דלג לתוכן

סרטן ריאות ורפואה משלימה

סרטן ריאות ורפואה משלימה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 19/02/2010
2 דקות קריאה
סרטן ריאות הינו אחד הגדולים השכיחים שמופיע הן בגברים והן בנשים. ההערכה הכלל עולמית היא שמדובר באוכלוסיה גדולה של כמיליון נפש בשנה.
חלק ניכר מהסובלים במחלת סרטן ריאות מעוניינים לדעת מה הם יכולים לעשות בנוסף לטיפול המקובל. השמוש ברפואה משלימה אצל מטופלים הסובלים ממחלה זו כרוך בלא מעט אי וודאות, העדר מידע מהימן ומחקרים מסודרים בנושא. 

למרות אי וודאות זו קיימים מספר מחקרים שמציינים שאחוז לא קטן מהמטופלים משתמש באמצעים שונים מתחום הרפואה המשלימה. השימוש נעשה בעיקר לתמיכה בטיפולים המקובלים ולשפור ההרגשה הכללית.
רמזים מחקריים
אם בעבר התייחסנו ברפואה המקובלת לאמצעים מתחום הרפואה המשלימה כאמצעים בעלי עדיפות נמוכה לשילוב בטיפול נוגד סרטן, כיום מסתבר במחקרים מדעיים שערכם של טיפולים אלה הולך ועולה. 

מחקרים אלה מובילים למידע ורמזים שמצביעים על היתכנות אפשרויות נוספות שיכולות לשפר את הטיפול המקובל.
פירות וירקות- מחקר בסין הדגים שכיחות גבוהה של סרטן ריאות באנשים שממעטים באכילת פירות וירקות. באותו מחקר נמצא שאנשים שצרכו כמויות גדולות של סלרי, גזר, וכרוב הסיכון לפתח סרטן ריאות היה נמוך ב-50% .
פעילות גופנית- מרבית האוכלוסיה מודעת להשפעות המיטיבות של פעילות גופנית סדירה אך, מרבית האנשים לא מודעים עד כמה פעילות גופנית חשובה אצל חולי סרטן. 

במחקר שבוצע בפינלנד ב- 2009 נמצא שחולי סרטן ריאות שעסקו בפעילות גופנית בינונית עד ניכרת של לפחות 30 דקות ליום הורידו את הסיכון לתמותה מוקדמת ב- 50% . ממצא דומה נמצא במחקר אחר אצל חולות סרטן שד.
אומגה 3- חומצות השומן EPA וכן DHA שמרכיבות את האומגה 3, נבחנו במספר מחקרים לגבי האפקט האנטי סרטני שלהם וכן כטיפול משולב בירידה קיצונית במשקל (קכקסיה). במספר מחקרים יש רמזים לגבי הפעילות האנטי דלקתית שלהם וכנראה בהקשר לכך פעילות אנטי סרטנית. 

במחקר שבוצע במרכז לסרטן מד אנדרסון ותוצאותיו הוצגו בכנס רפואי , נמצא שתרכובת מאד מסוימת של
EPA  ו DHA היתה לה אפקט נוגד סרטן בתאי סרטן ריאות. (תכולת ה EPA בתרכובת זו היתה גבוהה, יחסית לתרכובות אחרות של אומגה 3 שלהן לא היתה השפעה שכזו).
בטה קרוטן- במספר מחקרים גדולים שבדקו את האפקט של תוספת ויטמין A כתוסף תזונה נמצא שיש דווקא עלייה בשכיחות סרטן ריאות בעיקר אצל מעשנים. 

אך יש להבדיל בין הויטמין כתוסף תזונה לבין שמוש במזונות עתירי בטה קרוטן. אכילת פירות וירקות שמכילים בטה קרוטן וקרוטנואידים אחרים (כמו גזר, דלעת, תפוח אדמה מתוק ואחרים) בעצם מגינים מפני המחלה.
טיפולי גוף נפש- מומחים מהמרכז לסרטן סלון קייטרינג בניו יורק יצאו במסמך הנחיות לגבי שילוב רפואה משלימה בטיפול בחולי סרטן ריאות. 

במסמך זה קיימת הסכמה שלטיפולי גוף נפש כמו הרפיה, מדיטציה, יוגה ואמצעים אחרים, יש להם השפעה חיובית ביותר לשפור כאב מתמשך, הורדת חרדה, שפור במצב הרוח.
אקופונקטורה- דיקור סיני נמצא יעיל בלא מעט מצבים והופעה של תופעות לוואי של הטיפול המקובל. במסמך ההנחיות ממרכז הסרטן סלון קייטרינג הומלץ השימוש באקופונקטורה אצל חולי סרטן ריאות לטיפול בתופעות לוואי של הטיפול המקובל כמו נוירופתיה עקב כמוטרפיה, או יובש בפה לאחר הקרנות, כמו כן מצוין במסמך שיש מקום לשקול אקופונקטורה לטיפול בחולשה מתמשכת, כאב כרוני, קשיי נשימה לאחר בירור רפואי מתאים.

לסיכום:
כפי שניתן לראות יש עדויות ורמזים רבים שהולכים ומצטברים לגבי אפשרויות נוספות שניתן לשלב עם הטיפול המקובל. 

נכון שהמחקרים עדיין לא ביססו אף אחד מהתוספים והשיטות האלו כטיפול חד משמעי בטיפול נגד סרטן ריאות, אך מאחר והסיכון הקשור בלקיחת כל אחד מהטיפולים המוזכרים הוא נמוך, יש מקום לשיחה עם הרופא המטפל לגבי אפשרויות שילוב של חלק מטיפולים אלה יחד עם הטיפול המקובל ודיון מעמיק לגבי יתרונות וחסרונות כל אחד מהטיפולים לפני ההחלטה לגבי השילוב.
ד"ר משה פרנקל- מנהל מרפאה פרטית  בת"א לייעוץ בשילוב אופציות נוספות מתחום הרפואה המשלימה לטיפול במחלת הסרטן בשלביה השונים, ד"ר פרנקל  חזר לאחרונה מארה"ב שם הקים וניהל את המרפאה לרפואה אינטגרטיבית במרכז הרפואי לסרטן מד אנדרסון ביוסטון טקסס בארה"ב אחד המרכזים המובילים בעולם בחקר וטיפול בסרטן, ד"ר פרנקל מחזיק בתואר פרופסור חבר קליני באוניברסיטת טקסס.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר נתנאל הורוביץ
ד"ר נתנאל הורוביץ המטולוגיה
יושב ראש האיגוד הישראלי להמטולוגיה ורפואת עירויים ומנהל היחידה לטיפול יום במערך ההמטולוגי, הקריה הרפואית רמב"ם
ד"ר ריבה פיינמן
ד"ר ריבה פיינמן המטולוגיה
מנהלת השירות להמטולוגיה אמבולטורית רמב"ם, חיפה
ד"ר לי הונג פן
ד"ר לי הונג פן רפואה סינית
בעלת תואר M.D מסין ופרופסור לרפואה סינית מסורתית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו