דלג לתוכן

סוכרת - כיצד מטפלים בכפות רגליים סוכרתיות

סוכרת - כיצד מטפלים בכפות רגליים סוכרתיות

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 02/12/2009 תאריך עדכון: 10/05/2021
4 דקות קריאה

סוכרת יכולה להוות בעיה כפולה עבור כפות הרגליים. ראשית, סוכרת עלולה לגרום להחלשות זרימת הדם אל כפות הרגליים, כתוצאה מכך חמצן וחומרים מזינים אינם מגיעים אל כפות הרגליים. ובעקבות זאת שלפוחיות, פצעים וחתכים מתקשים להחלים. שנית, הנזק העצבי הנגרם כתוצאה ממחלת סוכרת ומכונה נוירופטיה פריפריאלית, עלול לגרום לחוסר תחושה בכפות הרגליים. כאשר אינך יכול לחוש בחתכים ובשלפוחיות, סיכוייך להיפצע ולהידבק בזיהומים עולים.

אם אינך מבחין בפצעים ואינך מטפל בהם, הם עלולים להזדהם באופן חמור ולהסתיים בקטיעה. אמת עצובה: ההסתברות שחולה סוכרת יזדקק לקטיעה כירורגית של אצבע בכף הרגל, כף רגל או החלק התחתון של הרגל, גבוהה פי 10 מאשר אצל אדם שאינו חולה בסוכרת.

נוירופטיה פריפריאלית סוכרתית עלולה לגרום גם לכאב חד בכאב הרגל. אתה עלול לפתח רגישות עזה למגע הקל ביותר, כמו למשל המגע של הסדינים על העור.

למרבה המזל, בעזרת מעט טיפול חם ואוהב ניתן למנוע בעיות בכפות הרגליים אצל חולי סוכרת.

10 המלצות להגנה על כפות הרגליים


המלצה מספר 1 לטיפול בכפות הרגליים - בדוק את שתי כפות הרגליים מידי יום

בדוק את שתי כפות הרגליים בתשומת לב, הקפד לבדוק גם בין כל האצבעות. שלפוחיות וזיהומים עלולים להתחיל בין האצבעות, וכתוצאה מנוירופטיה סוכרתית אתה עלול שלא לחוש בהם, עד אשר יזדהמו. אם בשל מגבלה גופנית כלשהי, אינך יכול לבדוק את כפות רגליך בכוחות עצמך, בקש מאחד מבני המשפחה לעשות זאת.


המלצה מספר 2 לטיפול בכפות הרגליים – רחץ את הרגליים במים חמימים - לא במים חמים
.

רחץ את שתי כפות הרגליים בקצרה בכל יום במים חמימים – לא חמים. יתכן שלא תצליח להרגיש את חום המים בכף הרגל, לכן בדוק את חום המים באמצעות כף ידך תחילה. הימנע מטבילה ארוכה מידי במים, משום שפצעים ספוגים במים מחלימים יותר לאט. נגב את רגליך מיד וזכור לנגב בעדינות בין כל האצבעות.


המלצה מספר 3 לטיפול בכפות הרגליים – הקפד על נעליים שמתאימות לכפות רגליך.

זוהי השקעה כדאית. גם נעל שגורמת לשפשוף קל בלבד, או שאינה מתאימה ב- 100% לכף הרגל עלולה לגרום לשלפוחית, שתהפוך לפצע שיזדהם ולא יחלים לעולם. מיד עם מופיע הסימן הקל ביותר לאדמומיות או לגירוי, קנה נעליים מתאימות יותר, או נסה גרביים אחרות, משום שקיימת האפשרות שלא תוכל להרגיש מתי המצב מחמיר. לפני קניה או נעילה של נעליים, חפש בהן תפרים נוקשים, קצוות חדים, או כל גורם אחר שעלול לפגוע בכפות רגליך, והתחל את השימוש בנעליים חדשות באופן הדרגתי.


המלצה מספר 4 לטיפול בכפות הרגליים
– וותר על המראה היחף

הקפד לנעול תמיד נעליים או נעלי בית. הקפד לגרוב תמיד גרביים מתחת לנעליים, זאת משום שעור, פלסטיק וחומרים אחרים מהם מייצרים נעליים, עלולים לגרום לגירוי בעור, שיהפוך במהרה לשלפוחיות. גרבונים, גרבי ברך עשויים מניילון וגרביים דקים אמנם נראים יפה, אך הם אינם מגנים כראוי על האצבעות בכפות על הרגליים ועל העקבים. יש לגרוב גרביים עבים יותר, שיעניקו ריפוד והגנה לכל יבלת או התחלה של פצע.


המלצה מספר 5 לטיפול בכפות הרגליים
– אל תשתוק

נזק עצבי הוא בלתי צפוי, ספר לרופא שלך על כל שינוי בתחושה באצבעות כפות הרגליים, בכפות הרגליים, או ברגליים. ספר לו כאשר אתה מרגיש כאב, עקצוץ, דקירות, חוסר תחושה, או כל סימן בלתי שגרתי אחר – גם אם זה נראה לך טריביאלי. אין לזלזל בשום סימן, שעלול בסופו של דבר להוביל לקטיעת כף הרגל.


המלצה מספר 6 לטיפול בכפות הרגליים
– שמור על כפות רגליים רכות ויבשות.

כתוצאה מרמות גבוהות של גלוקוז, העור בכפות הרגליים עלול להיות יבש וסדוק. סדקים בעור מאפשרים לחיידקים להגיע אל מתחת לעור ביתר קלות ולגרום לזיהומים, שקשה מאד לרפא. השתמש בכמות קטנה של קרם לחות מידי יום, אך הקפד על כך שהרגליים תהיינה יבשות -לא לחות או דביקות – לאחר מכן. השתדל שקרם הלחות לא יגיע אל בין האצבעות. 

הקפד לגזור ולשייף את הציפורניים בכפות הרגליים, על מנת למנוע ציפורניים חודרניות. קל יותר לשייף את הציפורניים לאחר שמורחים קרם לחות, הקרם מרכך את העור שנמצא סביב הציפורניים. השתמש באבן ספוג לאחר המקלחת או האמבטיה, על מנת לרכך בעדינות יבלות.


המלצה מספר 7 לטיפול בכפות הרגליים
– עסוק בספורט שאינו כרוך בהתנגשות או בפגיעות

שחיה, רכיבה על אופניים, יוגה וטאי צ'י הן ענפי ספורט שהפופולאריות שלהם עולה לאחרונה – והסיכוי לפגיעה בכפות הרגליים, כתוצאה מעיסוק בהם הוא מינימלי. התייעץ עם הרופא לפני שאתה מתחיל להתאמן.


המלצה מספר 8 לטיפול בכפות הרגליים
– טפל ביבלות ובבהונות מורמות.

אם הבוהן בכף רגלך נוטה בחדות לעבר האצבעות האחרות בכף הרגל ויש בליטה גדולה על פרק של הבוהן, זה סימן שיש לך יבלת בוניון קלאסית. יבלות הן נקודות של עור עבה וקשה באצבעות כפות הרגליים, בנקודות אלו מצטברת רקמה שמתרבה כל הזמן, כתוצאה משפשוף, או מלחץ רב מידי. 

אצבע עקומה בכף הרגל מכונה בוהן מורמת. נזק עצבי סוכרתי עלול לגרום לחולשה בשרירים, כתוצאה מחולשה זו, עלולה להתפתח בוהן מורמת. כל הסיבות שפרטנו מקשות על מציאת נעליים נוחות. אולם רופא פודיאטר (רופא המתמחה בבעיות כף הרגל) טוב, יכול לעזור בפתרון הבעיות הללו ובטיפול טוב יותר בכף הרגל.


המלצה מספר 9 לטיפול בכפות הרגליים
– שקול שימוש במדרסים.

רופא פודיאטר יכול להתאים לך מדרסים. את המדרסים מניחים בתוך הנעל והם תומכים בכף הרגל, במידה וקיים כאב עצבי עקב מחלת סוכרת , או שהשריר נחלש כתוצאה מנזק עצבי. במקרים בהם הכאב או החולשה חמורים במידה כזו שלא ניתן ללכת, יש אפשרות להיעזר בתומכי קרסול או בנעליים אורטופדיות. רופא פודיאטר הוא המקור הטוב ביותר לכל העזרים הללו.


המלצה מספר
10 לטיפול בכפות הרגליים – הקפד על רמה מאוזנת של סוכר בדם.

הטיפול הטוב ביותר לכאב עצבי, הוא איזון של סוכרת. אינך יכול לקבוע אם תסבול מכאב עצבי סוכרתי או לא, אבל אתה יכול לסייע באיזון רמת הסוכר בדם, באמצעות תזונה או התעמלות.

כפות הרגליים שלך הן המקור לעצמאותך – או לפחות היסוד לעצמאותך. הענק להן תשומת לב וטיפול אוהב מידי יום. הקפד על כך שהרופא שלך יבחן את כפות רגליך בתשומת לב, בכל פעם שאתה מבקר אצלו, לצורך ביקורת על מצב של מחלת סוכרת שלך, זאת על מנת לוודא שאתה עצמך לא פיספסת שום דבר.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר לב לפידוס
ד"ר לב לפידוס אורתופדיה
מנהל שירות אורתופדית ילדים, בית החולים קפלן
ד"ר נדב אילני
ד"ר נדב אילני גסטרואנטרולוגיה
רופא בכיר במכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד. הדסה עין כרם ומכון הגסטרו של קופת חולים כללית בירושלים
ד"ר חורחה פפר
ד"ר חורחה פפר גסטרואנטרולוגיה
מומחה בגסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו