דלג לתוכן

טיפול בכאבי ראש כתוצאה ממתח ממושך

תרופות נוגדות דיכאון וטיפול התנהגותי במתח יעילים, כל אחד בנפרד, בצורה מתונה לטיפול בכאבי ראש שמקורם ממתח ממושך. אולם שילוב של שני הטיפולים הללו מביא לתוצאות טובות יותר.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 06/05/2001 תאריך עדכון: 25/11/2020
2 דקות קריאה
תרופות נוגדות דיכאון וטיפול התנהגותי במתח יעילים, כל אחד בנפרד, בצורה מתונה לטיפול בכאבי ראש שמקורם ממתח ממושך. אולם שילוב של שני הטיפולים הללו מביא לתוצאות טובות יותר. כך מגלה מחקר חדש אשר מתפרסם בגיליון האחרון של ה Journal of American Medical Association. המחקר היה אקראי ונערך מול אין-בו (פלצבו).


מעט מאוד ידוע על האבחנה והטיפול בכאבי ראש כתוצאה ממתח ממושך, וחסרים נתונים על יעילות טיפולים התנהגותיים ותרופתיים בנפרד או ביחד בבעיה זו.


במחקר זה העריכו את יעילות טיפולים אלו בנפרד ובמשולב. במחקר השתתפו 203 מבוגרים עם אבחנה של כאבי ראש כתוצאה ממתח ממושך. המשתתפים במחקר קיבלו טיפול בתרופה נוגדת דיכאון ממשפחת הטריציקליים, אין-בו, טיפול התנהגותי (לדוגמה: לימוד דרכים להירגע, התמודדות במצבי מתח) יחד עם אין-בו, או טיפול התנהגותי יחד עם תרופה נגד דיכאון.


המשתתפים במחקר תיעדו ביומן את רמת כאב הראש במשך היום על-פי שיטת ניקוד, והחוקרים חישבו כל חודש, החל מאוגוסט 1995 עד ינואר 1998, את הניקוד הסופי של החולים. בנוסף, החוקרים בדקו את מספר הימים בחודש עם רמת כאב הראש הנמוכה ביותר, שימוש בתרופות משככות כאב, והשפעה של כאב הראש על התפקוד היומיומי.


הטיפול התרופתי והטיפול ההתנהגותי הביאו, כל אחד בנפרד, לירידה ניכרת בכאבי ראש, בשימוש בתרופות משככות כאב, ובפגיעה בתפקוד
היומיומי כתוצאה מכאבי הראש, בהשוואה לאין בו. אולם נראה כי הטיפול התרופתי הביא לשיפור מהיר יותר בכאבי הראש בהשוואה לטיפול
ההתנהגותי. 


שילוב של טיפול תרופתי וטיפול התנהגותי היה יעיל יותר מכל אחד מהטיפולים הללו בנפרד, והביא לירידה משמעותית ברמת כאב הראש (64% מכל המשתתפים) בהשוואה לטיפול תרופתי בלבד (38% מכל המשתתפים), טיפול התנהגותי (35%) , או אין-בו (29%). במדדים האחרים היה שוויון בין הטיפול המשולב לבין כל אחד מן הטיפולים בנפרד.


החוקרים מציינים כי התוצאות מוכיחות כי תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת הטריציקליים יעילות לטיפול בכאבי ראש הנגרמים כתוצאה ממתח ממושך. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יעל מליניאק
ד"ר יעל מליניאק משפחה
4.9
( 39 חוות דעת )
"טיפול מספק, מקצועי ויסודי עם הקשבה והבנת מצבי.."
ד"ר אלי קפלן
ד"ר אלי קפלן נפרולוגיה
ד"ר חורחה פפר
ד"ר חורחה פפר גסטרואנטרולוגיה
מומחה בגסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום כאבי ראש ומיגרנה

בניהולו של פרופ' שלומית יוסט-כץ
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו