.

ההתעניינות המחודשת היום בניקוי רעלים מגיעה בעיקר מכיוון רפואה משלימה, שמציעה טכניקות שונות לעולם המערבי. האם באמת ישנן דרכים שיכולות לעזור בניקוי רעלים ממערכת העיכול?

כיתוב ניקוי רעלים באנגלית ופירות וירקות לצידו
צילום: shutterstock | Tatevosian Yana

מה זה ניקוי רעלים?

ניקוי רעלים זה מושג המתייחס לדרכים שונות שבאמצעותן ניתן להסיר רעלים מהגוף לצורך שיפור המצב הבריאותי או חיזוק הגוף. בדרך כלל, כשמדברים על ניקוי רעלים מתכוונים לגישות הכוללות תוכניות שעשויות להיות מוצעות כחלק מטיפול אלטרנטיבי שנעשה על-ידי נטורופת/ית, הומאופת/ית, מטפל ברפואה סינית ועוד. להלן כמה דוגמאות לניקוי רעלים המוצעות[1]:
 
  • צום.
  • שתיית מיצים או שייקים.
  • דיאטה הכוללת רק מזונות מסוימים.
  • צריכת תוספי תזונה או מוצרים אחרים.
  • שימוש בעשבי תיבול.
  • חוקן, חומרים משלשלים או הידרותרפיה של המעי.
  • סאונה.

מתי כדאי לבצע ניקוי רעלים?

אנשים שעברו ניקוי רעלים טוענים שהם חווים יתרונות כגון שיפור המצב האנרגטי בגוף, ירידה במשקל, שיפור בבעיות עצירות, הפחתה של כאבי ראש וכאבי שרירים, ופחות עייפות. התיאוריה היא שאי צריכה של מזון מסוים או של קבוצות מזון מסוימות עשויה לעזור לגוף להיפטר יותר בקלות מהרעלים. בעצם מערכת העיכול חווה מעין אתנחתא, כך שהיא יכולה לרפא את עצמה ולשפר את יכולת הספיגה של חומרים מזינים בעתיד[2].

מה המדע אומר על ניקוי רעלים?

קיים מספר קטן של מחקרים על תוכניות לניקוי רעלים, או שישנם מחקרים באיכות נמוכה (בעיות בתכנון המחקר, מעט משתתפים, היעדר ביקורת עמיתים), וכן קיים מחסור במחקרים שבדקו השפעות ארוכות טווח של ניקוי רעלים[3]. למעשה, תוכניות לתזונה לניקוי רעלים לעיתים רחוקות נוטות לזהות את הרעלים הספציפיים שהן שואפות לנקות, וגם המנגנונים שפועלים לא תמיד ברורים[4].

תזונת Master Cleanse היא דיאטה פופולארית לניקוי רעלים שבה מתחילים את היום עם מי מלח חמים; תערובת של מים, מיץ לימון, סירופ מייפל ופלפל קאיין לאורך היום; ומסיימים עם כוס תה משלשל בערב. דיאטה זו נועדה להחזיר אנרגיה, לרדת במשקל ולהקל על תסמינים של מצבים כרוניים כמו דלקת פרקים ופיברומיאלגיה. אין מחקרים על דיאטה ספציפית זו בספרות הרפואית אך קיימים מחקרים רבים שהראו שצומות ודיאטות דלות קלוריות עשויים להפחית את קצב חילוף החומרים של הגוף כשהוא נאבק על שמירת אנרגיה. עם זאת, ברגע שחוזרים לאכילה רגילה, מגיעה עלייה מהירה במשקל. חלק גדול מהירידה במשקל המושגת באמצעות דיאטה זו נובע מאיבוד נוזלים הקשור לצריכת פחמימות נמוכה במיוחד, ויציאות תכופות או שלשולים שנגרמים ממי המלח והתה המשלשל. כאשר חוזרים לצריכה רגילה של נוזלים המשקל בדרך כלל חוזר במהירות[5].

בנוגע לניקוי מעיים באמצעות תוספי תזונה המכילים צמחי מרפא או אנזימים, ותה משלשל, אשר נועדו לנקות את המעיים. מספר מחקרים הראו שגדילן מצוי, שלעתים קרובות נחשב לתוסף תזונה לניקוי רעלים, עשוי לשפר את תפקודי הכבד עם מעט תופעות לוואי. עם זאת, לא נמצאו הוכחות רפואיות להליך ניקוי המעיים.

ניקוי רעלים באמצעות נוזלים באמצעות מיציםנבחן גם הוא. בניקוי זה רק התמצית הסחוטה מהפירות והירקות נצרכת כל יום במשך מקסימום שבועיים. למרות הטענות שמיץ יכול לספק את כל רכיבי התזונה החיוניים תוך שמירה על מערכת העיכול נקייה, במחקר[6] נמצא שמיצים טריים אכן מכילים כמויות גבוהות יותר של נוגד החמצון ויטמין C המשפר את מערכת החיסון, אבל בכל הקטגוריות האחרות, ניקוי רעלים באמצעות מיצים נכשל.

ניקוי רעלים פופולרי אחר הוא באמצעות תה מבושל, חומץ תפוחים, או מיץ לימון. ולמרות שישנו מחקר[7] שקישר את המרכיבים הללו ליתרונות בריאותיים פוטנציאליים, לא מדובר בקסם. למעשה, יש רק נוזל אחד שהגוף באמת צריך כדי לשטוף רעלים מהמערכת, וזה מים.

האם זה בטוח לעשות ניקוי רעלים?

במקרים מסוימים, ניקוי רעלים עלול להיות מצב מסוכן לא בטוח ואף מסכן חיים. כך למשל, תוכניות הממליצות על צום או על הגבלה קלורית עלולות לגרום לעייפות, לעצבנות ולריח רע מהפה. צום ארוך טווח אף עלול לגרום למחסור באנרגיה, בוויטמינים, במינרלים, לחוסר איזון אלקטרוליטים ואף למוות[8]; שיטות ניקוי רעלים של המעי הגס עלולות לגרום להתייבשות, התכווצויות, נפיחות, בחילות והקאות[9]; תוכניות מסוימות לניקוי רעלים עלולות להוות סיכון למנת יתר של תוספי מזון, משלשלים, משתנים ואפילו מים, מה שעלול להוביל לתופעות לוואי חמורות ואף למוות[10].
לסיכום, במידה והחלטתםן לעשות ניקוי רעלים, מומלץ תחילה לפנות לרופא/ה או לדיאטנית, כדי לקבל אישור שניקוי רעלים אינו מסכן אתכםן, בעיקר במקרים של אנשים הסובלים ממצבי בריאות מסוימים כגון נשים בהיריון, חולי סוכרת ואנשים עם הפרעות אכילה.
 
מקורות
[3] J Hum Nutr Diet . 2015 Dec;28(6):675-86. doi: 10.1111/jhn.12286. Epub 2014 Dec 18.
[6] Prev. Nutr. Food Sci. 2014;19(2):108-114. pISSN 2287-1098eISSN 2287-8602. https://dx.doi.org/10.3746/pnf.2014.19.2.108
[7] Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry, Volume 73, Issue 8, 23 August 2009, Pages 1837–1843, https://doi.org/10.1271/bbb.90231
[8] Obes Rev . 2007 May;8(3):211-22. doi: 10.1111/j.1467-789X.2006.00266.x.
[9] Am J Gastroenterol . 2009 Nov;104(11):2830-6; quiz 2837. doi: 10.1038/ajg.2009.494.
[10] Forensic Sci Int . 2012 Nov 30;223(1-3):e1-4. doi: 10.1016/j.forsciint.2012.07.010.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
 צמח החיים בע"מ
צמח החיים בע"מ רפואה משלימה
המרכז לבריאות העורקים
ד"ר ריטה ברון
ד"ר ריטה ברון גסטרואנטרולוגיה
מנהלת שירות נוירוגסטרואנטרולוגיה במכון הגסטרואנטרולוגי בקריה רפואית רמב''ם
ד"ר דוד חובל
ד"ר דוד חובל גסטרואנטרולוגיה
מומחה לגסטרואנטרולוגיה ולרפואה פנימית, מנהל מחלקה פנימית ה׳ בבית החולים וולפסון
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו