- אינפומד
- מאמרים
- מאמרים בבריאות הלב וכלי הדם
- אחת ולתמיד: האם חלב מזיק או מועיל ללב?
אחת ולתמיד: האם חלב מזיק או מועיל ללב?
מעלה את רמות הכולסטרול בדם ובכך מעלה את הסיכון למחלות לב, או שמוריד את רמות הכולסטרול בדם ומפחית את הסיכון למחלת לב כלילית? מחקר חדש החליט לבדוק סתירות אלו. התוצאות לפניכם
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא קרדיולוגיה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
המומחים הכי מבוקשים לקרדיולוגיה:

ד"ר אריה לורין שוורץ
רופא בכיר מנהל תחום קיצוב והפרעות קצב ביחידה להפרעות קצב, אלקטרופיזיולוגיה, המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב)

ד"ר יונתן קוגן
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אסותא אשדוד, קרדיולוג מומחה במחלות לב והתמחות בהפרעות קצב

פרופ' שמחה מיזל
קרדיולוג בכיר ומנהל המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי מעייני הישועה בני ברק

ד"ר אוריאל כ"ץ
מנהל מכון הלב לילדים, בית החולים לילדים אדמונד ולילי ספרא, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר

פרופ' ערן לשם
מומחה להפרעות קצב וקוצבים, מנהל היחידה להפרעות קצב במרכז הרפואי הלל יפה חדרה

ד"ר גבריאל גרינברג
מומחה בקרדיולוגיה ובצינתורי לב, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית בבי"ח השרון פתח תקווה

ד"ר אמנון איתן
מומחה לקדיולוגיה, סגן בכיר למנהל המערך הקרדיולוגי בביה"ח כרמל מצנתר בכיר בביה"ח כרמל, בעל התמחות בפנימית ובקרדיולוגיה בביה"ח רמב"ם

פרופ' אבישג לייש פרקש
מנהלת היחידה להפרעות קצב וקוצבים בבי"ח האוניברסיטאי אסותא אשדוד הציבורי וסגנית מנהל המערך הקרדיולוגי בבית החולים

פרופ' מיכאל אלדר
מומחה לקרדיולוגיה, הפרעות קצב וקוצבים | מנהל (בדימוס) של מרכז הלב שיבא תל השומר
פרופ' מעין קניגשטיין
מנהלת יחידת הצנתורים, היחידה לקרדיולוגיה התערבותית, המרכז הרפואי איכילוב תל אביב

פרופ' יורם אגמון
מנהל לשעבר של היחידה לאקוקרדיוגרפיה (אקו לב) והמרפאה למחלות מסתמי הלב במרכז הרפואי רמב"ם, חיפה.

פרופ' טוביה בן גל
מנהל היחידה לאי ספיקת לב, מרכז רפואי רבין

ד"ר אהרון גליק

ד"ר אודי חורין
מנהל השרות לאלקטרופיזיולוגיה פולשנית, במערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי תל אביב

ד"ר לואיז הנריקס
קרדיולוגית מומחית בהפרעות קצב וקוצבים

פרופ' מיכל לאופר פרל
קרדיולוגית בכירה, מנהלת מרפאות הלב ומנהלת שירות אי ספיקת לב באיכילוב, מומחית באי ספיקת לב, קרדיו-אונקולוגיה וקרדיולוגית נשים לגיל המעבר

ד"ר ניק טאודורוביץ
רופא בכיר ביחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקיצוב בבית חולים קפלן

ד"ר אהרון מדינה
מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה במרכז הלב המשולב - המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי אסף הרופא.

סאלוס
הבית לרפואה פרטית מתקדמת
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא קרדיולוגיה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
מוצרי חלב נחשבים למזון מעט מורכב. מצד אחד הם מקור לחלבונים חיוניים ולחומצות אמינו, מצד שני הם מכילים שומן רווי[1]. לאורך השנים נעשו מחקרים רבים שניסו לבחון את ההשפעה של חלב על רמות הכולסטרול בגוף, והתוצאות היו לא פעם סותרות. כעת, מחקר חדש מנסה לפתור סתירות אלו באמצעות מטה-אנליזה מקיפה הכוללת כ-400 אלף משתתפים.
By NaturalBox | shutterstock
מחקר חדש: הפתעה שסותרת מחקרים קודמים
המחקר חדש[2] גילה שלמרות ששתית חלב מובילה לנזקים הידועים כמו עלייה ב-BMI ובאחוזי השומן בגוף, היא בכל זאת מפחיתה את הסיכון ללקות במחלת לב כלילית (מחלת לב המערבת את העורקים המזינים את הלב). התוצאות, כפי שניתן להבין, מעט סותרות אחת את השנייה, שכן עליה באחוזי שומן גוף וב-BMI מהווים גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, איך יכול להיות שלא למחלת לב כלילת?
באופן מעשי, תוצאות המחקר מובילות למסקנה שלשם הפחתה של הסיכון ללקות במחלת לב כלילית, אין סיבה להגביל את צריכת החלב, דבר שעשוי לשמח אנשים מסוימים, אך בו בעת, עורכי המחקר מדגישים כי יש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשש את יתרונות שתיית החלב, כמו גם לשם הצבתן אל מול החסרונות.
איך שתית חלב מובילה לירידה ברמת הכולסטרול בדם?
לפי החוקרים, ניתן להסביר את הממצאים בכמה דרכים אפשריות:
- הסידן והלקטוז בחלב עשויים לעודד ספיגה של סידן, אשר מובילה לרמות נמוכות של כולסטרול.
- אנשים שאינם צורכים חלב, כוללים את אלו שרגישים ללקטוז, ונוטים לצרוך גבינות בעלות אחוזי שומן גבוהים וחמאה.
- הסידן אשר נמצא בחלב עשוי להעלות הפרשה של מיצי מרה, שנוצרים מכולסטרול שמצוי בכבד, ובכך בסופו של דבר גורמים לירידה ברמות הכולסטרול.
- החיידקים השוכנים בקיבה עשויים ליצור תהליך תסיסה של פחמימות שלא עוכלו, ובכך להפחית את ייצור הכולסטרול.
ההמלצות העדכניות לגבי צריכת מוצרי חלב
לפי הנחיות האגודה האמריקאית למחלות לב, ההמלצה היא לצרוך 2-3 מנות של מוצרי חלב מופחתי או נטולי שומן למבוגרים. בילדים מדובר ב-4 מנות או יותר. ההנחיות מכוונות לכדי צריכה מספקת של סידן וויטמין D אשר נמצאים במזונות אלו[3].
מנת חלב נחשבת כ-240 מ"ל חלב, 215 גרם גבינת 5% שומן, 200-240 מ"ל יוגורט.[4]
כמו כן, יש לציין כי המלצות התזונה האמריקאיות והבריטיות, כמו גם ההמלצה בישראל[5], כוללות מוצרי סויה בקבוצת החלב, כאשר מנת סויה מוגדרת כ-100 גרם טופו, חצי כוס אדממה, או כוס משקה סויה. גם הסויה מהווה מקור טוב לחלבון, וזאת בניגוד לתחליפי החלב הצמחיים האחרים שאינם עשויים מסויה ונחשבים למעובדים מאוד. בכל מקרה, מומלץ לצרוך מזון במצבו הטבעי או לאחר עיבוד מינימלי בלבד.[6]
המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.
[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK234922/.
[2] Vimaleswaran, K.S., Zhou, A., Cavadino, A. et al. Evidence for a causal association between milk intake and cardiometabolic disease outcomes using a two-sample Mendelian Randomization analysis in up to 1,904,220 individuals. Int J Obes (2021). https://doi.org/10.1038/s41366-021-00841-2
[3] https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/nutrition-basics/dairy-products-milk-yogurt-and-cheese
[4] https://wikirefua.org.il/w/index.php/%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%A8%D7%99_%D7%97%D7%9C%D7%91_-_%D7%94%D7%A0%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%95%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%A6%D7%95%D7%AA_%D7%9C%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9B%D7%AA%D7%9D
[5] https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/dietary-guidelines.pdf
[6] https://www.health.gov.il/Subjects/FoodAndNutrition/Nutrition/Adequate_nutrition/soy/Pages/default.aspx
האם המאמר עניין אותך?






















