דלג לתוכן

כיצד להתמודד עם תסמיני גיל המעבר

כיצד להתמודד עם תסמיני גיל המעבר

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/02/2010 תאריך עדכון: 31/05/2021
4 דקות קריאה
עבור חלק מהנשים, זה משהו שעובר בקלי קלות, ואילו עבור אחרות זה סיוט מתמשך. גיל המעבר מתחיל בממוצע בגיל 51.

הוויקטוריאנים חשבו שזה הוביל נשים לטירוף של ממש, בעוד שהיוונים הקדומים האמינו שניתן לרפא זאת על ידי שימוש בעלוקות. אבל גיל המעבר הוא חלק טבעי ממחזור החיים של כל אשה. אף על פי כן, לכל אישה ניסיון שונה. חלקן עוברות אותו עם מעט בעיות; לאחרות יש סימפטומים כה חמורים, שחייהן הופכים לבלתי נסבלים. ישנן כאלו שחשות הקלה עקב הפסקת הווסת החודשית; אחרות מרגישות עצובות בשל כך שהן כבר לא יכולות להרות.

השחקנית ג 'ולי וולטרס תיארה את גיל המעבר כטקס מעבר לא נוח. הדרך שבה את מתמודדת עם תקופה זו גם מאוד מושפעת משאר הדברים המתרחשים בחייך באותה עת, כמו גם מידת הסטרס שבו את נתונה. גיל המעבר מתרחש כאשר השחלות מפסיקות לייצר אסטרוגן ופרוגסטרון, שני ההורמונים העיקריים השולטים במחזור החודשי. זה קורה בהדרגה, במשך כמה שנים. ישנן נשים רבות החוות את הסימנים הראשונים, כגון מחזור לא סדיר, כבר בשנות ה-40 של חייהן. הגיל הממוצע שבו אישה מקבלת את הווסת האחרונה שלה הוא 51, אבל נשים רזות ונשים מעשנות נוטות להגיע לגיל המעבר בשלב מוקדם יותר בחייהן.

תסמיני גיל המעבר כוללים לעתים ירידה במצב הרוח, גלי חום, הזעות לילה, יובש בנרתיק (אשר יכול להוביל לדלקת ולהפוך יחסי מין לאקט לא נוח), ובעיות בדרכי השתן הנגרמות ישירות כתוצאה מהירידה ברמת האסטרוגן. אבל נשים רבות מדווחות על אינספור סימפטומים אחרים, ביניהם עלייה במשקל, ירידה בחשק המיני, רמת אנרגיה נמוכה, שינויים במצב הרוח ושיכחה. חוקרים אינם בטוחים אם סימפטומים אלה נגרמים גם הם על ידי שינויים הורמונליים, או שמא הם נובעים מגורמים כלליים יותר: מצבים בריאותיים, אורח החיים, ותהפוכות רגשיות השכיחות בשלב זה בחיים, החל מתסמונת "הקן הריק" וכלה בטיפול בהורים קשישים.

עד לאחרונה, טיפול הורמונלי חלופי (HRT) היה טיפול סטנדרטי עבור גלי חום, יובש בנרתיק והגברת רווחתן הכללית של נשים בגיל המעבר, אך כעת ידוע ששימוש בתחליפים אלה מגביר את הסיכון לסרטן השד, לקרישי דם ולשבץ, אם כי עבור רוב הנשים הסיכון קטן למדי. על כל 1,000 נשים בשנות ה -50 לחייהן המשתמשות ב- HRT במשך חמש שנים, ישנם שישה מקרים נוספים של סרטן. מומלץ לשוחח עם רופא/ת המשפחה שלך לגבי הסיכון האישי שלך, התלוי בין היתר בהיסטוריה הבריאותית שלך ושל משפחתך. אם תבחרי בטיפול, העדיפי את המינון הנמוך ביותר למשך הזמן הקצר ביותר, והקפידי לעבור בדיקה שנתית אצל הרופא/ה.

ישנן כמה דרכים שבהן תוכלי לקבל טיפול הורמונלי חלופי, ביניהן משחות חיצונית וטבליות המוחדרות לנרתיק. שיטות אלו מאוד יעילות אם היובש בנרתיק הוא הבעיה העיקרית שלך, ויתרונן בכך שספיגתן במחזור הדם קטנה מאוד, דבר שמצמצם את הסכנה שיופיעו תופעות לוואי.

ההורמון הסינתטי Tibolone יעיל בהתמודדות עם גלי חום ויובש בנרתיק, וגם עשוי להגביר את החשק המיני, אבל כמו עם כל טיפול הורמונלי חלופי, גם הוא מגביר את הסיכון לשבץ (יותר מאשר שימוש ב- HRT) וסרטן השד (פחות מאשר שימוש ב- HRT). לעיתים משתמשים בטסטוסטרון (המיוצר בגוף האישה בכמויות קטנות, ושרמתו עלולה לרדת בגיל המעבר) כדי להשיב את החשק המיני שאבד, אך הוא עלול לגרום לאקנה או לשיעור יתר בגוף, והוא מפחית את רמת "הכולסטרול הטוב" בדם. בתרופה Clonidine, אשר לרוב נרשמת לטיפול בלחץ דם גבוה, משתמשים לעתים גם כדי לטפל בגלי חום. לחלק מן הנשים זה עוזר, אך הטיפול מלווה בתופעות לוואי כמו טשטוש כללי ויובש בפה. חלק מן התרופות נוגדות הדיכאון עשויות לעזור במקרים של גלי חום, ועבור נשים מתחת לגיל 50, גלולות למניעת הריון יכולות הן לספק הקלה של הסימפטומים של גיל המעבר והן לשמש כאמצעי מניעה.

אם את מעדיפה טיפול יותר "טבעי", ישנו מגוון אדיר של מוצרים שניתן לבחור מביניהם, אם כי יש מעט מאוד ראיות באשר למידת היעילות שלהם. ישנם גם חששות לגבי בטיחותם, לגבי בקרת האיכות שעברו ולגבי תוצאות שילובם עם תרופות קונבנציונליות. לכן, אם ברצונך לנסות שימוש בטיפול אלטרנטיבי כלשהו, חשוב להיוועץ קודם לכן עם הרופא/ה.

ישנן נשים שבטוחות ביעילותו של צמח הקוהוש השחור, צמח מרפא אינדיאני מסורתי שטוענים לגביו שיש לו השפעות הדומות לאלה של אסטרוגן, אך עד כה, תוצאותיהם של מחקרים היו סותרות. ייתכן גם שיש קשר בין צמח זה לבין בעיות בכבד, כך שאם את חווה תופעות כגון אובדן תיאבון, גוון צהבהב של העור או בעיניים, או שתן כהה, עלייך לבקר אצל רופא בהקדם. שימוש בצמח היפריקום (St. John's Wort), לעומת זאת, עשוי להקל על תופעות של דיכאון קל עד בינוני.

בשנים האחרונות יש עניין מדעי רב בפיטו אסטרוגנים, כימיקלים מן הצומח שמיוחסות להם השפעות הדומות לאלה של אסטרוגן. ניתן למצוא אותם במאכלי סויה רבים כמו טופו ומיסו, אך ניתן גם ליטול אותם כתוספי מזון. סקר רפואי גדול אשר פורסם בשנת 2007 הראה שלא נמצאו ראיות לכך שתוספי התזונה מקלים את גלי החום, והעלה חשש לכך שהם עלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן הקשור לאסטרוגן, אך לא הקשר לא הוכח.

אל תפסלי שימוש באמצעי עזרה עצמית. חומרי סיכה ולחות עשויים לעזור לבעיות של יובש בנרתיק. שימוש במאוורר בחדר השינה, שינה על מצעים העשויים מ-100% כותנה ולבוש בשכבות שניתן להסירן בקלות - כל אלה עוזרים להתמודד עם גלי חום. בנוסף, רצוי גם להימנע ממאכלים חריפים ומצריכה מרובה של קפה.

אם את חשה רמת אנרגיה נמוכה ומצב רוח ירוד, דאגי לעצמך: אכלי נכון, הקפידי על פעילות גופנית, השתמשי בטכניקות מפחיתות סטרס כמו יוגה, ופני זמן לעיסוק בדברים המסבים לך הנאה. ככל שהגוף מסתגל לשינויים ההורמונליים, מרבית התסמינים, מלבד היובש בנרתיק, נעלמים לאחר כארבע שנים. אך חיוני לשמור על בריאותך. הירידה ברמת האסטרוגן מגבירה את הסיכון לבריחת סידן ולמחלות לב, אף על פי שניתן לצמצם את הסיכונים על ידי הקפדה על אורח חיים בריא, ובעת הצורך גם על ידי שימוש בתרופות.

מקור:
https://guardian.co.uk/lifeandstyle/2010/feb/16/menopause-how-to-cope


[24/02/2010]


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אריאל דינבר
ד"ר אריאל דינבר יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה)
מומחה ליישור שיניים
ד"ר אלי קפלן
ד"ר אלי קפלן נפרולוגיה
ד"ר אלברט סמנדרוב
ד"ר אלברט סמנדרוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה ברפואת נשים, מיילדות , מומחה במחלות צוואר הרחם
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום פסיכותרפיה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו