דלג לתוכן
הסבר על בעיות במעי בעקבות בדיקת קולונוסקופיה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 31/12/2007 תאריך עדכון: 24/09/2013
2 דקות קריאה
שאלה:

אני מבקשת הבהרה לגבי תוצאות של בדיקת קולונוסקופיה: אריתמה קלה סביב פתח התוספתן - מה זה אריתמה? מה זה השסתום האילאוציקלי? סעיפים לאורך הקולון - מה הכוונה?

תשובה:
אענה לפי סדר שאלותייך: אריתמה היא אודם. בבדיקת הקולונוסקופיה שלך נראה מעט אודם סביב פתח התוספתן (האפנדיקס). אם אין לך סימפטומים ובבדיקה לא נראו סימני דלקת או אודם אחרים (באזורים אחרים במעי), אין לכך משמעות מיוחדת. השסתום האילאוציקלי הוא השסתום בין המעי הדק לבין המעי הגס. אף על פי שקולונסקופיה היא בדיקה שנועדה להראות את פנים המעי הגס, בבדיקה זו ניתן לעבור את השסתום הזה ולהדגים גם את החלק הסופי של המעי הדק. סעיפים, או במונח המקצועי דיברטיקולה, הם מעין כיסים קטנים היוצאים מחלל המעי הגס (הקולון). קיומם של סעיפים מעיד על מצב בשם דיברטיקולוזיס. במצב זה יוצאים מהמעי הגס מספר משתנה (יכולים להיות סעיפים בודדים עד מאות סעיפים) של כיסים קטנים המחוברים לחלל המעי הגס. סעיפים אלה הם מצב שכיח מאד באנשים מבוגרים, ובאחוז גבוה של הסובלים ממצב זה אין לכך כל משמעות, והמצב אינו פוגע באיכות או באורך חיי האנשים. אבל דיברטיקולוזיס יכולה להסתבך. שני סיבוכים עיקריים יכולים להתפתח. הסיבוך האפשרי הראשון האחד הוא דימום בצואה. קיום הסעיף בדופן המעי פוגע בשלמות דופן המעי ועלול להוביל לפגיעה בכלי דם קטנים. פגיעה בכלי דם מובילה לדימום, אשר במרבית המקרים מתבטא בהופעת דם טרי בצואה, ללא כאבים. הכמות יכולה להיות קטנה וחד-פעמית או גדולה מאד ומסכנת חיים. הטיפול בבעיה מותאם למצב. בדימום קשה נחוצים אשפוז, מתן מנות דם, ולעיתים ניתוח לכריתת הסעיף המדמם. אם הדימום קל, נחוצה השגחה בלבד. יש לציין כי לא קיים טיפול מניעתי, למעט תזונה עשירה בסיבים למניעת עצירות. סיבוך שני של דיברטיקולוזיס הוא התפתחות דלקת זיהומית בסעיף – דיברטיקוליטיס. הסיבה להתפתחות דלקת זיהומית זו היא בדרך כלל חסימת מוצא הסעיף והתרבות של חיידקים ותאי דלקת בסעיף החסום. הדבר מתבטא בכאבי בטן קשים, חום גבוה ולעיתים גם דימום בצואה. הטיפול בדיברטיקוליטיס הוא טיפול אנטיביוטי, ובמקרים קשים - ניתוח לכריתת הסעיף המזוהם. רפואה שלמה, ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יוסי הר-טוב
ד"ר יוסי הר-טוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 23 חוות דעת )
"מקצועי ונעים"
ד"ר לי הונג פן
ד"ר לי הונג פן רפואה סינית
בעלת תואר M.D מסין ופרופסור לרפואה סינית מסורתית
פרופ' בנימין וולוביץ
פרופ' בנימין וולוביץ ילדים
5.0
( 12 חוות דעת )
"שמענו רבות על שיטת הטיפול הייחודית שלו והיינו חייבים לקבל אותה, הפרופ׳ איש נעים וסבלני והסביר באריכות על כל שלב ושלב בתוכנית, ניכרת מדבריו מקצועיות רבה וניסיון עשיר בנושא האסתמה של ילדים"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו