דלג לתוכן

אזהרה למטיילים: הנחשים התעוררו ובתקופה זו הם מסוכנים ביותר

אזהרה למטיילים: הנחשים התעוררו ובתקופה זו הם מסוכנים ביותר

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 22/04/2007
2 דקות קריאה
ד"ר עאמר חוסיין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי זיו בצפת, מזהיר את היוצאים לטבע מהכשה על ידי נחשים המתעוררים מתרדמת החורף. בתקופה זו של השנה ההכשות מסוכנות ביותר בשל הצטברות ארס.

ד"ר עאמר אומר שהארס של נחש הצפע, הנפוץ ביותר באזורנו, משפיע באופן קשה על מערכת העצבים ושרירי הגוף וגורם להרס תאי דם אדומים. "הסימנים המקומיים הראשונים לאחר הכשת נחש הם כאב דוקר או שורף, סימני הכשה על העור ונפיחות. סימנים נוספים שיש לשים לב אליהם: בחילה, הקאה, שלשול, חולשה, ירידת לחץ דם, שינוי מנטאלי, ונימול. הסימנים המאוחרים שעלולים להופיע הם נמק, שטפי דם וזיהום הפצע. ברמה מערכתית - הפרעות בקרישה, דימום במערכת העיכול, התכווצויות, הפרעה במערכת הלב וכלי הדם, איבוד הכרה ואי ספיקת כליות".

עוד אומר ד"ר עאמר שבמקרה של הכשת נחש, יש לפנות את הנפגע במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי. הטיפול הראשוני שיש לתת לנפגע לפני הגעת הצוות הרפואי או ההגעה לבית החולים הוא השכבת הנפגע והרגעתו. חשוב לקבע את הגפה הפגועה ולשטוף את אזור ההכשה במים. בשום מקרה אין לחתוך את הפצע, אין למצוץ את הדם במקום ההכשה, אין לקשור את הגפה, אין לבצע חסימת עורקים, אין להניח קרח ישירות על מקום ההכשה, אין לקחת משכך כאבים או לשתות שתייה חריפה.

"חומרת ההכשה תלויה בסוג וגודל הנחש, גיל וגודל הנפגע, הזמן שחלף מאז ההכשה ואופי ההכשה. חשוב ביותר לזהות איזה נחש הכיש את הנפגע, מה צבעו ומאפייניו. זיהוי מינו של הנחש יסייע לרופאים בטיפול בנפגע ההכשה".

בישראל יש תשעה סוגי נחשים ארסיים, שרובם נמצאים בדרום הארץ. הנחש הארסי הנפוץ באזורנו הוא הצפע – Vipera Xanthina Palestinae - המתאפיין בראש משולש, כתם בצורת V בצבע חום על הראש, מעויינים לאורך הגוף שחלקם הפנימי חום חלק על רקע צבע גוף חום בהיר, אישונים אליפטיים, שתי שיני ארס קדמיות להכשה המשאירות שני סימני הכשה. הצפע הארץ-ישראלי מצוי בעיקר באזור גוש דן. בצפון הארץ נפוץ צפע החרמון.

[22/04/2007]

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' יעקב ג'ריס
פרופ' יעקב ג'ריס פנימית
מנהל מחלקה פנימית באיכילוב ומכון רקנאנטי לחקר מערכת העצבים האוטונומית, מטפל בלחץ דם לא מאוזן
ד"ר יבגני פרבר
ד"ר יבגני פרבר נפרולוגיה
5.0
( 23 חוות דעת )
"אדם משכמו ומעלה וכרופא ניכר עליו כבעל ידע נרחב אפשר להוסיף גם על צורת דיבורו המרגיע גם אם לא נהגתי לפי הנחיותיו הוא שב ומסביר עליהם ועל חשיבותם לבריאותי בצורה נעימה ובונה"
ד"ר חורחה פפר
ד"ר חורחה פפר גסטרואנטרולוגיה
מומחה בגסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו