דלג לתוכן

שימוש באקסטזי פוגע בזיכרון ובסרוטונין

חוקרים מצאו ראיות לקשר שבין שימוש באקסטאזי לפגיעה בזיכרון ובתפקוד הסרוטונין במוח. המחקר נערך בהולנד ומתפרסם בגיליון האחרון של ה Psychopharmacology.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 05/02/2001 תאריך עדכון: 30/05/2021
1 דקות קריאה
חוקרים מצאו ראיות לקשר שבין שימוש באקסטאזי לפגיעה בזיכרון ובתפקוד הסרוטונין במוח. המחקר נערך בהולנד ומתפרסם בגיליון האחרון של ה Psychopharmacology. 


מחקרים בחיות הראו כי 3,4-Methylenedioxymethamphetamine או בקיצור MDMA או אקסטזי, גורם לנזק ארוך טווח לנוירונים סרוטונרגיים במוח. הסרוטונין הוא מעביר עיצבי במוח ובמערכת העצבים המרכזית אשר אחראי על תפקודים שונים בגוף, ובין היתר יש לו השפעה גם על מצבים נפשיים כגון דיכאון ופסיכוזה. עם התגברות השימוש באקסטאזי מתברר כי מעט מידי ידוע על השפעותיו של סם זה.


במחקר השתתפו שתי קבוצות של 21 גברים, משתמשים "בינוניים" ומשתמשים "כבדים" באקסטאזי. לקבוצת הביקורת גויסו 20 גברים אשר אינם משתמשים באקסטאזי, בעלי מאפיינים דומים. החוקרים בדקו זמני תגובה, יכולת זיהוי וזיכרון של המשתתפים. כמו-כן נבדקה יכולת התגובה הסרוטונרגית של המשתתפים לחומר כימי מסוים.


התוצאות הראו כי אלו אשר משתמשים באקסטאזי היו בעלי פגיעה משמעותית בזיכרון ובזמן התגובה מבחינה סטטיסטית, אבל פגיעה קטנה מבחינה קלינית. המשתמשים ה"כבדים" נפגעו יותר מהמשתמשים ה"בינוניים". הפעילות הסרוטונרגית גם כן נפגעה בצורה משמעותית בשתי הקבוצות לעומת קבוצת הביקורת.


החוקרים מסכמים כי מחקר זה מספק תוצאות אשר תומכות במחקרים אשר נערכו בעבר והצביעו על קשר בין שימוש באקסטאזי לפגיעה בזיכרון ובתפקוד הסרוטונרגי, וכי תוצאות אלו ברות השוואה לרעילות של האקסטאזי למערכת העצבים המרכזית כפי שהוכחה כבר בחיות.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
ד"ר יאיר זלוטניק
ד"ר יאיר זלוטניק נוירולוגיה
4.9
( 49 חוות דעת )
"הרופא היה קשוב לכל התאורים שלנו ועל מה שהמטופל עבר. הסביר בנועם והרגיע אותנו"
ד"ר יאיר ווליוביץ
ד"ר יאיר ווליוביץ נוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד
נוירולוג ילדים ומומחה להתפתחות הילד
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו