דלג לתוכן

מיגרנה מגבירה את הסיכון לרעלת הריון

מיגרנה מגבירה את הסיכון לרעלת הריון

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 01/06/2008
2 דקות קריאה
מחקר חדש, שנערך במכון לרפואה קדם-הריונית בלימה שבפרו, בשיתוף בית החולים דוס לוס מאיו שבעיר, קבע כי נשים הסובלות מכאבי ראש ומיגרנה נמצאות בסיכון גבוה לחלות ברעלת הריון.

מיגרנה היא תופעה שכיחה של כאב ראש חמור הנגרם לרוב כתוצאה משינויים בזרימת הדם במוח, הגורמים להתרחבות או לכיווץ של עורקים בבסיס הגולגולת. ארגון הבריאות העולמי הגדיר את המיגרנה כמצב תחלואה כרוני הפוגע בכ-18% מהנשים ובכ-6% מהגברים ברחבי העולם. המחקר בחן את הקשר שבין הופעת מיגרנה בנשים לבין הריון בסיכון וקבע כי יש קשר הדוק ביניהם.

במחקר השתתפו 676 נשים בהריון, אשר ילדו בין השנים 2004 ו-2005 בשני בתי חולים בפרו, מתוכן 339 נשים אשר חלו ברעלת הריון ו-337 נשים עם הריון תקין, אשר שימשו כקבוצת ביקורת. בראיונות אישיים שניהלו החוקרים עם הנשים הן נשאלו אם סבלו בעבר, לפני ההריון ובמהלכו, מכאבי ראש, ואם תשובתן הייתה חיובית, הן נשאלו שאלות נוספות, אשר אפשרו למיין את סוגי כאבי הראש ולהגדיר אילו מהם נחשבים למיגרנה, על פי הקריטריונים של הארגון הבינלאומי לכאבי ראש (International Headache Society).

מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו התקבלה תמונת מצב דרמטית עבור הנשים הסובלות מהופעת מיגרנה. במחקר נמצא כי 25.4% מהנשים שחלו ברעלת הריון סבלו בעבר ממיגרנה, לעומת 8.9% מהנשים שסבלו מן התופעה ועברו הריון תקין. עוד נמצא כי הסיכון לחלות ברעלת הריון בקרב נשים שסבלו ממיגרנה היה גבוה פי 3.7, לעומת נשים שלא סבלו מהתופעה. בנוסף, בקרב הנשים אשר סבלו ממיגרנה טרם כניסתן להריון, הסיכון לחלות ברעלת הריון היה גבוה פי 3.5 לעומת הנשים שלא סבלו ממיגרנה, ובנשים שסבלו ממיגרנה לראשונה בהריון היה הסיכון גבוה פי 4.

המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי American Journal of Hypertension ומצטרף לשורה של מחקרים רבים שהתפרסמו לאחרונה בתחום, העוסקים בגורמי הסיכון המובילים לרעלת הריון.

אחרונה נערך בישראל המחקר הגדול ביותר בתחום רעלת הריון, בניהולו של פרופ' רון גונן, מנהל אגף היולדות וחדרי לידה במרכז הרפואי בני ציון וראש החוג לרפואת נשים בפקולטה לרפואה בטכניון, בו השתתפו 1,226 נשים הרות, שטופלו ב-35 מרפאות ברחבי הארץ. דגימות דם נלקחו מהנשים בשלושה מועדים במהלך ההריון ונבדקה רמת החלבון PP13. מתוצאות המחקר עולה כי כבר בשבועות 10-6 של ההריון ניתן לגלות כ-80% עד 85% מהנשים שנמצאות בסיכון גבוה לפתח רעלת הריון, שתתרחשה חמישה ושישה חודשים מאוחר יותר. תוצאות הבדיקה נותנות כלי בידי הרופאים לצמצם באופן משמעותי את התפרצות המחלה ואף במקרים מסוימים למנוע אותה לגמרי.

American Journal of Hypertension, March 2008, 21(3):360-4
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18202669
[01/06/2008]

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
ד"ר עמית מאיר
ד"ר עמית מאיר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 20 חוות דעת )
"דר עמית מאיר סופר מקצועית ובעלת סבלנות ורגישות. הקדישה לי זמן והסבירה בפירוט את כל השלבים בייעוץ לעומק. ממליצה בחום לכל אחת שזקוקה לרופאה לסמוך עליה ולחוויה חיובית מאד."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו