דלג לתוכן

לקראת החורף: האם תוספי תזונה יכולים לחזק את המערכת החיסונית?

עונת מחלות החורף עוד רגע בשיאה, ולשפעת והצטננות מתווספת הפעם גם הקורונה. האם תוספי תזונה עשויים לחזק את המערכת החיסונית שלנו ולהגביר את ההגנה נגד מחלות אלו? התשובה בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/11/2020
3 דקות קריאה


החורף הקרוב עומד להיות מאתגר. פרט לשפעת ולהצטננות, מתווספת גם מחלת ה-Covid-19, שמאיימות כולן לתקוף את גופנו. רגע לפני שמתחיל הקור הגדול, אנשים רבים מחפשים דרכים שיעזרו להם לחזק את המערכת החיסונית של הגוף. האם תוספי תזונה יכולים להוות ייתרון נוסף במלחמה נגד מחלות אלו?

חשוב לזכור שבישראל ניתן לרכוש תוספי תזונה גם ללא מרשם רופא, מה שלא מבטיח שהמינונים שלהם הגוף זקוק יהיו בהכרח מדויקים לגופך. זאת ועוד, המחקרים בנושא תוספי תזונה מוגבלים מאוד, למעשה ישנם מחקרים (1) שאף טוענים שעדיף לצרוך תוספי תזונה ממזון ולא מתוספי תזונה. אז האם לרוץ לקנות רוקסט פלוס או שאולי כדאי להשתמש בתוספי התזונה כדי לחזק את המערכת החיסונית?


גבר עם מסכה, מחזיק בידיו תוספי תזונה כדרך להגנה על המערכת החיסונית בחורף
Shutterstock |  Just dance

ויטמין D

רבים מאיתנו שמעו לאחרונה על ויטמין D בהקשר של מגפת הקורונה. מחקר (2) שפורסם לא מזמן הראה כיצד אנשים עם רמות נמוכות של ויטמין D נוטים לסבול מ-Covid-19  חמור יותר . 

אך ויטמין D כבר נחקר שנים והרבה לפני עידן הקורונה. במחקר (3) משנת 2017 נמצא כי ויטמין D הפחית את כמות המצטננים, במידה והוא נלקח כל יום או לפחות בכל שבוע. השימוש בתוסף ויטמין D גם היה בטוח לשימוש והראה כי הסיכון לזיהום חריף בדרכי הנשימה הופחת בקרב אלו שנטלו אותו. התועלת הרבה ביותר הייתה בקרב אנשים שסבלו ממחסור גדול בוויטמין D .חשוב לדעת שמינון עודף של ויטמין D עלול להיות רעיל.

אכינצאה

אכינצאה פעמים רבות מומלצת להצטננות. מחקר (4) בחן את יעילותה של אכינצאה במשך 4 חודשים על כ-750 איש, שנטלו את התוסף 3 פעמים ביום בעונה הקרה כאמצעי מניעה, ו-5 ביום במידה והמשתתף סבל מצינון. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה שבה קבלו תמצית אכינצאה טרייה; קבוצה שבה קבלו תרופות פלצבו. השימוש באכינצאה הראה צמצום במקרי ההצטננות, קיצור במשך ימי הצינון וקיצור השימוש בתרופות משככות כאבים. כמו כן, בטיחותה של אכינצאה במינון המחקר הייתה דומה לפלצבו.

מחקר אחר (5) , שנעשה 3 שנים מאוחר יותר לא מצא קשר בין אכינצאה למניעת הצטננות ולקיצור ימי הצינון, אך טוען כי ייתכן שתוספי אכינצאה קשורים להפחתה קטנה בשכיחות הצינון. מחקרים רבים נעשו על אכינצאה. עם זאת, לא קיימת מסקנה חד משמעית לגבי יעילותה.

ויטמין E

מחקר (6)  שבדק את השפעתו של ויטמין E על זיהומים בדרכי הנשימה בקרב קשישים בבתי אבות מצא כי למינון יומי של 200 UI ויטמין E במשך שנה לא הייתה השפעה מובהקת על זיהומים של מערכת הנשימה התחתונות של דיירי בית האבות. עם זאת, צריכה יומית של מינון זה דווקא הביאה להשפעה מגינה מפני זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, ובעיקר מפני הצטננות. 

ויטמין C

לא ידוע על מחקרים שהראו שוויטמין C הצליח למנוע מחלות בדרכי הנשימה. עם זאת, מחקר (7) שערך סקירה של מחקרים בתחום מצא שוויטמין C עשוי לקצר את משך ההצטננות. צריכה של 1 גרם ויטמין D במשך כל יום הובילה לקיצור המחלה ב-8% בקרב מבוגרים וב-14% בקרב ילדים, כמו גם לשיפור חומרת התסמינים במהלך המחלה.

למרות שלא ברור האם ויטמין C יכול לעזור במקרה של Covid-19, המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) ממליצים לצרוך ויטמין C במצבי זיהומים חמורים ואלחי דם, מאחר שהגוף עלול לדרוש יותר ויטמין במצבים בהם מתקיים סטרס חמצוני (מצב שעלול להוביל לנזק של התאים). קוביד-19 עלול לגרום לאלח דם ולתסמונת מצוקה נשימתית חריפה, ושימוש בוויטמין C עשוי להקל על הדלקת ועל הפגיעה בכלי הדם (8). חשוב לדעת שמינון עודף של ויטמין C עלול להוביל לבעיות במערכת העיכול ולבעיות נוספות.

אבץ

מחסור חמור באבץ עלול לגרום לתחלואה ולתמותה, ואנשים מבוגרים עלולים לסבול ממחסור באבץ. במחקר נמצא ששימוש באבץ הפחית את הסיכון לדלקת ריאות אצל אנשים מבוגרים (9) .

ממחקר אחר (10), שפורסם בשנת 2017, עולה כי אנשים שנטלו 75-100 מ"ג אבץ ביום החלימו פי 3 יותר מהר מהצטננות, מאשר אנשים שלא נטלו אבץ. עם זאת, לא קיימים מספיק מחקרים היום בתחום שמראים כי לאבץ יש יכולות מניעה.


המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית

מקורות

(1) Annals of Internal Medicine. 7 May 2019. https://doi.org/10.7326/M18-2478.

(2) The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, dgaa733, https://doi.org/10.1210/clinem/dgaa733.

(3) BMJ 2017; 356 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.i6583 (Published 15 February 2017).

(4) Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, vol. 2012, Article ID 841315, 7 pages, 2012. https://doi.org/10.1155/2012/841315.

(5) JAMA . 2015 Feb 10;313(6):618-9. doi: 10.1001/jama.2014.17145.

(6) JAMA . 2004 Aug 18;292(7):828-36. doi: 10.1001/jama.292.7.828.

(7) Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 2. Art. No.: CD000980. DOI: 10.1002/14651858.CD000980.pub5.

(8) https://www.covid19treatmentguidelines.nih.gov/adjunctive-therapy/vitamin-c/.

(9) The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 100, Issue 4, October 2014, Pages 1198–1207, https://doi.org/10.3945/ajcn.113.075036.

(10) Journal of the Royal Society of Medicine Open; 8(5) 1–7. First Published May 2, 2017. DOI: 10.1177/2054270417694291.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ליאון ארדקיאן
ד"ר ליאון ארדקיאן רפואת שיניים
ד"ר מנחם דויטש
ד"ר מנחם דויטש רפואת שיניים
ד"ר מרגלית מואסיס
ד"ר מרגלית מואסיס רפואת שיניים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום צמחי מרפא

בניהולו של ד"ר אורנה לוין
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו