דלג לתוכן

לא שומרים על לו"ז שינה קבוע? אתם מצויים בסיכון מוגבר לדיכאון

כולנו יודעים ששינה מספקת ואיכותית חשובה לבריאות שלנו. מחקר חדש טוען כי לא רק שעות השינה ואיכותה קובעות, אלא גם שמירה על לו"ז קבוע. מהממצאים עולה כי שינה לא סדירה עלולה להעלות את הסיכוי לדיכאון: הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 13/04/2021
2 דקות קריאה


מדענים ברחבי העולם כבר יודעים  מזמן ששינה היא אחת מאבני היסוד לבריאות טובה. מחקרים שונים הראו כי כמעט כל היבט בבריאות שלנו מושפע משינה לא מספקת והפרעות שינה – החל מהתפקוד הקוגניטיבי וכלה בתפקוד תקין של מערכת החיסון 

עם זאת, אפילו אנשים שישנים מספר שעות מספק בכל לילה עלולים להיות בסיכון בריאותי גבוה יותר אם השינה שלהם אינה סדירה, כלומר אם שעות השינה אינן קבועות או אם שעת היקיצה או השינה משתנות באופן תדיר. 

כך למשל, מחקר מסוים  מצא כי אלה שלא מקפידים על שינה סדירה מצויים בסבירות גבוהה יותר להתפתחות של אירועים קרדיו וסקולריים בהשוואה לאלה שמקפידים על זמן מנוחה מוגדר בכל לילה.   


גבר סובל ממצב רוח ירוד ונמצא בסיכון לדיכאון בשל שעות שינה לא סדירות
Olena Yakobchuk | Shutterstock



הקשר בין עקביות השינה, מצב הרוח והסיכון לדיכאון 

מחקר חדש  מראה כי שינה לא סדירה מעלה גם את הסיכון להתפתחות של דיכאון בטווח הארוך.

המחקר, שבוצע על ידי צוות חוקרים מהמרכז הרפואי אקדמי באוניברסיטת מישיגן, השתמש בנתונים ממדידות ישירות של שינה ומצב רוח של יותר מ-2,100 מתמחים בתחילת דרכם במהלך כשנה. 

המתמחים חוו כולם ימי עבודה ארוכים ושעות עבודה לא סדירות, דבר המאפיין שלב זה בהכשרה הרפואית. גורמים אלה המשתנים מיום ליום, השפיעו על יכולתם של המתמחים לשמור על זמני שינה קבועים. 

כדי לבחון את זמני השינה, השתמשו החוקרים במכשירים לבישים. מצב הרוח נבחן באמצעות דיווח יומיומי באפליקציה ייעודית, והמשתתפים השיבו גם על שאלונים רבעוניים העוסקים בתסמינים של דיכאון. 

תוצאות המחקר הראו כי משתתפים שלא נקטו בזמני שינה קבועים הפגינו יותר תסמיני דיכאון ודירוג מצב הרוח היומיומי שלהם היה נמוך יותר. בדומה לכך, גם אלה שהלכו לישון בשעות מאוחרות באופן קבוע או שישנו מעט שעות דיווחו על מצב רוח יומיומי ירוד והיו בסבירות גבוהה יותר להתפתחות של דיכאון. הממצאים מתווספים למה שכבר ידוע על הקשר שבין שינה, מצב רוח יומיומי ירוד והסיכון לדיכאון בטווח הארוך. אולם, הם מדגישים כי עקביות השינה מהווה גורם מרכזי שאינו מוערך לדיכאון. 

צוות החוקרים הדגיש כי בשל כך שהמחקר בחן קבוצה ספציפית יחסית של נבדקים צעירים העוסקים באותו המקצוע, ולכן ייתכן והתוצאות אינן מייצגות את כלל האוכלוסייה. עם זאת, בשל כך שכולנו חוום עומסי עבודה ולוחות זמנים לחוצים, קבוצה זו עשויה להיות טובה לבחינת ההשערה.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית. 

מקורות

(1)  https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/sleep-deprivation-and-deficiency
(2) Huang, T., Mariani, S., & Redline, S. (2020). Sleep irregularity and risk of cardiovascular events: the multi-ethnic study of atherosclerosis. Journal of the American College of Cardiology, 75(9), 991-999.‏
(3) Yu Fang, Daniel B. Forger, Elena Frank, Srijan Sen & Cathy Goldstein. Day-to-day variability in sleep parameters and depression risk: a prospective cohort study of training physicians. npj Digital Medicine, 2021 DOI: 10.1038/s41746-021-00400-z


האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר אבלין שטיינר
ד"ר אבלין שטיינר פסיכיאטריה
ד"ר יששכר הרמן
ד"ר יששכר הרמן פסיכיאטריה
ד"ר גדעון אבידן
ד"ר גדעון אבידן פסיכיאטריה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום בריאות הנפש

שאלות מתוך פורום דיכאון וחרדה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו