דלג לתוכן

תשושים? 4 סוגי מזון שמנצחים עייפות

מרגישים שאתם נרדמים מול המסך באמצע יום עבודה? נגמרו לכם הכוחות באמצע אימון? לפעמים צריכה של מזון עשיר באנרגיה יכולה לעזור. הנה כמה סוגי מזון שעשויים לעשות את העבודה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 26/08/2021
2 דקות קריאה

מה שאנחנו אוכלים והשעה שבה אנחנו בוחרים לאכול, משפיעים על רמת האנרגיה בגוף שלנו. אבל מה עושים אם במהלך היום מרגישים תשושים ורוצים להעלות באופן נקודתי את רמת האנרגיה בגוף? ישנם סוגים שונים של מאכלים שעשויים לעזור לכם בכך. הנה כמה מהם.

אישה תשושה שוכבת על הספה
eggeegg  |Shutterstock

בננות

בננות עשירות באשלגן, סיבים תזונתיים, ויטמינים וכמות מדויקת של פחמימות, שעוזרת להעלות את רמת האנרגיה בגוף. מחקר[1] השווה את ההשפעה האנרגטית של צריכת בננות לעומת משקאות אנרגיה בקרב רוכבי אופניים שערכו רכיבה ממושכת של 75 ק"מ ונזקקו לצריכת אנרגיה במהלך הדרך. למרבה הפלא, צריכה של בננה בהשוואה למשקה אנרגיה "תדלקה" את הרוכבים לא פחות ממשקה האנרגיה.

זרעי צ'יה

זרעי צ'יה הם מקור מצוין לאנרגיה ממושכת הודות לכמות גבוהה של פחמימות, שומנים בריאים וסיבים. מחקר[2] שבחן ספורטאים המבצעים פעילות של סיבולת, מצא כי צריכה של זרעי צ'יה, המכילים חומצת שומן אומגה 3, אפשרה לספורטאים להקטין את צריכת הסוכר התזונתית כמקור לאנרגיה. הוספת זרעי צ'יה על בסיס יומיומי בשיק של הבוקר, או הוספת כף של זרעים ליוגורט של אחר הצהריים, עשויה לשפר את האנרגיה בגוף ולעזור להתמודד עם העייפות.

שיבולת שועל

שיבולת שועל היא סוג של דגן בעל ערך תזונתי גבוה המהווה מקור טוב לסיבים תזונתיים, זרחן, מגנזיום ואבץ[3]. צריכה של שיבולת שועל בצורתה הגולמית (ולא כקורנפלקס או כחטיפי אנרגיה), עוזרת בדיכוי התיאבון, מגבירה את השובע ומפחיתה את הצריכה האנרגטית שלאחר מכן[4]. במילים אחרות – שיבולת שועל תשמור על האנרגיה שלכם לאורך זמן. שווה לפתוח איתה את הבוקר.

אגוזים

אגוזים הם מקור טוב לפחמימות, חלבון ושומן. התכולה הגבוהה בחומצות שומן בלתי רוויות, ויחס חומצות האמינו ומולקולות ביו -אקטיביות אחרות (כגון סיבים, פיטוסטרולים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון אחרים) הופכות את תוספת האגוזים לתזונה בריאה ומועילה מבחינה אנרגטית[5]. חופן אגוזים לארוחת ביניים אחר הצהריים יכולה להיות מקור מצוין להעלאת האנרגיה בגוף.

מים

למרות שאנחנו נוטים להתעלם מהחשיבות שבצריכת מים, מדובר בחיוני וקריטי בתפקוד שלנו. מים הם חומר מזין מוביל: הם מווסתים את טמפרטורת הגוף, משמנים מפרקים ואיברים פנימיים, מספקים מבנה לתאים ורקמות, ומסייעים בשימור תפקוד הלב וכלי הדם. חוסר איזון במאגר הנוזלים בגוף עלול להשפיע לרעה על הביצועים הגופניים, ומחקרים אחרונים מצביעים על כך שגם על הביצועים הקוגניטיביים[6].

אז למרות שמים אינם מספקים אנרגיה קלורית, הם חשובים לתפקוד תקין ולכן מקלים על תהליכים אנרגטיים בגוף. נסו להחליף משקאות מומתקים במים ודאגו לשתות לאורך כל היום, זה יכול לעשות הבדל משמעותי במצב האנרגיה שלכם.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.


[1] PLoS One . 2012;7(5):e37479. doi: 10.1371/journal.pone.0037479. Epub 2012 May 17.

[2] J Strength Cond Res . 2011 Jan;25(1):61-5. doi: 10.1519/JSC.0b013e3181fef85c.

[3] https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/oats/

[4] J Am Coll Nutr. 2016 Jan 2; 35(1): 41–49. Published online 2015 Aug 14. doi: 10.1080/07315724.2015.1032442.

[5] British Journal Of Nutrition. December 2006. 96 Suppl 2(S2):S24-8, DOI:10.1017/BJN20061860.

[6] ACSM’s Health & Fitness Journal: November/December 2013 - Volume 17 - Issue 6 - p 21-28 doi: 10.1249/FIT.0b013e3182a9570f.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
B.sc אביבה דייגי מנצור
B.sc אביבה דייגי מנצור תזונה ודיאטה
גברת ליטל פרידנהיין
גברת ליטל פרידנהיין תזונה ודיאטה
ד"ר יונתן אברהם דמה
ד"ר יונתן אברהם דמה כירורגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו