דלג לתוכן

התערבות פסיכותרפיה גופנית להורדה במשקל

מקובל בעולם המערבי למדוד משקל עודף או השמנה ע"י BMI ,המשקל לחלק לריבוע גובה המטופל.משקל בק"ג (גובה במטר ) .משקל עודף נחשב ל- BMI בין 25 ל- 30 והשמנת יתר ל- BMI מעל 30 .

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 19/10/2009 תאריך עדכון: 10/05/2021
2 דקות קריאה

מקובל בעולם המערבי למדוד משקל עודף או השמנה ע"י BMI  ,המשקל לחלק לריבוע גובה המטופל.משקל בק"ג (גובה במטר ) .משקל עודף נחשב ל- BMI  בין 25 ל- 30 והשמנת יתר ל- BMI  מעל 30 . התופעה של עודף משקל הגיעה לממדי מגיפה במדינות המערב והסכנה הגדולה ביותר במצב זה שעודף משקל מהווה בסיס להתפתחות מחלות כרוניות קשות כמו סוכרת , יתר לחץ דם , מחלות לב ואף התפתחות של מחלות ממאירות .

מתוך הכרה בנזק הפוטנציאלי האדיר הקיים בתופעה התפתחו פרוטוקולים רבים של טיפול המבוססים על דיאטות ופעילות גופנית ולעתים אף טיפול כירורגי שברוב המקרים הואילו למטופלים לטווח קצר ביותר, מאחר ורוב הפרוטוקולים הללו התעלמו מהפן הנפשי של אכילת יתר .

היום ברור לכל המטפלים בהשמנת יתר ועודף משקל שבנוסף לתזונה נכונה ופעילות גופנית יש לטפל גם ברובד הנפשי וההתנהגותי . אנשים עם עודף משקל או השמנת יתר , במקרים רבים נוטים לאכול מעבר לצרכיהם מכיוון שהאכילה האובססיבית מהווה פיצוי לחוסר סיפוק בחיים או תוצאה של טראומות, חוסר סיפוק בעבודה ובזוגיות. וכן חוויה טראומטית מן העבר . למשל הטרדה מינית שעקב כך המטופל אוכל ומשמין בלא מודע על מנת לדחות את המין השני ולמנוע, כהגנה, הטרדה מינית נוספת מבני המין השני .


לעודף משקל והשמנת יתר יש השלכות נפשיות בחיי היום יום של המטופל . בסקרים רבים הראו שהחברה רואה באנשים עם עודף משקל כאנשים עצלנים , לא מוצלחים ולא אסתטיים וגורמים דחייה של החברה סביבם . עקב כך הראו סקרים אלה שהאנשים עם עודף משקל והשמנת יתר מתקשים להתקבל לעבודה ומשכורותיהם נמוכות יותר מאשר מקביליהם בתפקיד. כל אלה מעצימים את בעיותיהם הנפשיות איתם הם מתמודדים בחיי היום יום . לכן ברור מכאן שבכל התערבות טיפולית בעודף משקל והשמנת יתר , בנוסף להתאמת תזונה נכונה ובניית משטר של פעילות גופנית מתאימה יש לטפל בשורש הבעיה ולשלב פסיכותרפיה גופנית לצורך קבלת תוצאות מיטביות לאורך זמן. 

 
Shawוחבריו במאמר מסכם של 36 עבודות מחקר שפורסם השנה על התערבות פסיכו תרפויטית בהשמנת יתר ועודף משקל הראו שברוב העבודות שבדקו את הנושא, ההתערבות הפסיכותרפויטית בעיקר בנושא של שינויי התנהגות והרפיה, בנוסף להתאמה תזונתית ופעילות גופנית, הביאו לתוצאות טובות יותר בהורדה במשקל מאשר תזונה ופעילות גופנית בלבד.

התוצאות הטובות גם נשמרו לתקופות ארוכות. בטיפול הפסיכו תרפויטי אנו מנסים להגיע אל מקורות בעיית האכילה ע"י שילוב של שיחה ועבודת גוף. בשיחה עם עבודת גוף קל יותר להעלות אצל המטופל תכנים מהמודע והתת-מודע כי הגוף מדבר וזוכר טראומות וחוויות מהעבר ומוביל אותנו לשורש הבעיה.

גופנו זקוק למגע ומגיב למגע ובפסיכותרפיה גופנית יש מענה לצרכיו אילה של המטופל. למשל, אם מטופל נמצא במתח והאכילה האובססיבית היא חלק מסיפוק רוגע, הוא לומד בטיפול להרפות ולהגיע לרוגע ולשקט נפשי ללא צורך באמצעים חיצוניים כמו אכילת יתר.

מחקרים רבים אם כן מוכיחים שטיפול משולב של תזונה מתאימה , פעילות גופנית ופסיכותרפיה גופנית היא הנוסחא המנצחת לקבלת תוצאות מרביות בטיפול בהשמנת יתר ועודף משקל .

כותבת המאמר: גלית עמרן

בעלת תואר IPSB בפסיכותרפיה גופנית ממכללת רידמן ומומחית באיזון גוף ונפש. מטפלת במרכז טיפולים בהרצליה.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר כוכבי גלנטי
ד"ר כוכבי גלנטי פסיכולוגיה קלינית
פרופ' סמי ניטצקי
פרופ' סמי ניטצקי כירורגיה
סגן מנהל המחלקה לכירורגיה של כלי הדם והשתלות ברמב"ם
ד"ר יהודה ספקוטי
ד"ר יהודה ספקוטי נוירולוגיה
5.0
( 4 חוות דעת )
"דר ספקוטי מעבר למיקצועיות מרשימה. הינו אדם אנושי קשוב ואיכפתי. נסך בי בטחון ואמון. הלואי וכל הרופאים יהיו כמוהו."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו