- אינפומד
- מאמרים
- מאמרים בערוץ בריאות הנפש במבוגרים
- מה הקשר בין תזונה להפרעת דחק פוסט טראומתית?
מה הקשר בין תזונה להפרעת דחק פוסט טראומתית?
מחקר חדש מצביע על קשר בין מה שאנו אוכלים לבין הפרעת דחק פוסט טראומתית. מהם המאכלים שעשויים להפחית ומה עלול דווקא להגדיל את שכיחותה של הפרעה זו? התשובה בכתבה
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא פסיכיאטריה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
המומחים הכי מבוקשים לפסיכיאטריה:
ד"ר מיכאל קון ברטשניידר
פסיכיאטר מומחה מטפל בקליניקה, בית המטופל, טיפול ומעקב מקוונים. בהפרעות מצב רוח, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות פסיכוטיות אקוטיות וכרוניות, הפרעות אישי...
ד"ר אינה מרנזון
פסיכיאטרית מומחית שעובדת בשיטה אינטגרטיבית, מנהלת מרפאה פרטית לטיפול הוליסטי לגוף ונפש
ד"ר פבלו אריאל רויטמן
פסיכיאטר מבוגרים, אוטיזם במבוגרים - אבחון וטיפול, מגבלה שכלית ובעיות פסיכיאטריות, תורים פיזיים ובזום
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר מומחה, משמש כמנהל הרפואי של MindMe, המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם
ד"ר מיכאל שפרינץ
פסיכיאטר מומחה בטיפול בהפרעות אפקטיביות (דיכאון ודו-קוטבי) ובהתמכרויות.
ד"ר דן מנשס
פסיכוגריאטר ופסיכיאטר של הגיל המבוגר
נובולוג מדיקל
מחברים בין טיפול, טכונולוגיה ואנשים
פרופ' אברהם ויצמן
פסיכיאטר ילדים ונוער, מנהל יח' המחקר במרכז גהה
ד"ר נעמה באומל
מומחית בפסיכיאטריה, העוסקת באבחונים ובטיפולים פסיכיאטריים בקליניקה FYM ברעננה.
ד"ר טל שחר-מלאך
רופאה מומחית בפסיכיאטריה ופסיכוגריאטריה
ד"ר אבלין שטיינר
פסיכיאטרית בכירה, מנהלת לשעבר של מרפאה לבריאות הנפש - הנוטרים של בית חולים פסיכיאטרי שלוותה
ד"ר איגור ארונוב
פסיכיאטר מבוגרים שמטפל מגיל 18 ומעלה
ד"ר לימור גבעון
מנהלת מחלקה בבית חולים פסיכיאטרי שער מנשה
ד"ר שלומית כהן
מומחית בפסיכיאטריה מבוגרים, בעלת ותק של כ-20 שנות ניסיון. מקבלת מטופלים באופן פרטי כולל החזרים למבוטחי ביטוחים פרטיים בלבד
ד"ר ילנה ויטנברג
ד"ר ילנה ויטנברג היא מומחית בפסיכיאטריה ורופאה פסיכיאטרית בכירה, בעלת ניסיון קליני וניהולי של למעלה משני עשורים בתחום בריאות הנפש.
ד"ר מרינה ארביטמן
מנהלת ארצית של מחלקת אשפוז בית פסיכיאטרי בצבר רפואה
ד"ר יוליה וקאלו
פסיכיאטרית מומחית למבוגרים, עוסקת טיפול ומעקב במגוון רחב של מצבים והפרעות פסיכיאטריות, בעלת ניסיון רב בתחום הפרעות תקשורת במבוגרים כולל אבחון
ד"ר מרים ברן
רופאה בכירה פסיכיאטרית מבוגרים
פרופ' לאון גרינהאוס
פסיכיאטר מומחה באבחון וטיפול דיכאון, חרדה, מאניה דיפרסיה ומצבים פסיכיאטרים מורכבים-פרופסור אמריטוב האוניברסיטה העברית, לשעבר מנהל בית חולים
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא פסיכיאטריה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD) היא מצב של בריאות הנפש שמקורו באירוע קשה וטראומתי שנחווה או שנצפה. תסמיני ההפרעה כוללים בין היתר סיוטים, חרדות קשות, פלאשבקים ומחשבות בלתי נשלטות על האירוע (1).
מחקר קנדי חדש (2) ניסה להתמקד בקשר שבין הפרעת דחק פוסט טראומתית ולתזונה בקרב אנשים מבוגרים, ומצא קשר סטטיסטי בין גורמי בריאות שונים ל-PTSD. המחקר, המתבסס על נתונים של למעלה מ-20 שנה, והוא כלל כ-27,000 משתתפים בגילאים 45-85, כאשר כ-1300 מהם סבלו מהפרעת דחק פוסט טראומתית.

Photographee.eu | Shutterstock.
מצב כלכלי, מגדר וגיל
מחקרי עבר כבר עסקו בשאלת שכיחותה של הפרעת דחק פוסט טראומתית והקשר שלה לגורמים אחרים שאינם תזונתיים. כך למשל נמצא כי למגדר ולגיל יש השפעה על הפרעת דחק פוסט טראומתי. ממחקר נורדי (3) משנת 2010 עולה כי גברים נוטים לחוות PTSD בתחילת שנות ה-40 לחייהם, בעוד נשים נוטות לחוות הפרעה זו בתחילת שנות ה-50. השכיחות הנמוכה ביותר להפרעה בשני המינים היא בתחילת גיל 70. עוד נמצא כי בנשים שכיחות ההפרעה גבוהה פי 2 מאשר בגברים.
במחקר החדש (4) נמצא גם כי עוני קשור ל-PTSD. אנשים בעלי הכנסה שנתית נמוכה חוו יותר הופעות של תסמיני PTSD. במקרה זה קשה לדעת האם תסמינים של PTSD בתדירות גבוהה יותר הובילו את האדם לעבוד פחות ולכן נוצר העוני, או שהלחץ הכלכלי הקשור לעוני הוא שמוביל להופעה חמורה יותר של תסמיני PTSD.
סיבים תזונתיים ופוסט טראומה
אחד הממצאים המעניינים שעלו מן המחקר החדש קשור לסיבים תזונתיים. מן המחקר עולה כי אנשים שאוכלים שניים או שלושה מקורות של סיבים תזונתיים ביום נטו פחות לחוות אפיזודות של PTSD.
ההשערה של החוקרים לקשר זה היא שלרמות אופטימליות של סיבים תזונתיים יש איזשהו השפעה מגינה הקשורה לבריאות הנפש. ייתכן כי הדבר קשור לחומצות שומן קצרות שרשרת (SCFAs) שמקורן במעיים. מולקולות של SCFAs מתקשרות עם תאים ויכולות להשפיע על התפקוד המוחי.
עוד נמצא במחקר כי קיימים מאכלים שצריכה שלהם דווקא שלהם נמצאה קשורה לשכיחות גבוהה יותר של PTSD. מאכלים אלו כללו בין היתר שוקולד, אגוזים, מאפים וקטניות.
למרות הממצאים המעניינים, חוקרי המחקר טוענים כי המחקר אינו בהכרח מעיד כי גורמים אלו הם שמובילים ל-PTSD, וייתכן כי ההיפך הוא הנכון – הפרעת דחק פוסט טראומתית בשכיחות גבוהה יותר מובילה את האדם למצבים שונים. כדי לדעת מה באמת משפיע על מה, יש צורך במחקרים נוספים שייבחנו את השפעתם של המנגנונים הפיזיולוגיים על קשר זה.
המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.
מקורות(1) https://www.infomed.co.il/diseases/post-traumatic-stress-disorder-ptsd/
(2) Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol (2021). 03 February 2021. https://doi.org/10.1007/s00127-020-02003-7.
(3) Ann Gen Psychiatry. 2010; 9: 32. Published online 2010 Jul 21. doi: 10.1186/1744-859X-9-32.
(4) https://www.newswise.com/articles/experiences-of-post-traumatic-stress-disorder-ptsd-linked-to-nutritional-health.
האם המאמר עניין אותך?