כך תמצאו מידע בריאותי מהימן ברשת
מידע בריאותי שגוי ברשת הוא דבר שעלול להשפיע על הבריאות שלנו ואף להיות מסוכן. אפליקציה חדשה עשויה לעזור לכם להתגבר על החשש הזה ולסנן עבורכם מידע בריאותי לא אמין. הפרטים בכתבה
התפתחות הרפואה הדיגיטלית הביאה איתה לשירותי רפואה מרחוק כגון רופא אונליין ונגישות למידע בריאותי רחב באינטרנט. אלא שהיקף המידע השגוי שעובר היום ברשת עלול להטעות ואף להיות מסוכן.
אפליקציה חדשה בשם Healthinote של חברת קוגניטנט (Cognitant) מנסה לעזור בהתמודדות עם סינון המידע השגוי באמצעות משאבי מידע מעודכנים. יוצרי האפליקציה טוענים כי האפליקציה נועדה לספק עצות אמינות, שמישות ואימות, כדי שאנשים יוכלו להבין טוב יותר את נגיף הקורונה, כמו גם את תסמיניו ואת דרכי ההתמודדות איתו. התזמון של השקת האפליקציה, אגב, הוא מקרי לחלוטין, אך השימושיות שלה בימים בהם מתחוללת מגפה עולמית, הוא כנראה הטוב ביותר.
Novikov Aleksey | Shutterstock
מקור מידע עדכני ומהימן
לטענת יוצרי האפליקציה המידע על Covid-19 הוא עדכני, אך גם מידע על מחלות אחרות וטיפולים, עשויים לעזור לגולשים לקבל מידע מהמין ולהשאיר מאחור מידע ממקורות לא רשמיים שלא ברור כמה הם אמינים.
מקור המידע העיקרי של האפליקציה הוא NHS – מקור עשיר שהמידע בו מבוסס על אוניברסיטאות, חברות תרופות, וארגוני צדקה רפואיים.
בשלב זה האפליקציה כולל למעלה מ-1100 מאמרים בנושא בריאות מהאתר הרשמי של NHS, וזאת לצד חומרים נוספים של חברות פייזר, באייר, UCB, קרן הבריאות וארגונים נוספים.
השפעות מידע שגוי
היקף המידע השגוי ברשת הוא עצום. אנשים נוטים היום להתייחס ברצינות במידע רפואי שהם קוראים או שומעים. כשמדובר בבריאות, טעויות במידע עלולות להוביל להשלכות משמעותיות על הבריאות שלנו. כך למשל, מטופל שמחליט לא למלא אחר ייעוץ רפואי עלולה להוביל להתדרדרות במצבו הבריאותי, לנזקים נלווים ובמקרים קיצוניים אף למוות.
בדרך שבה פועלים שירותי הבריאות כיום, זמן הפגישה אצל הרופא/ה הוא לרוב קצר מאוד ואינו מאפשר לרופאים לזהות בשיחה עם המטופל האם יש בידו מספיק מידע והאם הוא שגוי. לטענת המפתחים, בעיה זו הייתה חלק מהמוטיבציה שלהם לפתח אפליקציה זו – להבטיח למטופלים ששאר המידע שלא קבלו מהרופא לא יהיה מוטעה.
פיילוט בבית חולים בבריטניה
ד"ר טים רינגרוס, מנכ"ל חברת קוגניטנט טוען כי האפליקציה כבר נבחנה באמצעות פיילוט שנעשה בתחילת השנה בבית החולים רויאל ברקשייר בבריטניה, שם היא נוסתה כחלק מפרויקט שמטרתו לשפר את התקשורת הבריאותית והטיפול העצמי בקרב חולי כליות.
מידע וטפסים דיגיטליים עמדו לרשות המטופלים באמצעות האפליקציה, שם גם הרופאים יכלו להמליץ למטופלים על מידע רפואי באמצעות קישור או סריקת QR.
מטרת הפיילוט הייתה להעריך כיצד מטופלים מבינים בצורה הטובה ביותר מידע בריאותי ורוצים לצרוך אותו, כמו גם לבחון דרכים של העברת מידע בריאותי דיגיטלי.
לטענת ד"ר אמה ווקס, נפרולוגית מבית החולים רויאל ברקשייר (1), לאחר אדפטציות שנבעו מהניסוי, האפליקציה כיום מאפשרת להימנע מ-30% מהפגישות של מטופלים שאינם מאושפזים ו-40% מהפגישות ניתן לנהל באופן שונה, שכן המידע אפשר למטופלים להבין טוב יותר את מצבם הבריאותי וכיצד לקבל תמיכה נכונה.
האפליקציה תוכל גם לעשות שימוש בטכנולוגיה אימרסיבית (השתקעות בעולם מדומה) כמו תלת ממד ותוכן של מציאות מדומה (VR) כדי לעזור למטופלים להבין טוב יותר תסמינים של מחלות.
האפליקציה זמינה כעת באנגלית ל-IOS ולאנדרואיד.
מקורות
[1] Royal Berkshire NHS Foundation Trust. Hospital staff win £30k award for pioneering patient project. November 2019. https://www.royalberkshire.nhs.uk/hospital-staff-win-30k-award-for-pioneering-patient-project.htm.