דלג לתוכן

הנקה - למה, איך, מתי

הנקה היא אחת הפעולות המרגשות ביותר שחווה האם. פעולת ההנקה יוצרת את הקשר האישי ביותר בין האם לתינוק, אך גם פעולה כמו הנקה צריך ללמוד כיצד לעשות, מתי להתחיל ומתי להפסיק.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009
2 דקות קריאה

הנקה היא אחת הפעולות המרגשות ביותר שחווה האם. פעולת ההנקה יוצרת את הקשר האישי ביותר בין האם לתינוק, קשר שמסמל את מידת האהבה והמסירות של האם כלפי התינוק הקטן, אהבה ומסירות שתימשך כל ימי חייו. אך גם פעולה כמו הנקה צריך ללמוד כיצד לעשות, מתי להתחיל ומתי להפסיק.

תהליך ההנקה הוא תהליך בו צורך התינוק את חלב אימו, חלב הנקה. חלב הנקה הוא חלב אשר נוצר אצל האם החל מאמצע ההיריון ועד הימים הראשונים שאחרי הלידה, כתוצאה מהפרשת הורמון הפרוקלטין מבלוטת יתרת המח. הפרשת הורמון זה מאפשר יצירת חלב הנקה ראשוני, קולסטרום, אשר עשיר בתרכיבי מזון שונים, כמו נוגדנים וחלבונים, שהתינוק זקוק להם לצורך חיזוק המערכת החיסונית שלו והתחזקותו הפיזית. כמות החלב הראשוני שנוצרת מתאימה בדיוק לקיבתו של התינוק, קרי כמות קטנה. מספר ימים אחרי הלידה תחוש האם ששדיה מתמלאים, שכן גופה יעבור שינוי הורמונאלי, ותרכיבי החלב שלה ישתנו, אז הוא יכיל גם סוכרים ושומנים.

עבור התינוק, תהליך ההנקה איננו רק תהליך בו הוא מקבל מהאם את החום וההגנה הדרושים לו, אלא גם את מרכיבי המזון שאין הוא יכול לקבל משום מזון אחר בימים שאחרי הלידה. מרכיבים אלו יוצרים אצלו את המערכת החיסונית, ועוזרים לו להתמודד עם זיהומים ואלרגיות שונות בחודשים הראשונים לחייו. עבור האם, הנקת התינוק לא רק מחזקת את הקשר בינה לבינו, אלא גם מפחיתה את הסיכוי לחלות במחלת סרטן השד ומאפשרת לה לחזור אל המשקל שלה מלפני הלידה.

תהליך ההנקה מתבצע כאשר האם אוחזת בתינוק על בטנה, פיו מהודק על רקמות השד ותופס את הפיטמה. תנועות הלסת שלו לוחצות את צינורות החלב וגורמות לזרימת החלב מהפטמה החוצה. כך התינוק לא סודק את הפיטמה והאם לא חשה כאב. בתחילה, יתכן שהאם תחוש רגישות קלה בפיטמות. היא תחוש כאב אם היא תתפוס בצורה לא נכונה את התינוק ואז הוא ילחץ על השד והפיטמה שלה. בזמן ההנקה יש לדבר עם התינוק, ללטף אותו. במידה והוא חש צורך לאפשר לו לינוק משני השדיים. כיום, לא רק שנשים אחרי לידה עוברות הדרכה כיצד להניק, אלא שניתן לשכור את שירותיה של יועצת הנקה שיכולה להדגים כיצד מבצעים הנקה נכונה.

על האם להתחיל להניק את תינוקה כבר בשעות הראשונות אחרי הלידה. ההנקה מחזקת את הקשר ביניהם, מעניקה לתינוק את מרכיבי המזון שהוא צריך כדי להתחזק ולהישמר וגם מרגילה את שניהם לתהליך החדש. אימהות חדשות יוכלו לשים לב שהתינוק זוחל באופן טבעי אל שדיהן, על מנת לחפש את הפיטמה ולינוק. בימים הראשונים יינק התינוק מעט, אך עם הזמן הוא יינק לפי צרכיו. רצוי לא להכריח אותו לינוק ועדיף שלא לתת לו חלב אם בבקבוק, שכן זה יכול לגרום לו לא לרצות לינוק. הפסקת הנקה מתבצעת חצי שנה או שנה אחרי הלידה, כאשר התינוק לא חש עוד צורך לינוק. בתקופה הזאת אין צורך לתת לתינוק תוספי מזון, שכן הוא מקבל כל מה שהוא צריך דרך חלב אימו.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר גיל לוי
ד"ר גיל לוי יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל היחידה לרפואת רצפת האגן בבית החולים האוניברסיטאי, אסותא אשדוד
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה מקסימה.. נעימה ומקצועית 🫶🏿"
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו