דלג לתוכן

5 דרכים מקוריות להתמודד עם דיכאון חורף

החורף עוד רגע כאן ולחלק מהאנשים מדובר בתקופה מאתגרת שעלולה לעורר או להחריף מצב של דיכאון. הנה כמה דרכים שיעזרו לכם.ן להתמודד עם דיכאון חורף

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 31/10/2021
3 דקות קריאה

הימים קצרים יותר והשינויים בכמות אור היום בתקופה זו של השנה עלולים להוות אתגר רציני לחלק מהאוכלוסייה .דיכאון שמחמיר או שמתפתח במהלך החורף הוא פעמים רבות סימן להפרעה רגשית עונתית (SAD), המכונה גם דיכאון עונתי[1].

המקור לדיכאון עונתי אינו ברור לחלוטין, אך ההשערה היא שהמחסור בשעות אור השמש גורם לתפקוד לקוי של חלק במוח הקרוי היפותלמוס, והדבר משפיע על ייצור המלטונין (הורמון השינה), ייצור הסרטונין (הורמון המשפיע על מצב הרוח, התיאבון והשינה) ועל השעון הביולוגי של הגוף[2]אז כיצד ניתן להתמודד ואולי אף למנוע דיכאון עונתי ולעבור את החורף בשלום? הנה כמה דרכים.

אישה יושבת מדוכדכת על חוף הים, סובלת מדיכאון חורף
 Antonio Guillem | Shutterstock


 

שמירה על סדר יום

למרות הקושי להירדם בלילה או להתעורר בבוקר, אנשים עם דיכאון עונתי צריכים להקפיד על סדר יום קבוע ולא להיכנע לצורך לישון. שמירה על סדר היום עשויה להקל על תסמיני הדיכאון. כך למשל, אכילה בזמנים קבועים וחשיפה לשעות אור קבועות ביום, עשויים למנוע בעיות שינה והפרעות אכילה, האופייניים לדיכאון עונתי[3].

ארומתרפיה

שימוש בשמנים אתרים באמצעות מקלות ארומה וחומרים סופגים אחרים, עשויים להיות דרך פשוטה לשיפור הרווחה הנפשית, במיוחד כשהם משולבים עם פעילות מרגיעה נוספת כגון אמבטיה או שיחה לאור נרות.

ממחקר[4] שפורסם ב-2020 עולה ששמנים אתריים עשויים לסייע במצבים נפשיים כגון הפגת מתחים, טיפול בדיכאון וסיוע בנדודי שינה. לצד זאת, החוקרים מציינים כי ישנם גם סיכונים הקשורים בשימוש בשמנים אתריים, ולכן חשוב להיות מודעים לכל ההשפעות הידועות שיש להם לפני שמשתמשים בהם על הגוף.

הכניסו יותר פעילויות חברתיות ליומן

למרות שהחורף מביא איתו מוד של בינג' בנטפליקס מתחת לפוך, יוזמה של פעילויות חברתיות יכולה דווקא להיות הדרך הטובה יותר להעביר את חודשי החורף ללא דיכאון עונתי.

מחקרים מצאו קשר סיבתי בין בידוד חברתי לדיכאון. כך למשל, מחקר[5] שבחן לאחרונה את השפעות הסגר בעקבות וירוס הקורונה על בריאות הנפש מצא כי לתקופות בידוד חברתי עלולות להיות השפעות פסיכולוגית ארוכת טווח על אנשים, כולל תסמינים של דיכאון והפרעה פוסט טראומטית.

צאו לפעילות גופנית

כשאנחנו בדיכאון, פעילות גופנית היא פחות או יותר הדבר האחרון שמתחשק לעשות. אבל אם תצליחו להתגבר על המכשול ולעשות פעילות גופנית, זה עשוי להוביל לשיפור משמעותי במצבכם.ן.

בדיוק כפי שפעילות גופנית מסייעת לצורות אחרות של דיכאון, היא עשויה לעזור גם בדיכאון עונתי. הקשר בין דיכאון, חרדה ופעילות גופנית אינו ברור לחלוטין, אך ספורט בהחלט עשוי לשפר את מצב הרוח, כמו גם למנוע חזרה או הופעה של דיכאון[6].

כתבו יומן

רבים מאיתנו כתבו יומן בתקופת הנעורים, ואולי זה הזמן לחזור אליו שוב. ביטוי המחשבות והתחושות שלנו, במקום בו אין כל שיפוטיות, עשוי לעזור להתמודד עם דיכאון. ניהול יומן למעשה עוזר לתעדף את בעיות החיים, לעקוב אחר תסמינים, כך שניתן יהיה לזהות טריגרים ולהימנע מחשיפה אליהם, וכן לזהות מחשבות והתנהגויות שליליות. כל אלה עוזרים בסופו של דבר לנהל מצבי חרדה, להפחית סטרס ולהתמודד טוב יותר עם דיכאון[7].

לסיכום, דיכאון חורף אינו משהו שצריך לקבל בהכנעה. ניתן לטפל בו בדרכים אחרות ואולי אף למנוע אותו. לצד כל אלו, מומלץ לפנות לאיש או אשת מקצוע על מנת לקבל המלצות טיפוליות נוספות.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אילן טרבס
ד"ר אילן טרבס פסיכיאטריה
ד"ר אנקה רם
ד"ר אנקה רם פסיכיאטריה
ד"ר קירש צבי
ד"ר קירש צבי פסיכיאטריה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו