שאלות ותשובות - עמוד 754
מאת: מערכת אינפומד
בנוגע לרמת הטריגליצרידים הגבוהה (שלא ציינת את רמתה), תחילה יש לערוך בירור עם רופא/ת המשפחה ולבדוק אם לפי תוצאות הבדיקות יש להתחיל טיפול תרופתי או אםנחוצות בדיקות כלשהן. המלצות תזונתיות להורדת רמת הטריגליצרידים בדם: להוריד בהדרגה משקל עודף. להקפיד על 5-6 ארוחות ביום. להימנע מאכילת סוכרים פשוטים כגון סוכר, דבש, ממתקים, עוגות, עוגיות, דברי מתיקה, משקאות קלים ומשקאות טבעיים. ניתן לצרוך 3-2 פירות ליום, אך אין לאכול יותר מפרי אחד בארוחה. ניתן לצרוך ירקות באופן בלתי מוגבל, מלבד גזר וסלק, שאותם אין לאכול באופן חופשי לגמרי. אין לצרוך יותר מכוס חלב אחת ליום, ולא לצרוך את כל כמות החלב בבת אחת בגלל הלקטוז, סוכר החלב. להגביל צריכת שומנים מהחי ומזונות מטוגנים ולהעדיף שמן הזית או שמן קנולה. חשוב מאוד להקפיד לא לעבור שתי מנות פחמימות בארוחה. לדוגמה, בארוחה אחת ניתן לצרוך תפוח אדמה גדול אפוי או פרוסת לחם או 2 פרוסות לחם קל. יש לכלול בתפריט מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כגון פירות וירקות עם הקליפה, דגנים מלאים וקטניות. ניתן לצרוך ממתיקים מלאכותיים שאינם בעלי ערך קלורי (סכרין, ציקלאמאט, אספרטיים, אסולפם K), אך בגבולות הכמויות שנקבעו כבטוחות לשימוש. חשוב להקפיד על שתיית 12-8 כוסות ביום של מים, סודה, ומשקאות דיאט. תה וקפה אפשר לצרוך באופן מוגבל וללא תוספת סוכר, ויש להגביל את שתיית האלכוהול. בנוסף להקפדה על תזונה נכונה, יש להקפיד על פעילות גופנית סדירה, כ-4-3 פעמים בשבוע למשך 40-30 דקות. בנוגע לרמת ההמוגלובין הנמוכה, יש להמשיך את הבירור בעזרת רופא/ת המשפחה לגבי הסיבה לכך. רמת המוגלובין נמוכה יכולה לנבוע מחסרים תזונתיים (בוויטמין B12, ברזל, או חומצה פולית) וגם מסיבות אחרות. לאחר הבירור, אם תימצא רמה נמוכה של מרכיב תזונתי כלשהו, תוכל להיעזר בתוסף המתאים וכן להעשיר את התפריט במזונות העשירים במרכיב החסר. בהצלחה! נטע מלחי - דיאטנית קלינית דואר אלקטרוני: netta_m@015.net.il קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אם הבנתי נכון את שאלתך, את חוששת מהימצאות זיהום על סמך תוצאות שקיעת הדם. שקיעת דם מוחשת אכן מעידה על מחלות דלקתיות וזיהומיות, הגורמות ליצירה מוגברת של חלבונים אשר מאיצים את קצב שקיעת הדם. שקיעת הדם יכולה גם לעלות בגיל מבוגר, בהריון ובמצב של אנמיה. האם יש לך תסמינים נוספים המעידים על זיהום, כגון חום, הזעה, הקאה או בחילה, או שהחשש לדלקת מבוסס על שקיעת הדם בלבד? אמליץ לך להתייעץ עם הקרדיולוג אשר נתן לך את ההוראות לנטילת האנטיביוטיקה ולעקוב אחר התסמינים הספציפיים להימצאות דלקת או זיהום. בברכה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ככלל, תוצאות הבדיקה מתאימות לגיל הנבדקת, ואין בהם פתולוגיה גסה. עם הגיל חלה שחיקה של המבנים הגרמיים בגוף. המבנים שנועדו להגן על העצמות, כמו הדיסקים הבין-חולייתיים המפרידים את חוליות עמוד השדרה, וכן הסחוסים שנועדו להגן על עצמות המפרק, נשחקים. עקב כך נוצר מגע של העצמות זו בזו, דבר שעלול לגרום לכאב. אין ממש מה לעשות עם עובדה, זו שהיא חלק בלתי נמנע מתהליך ההזדקנות. הסבר על שינויים ארתרוטיים תוכלי לקורא בתשובה הבאה: http://www.infomed.co.il/questions/q_090902_2.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
קודם כל, בשעה טובה על ההריון וכל הכבוד על יצר ההרפתקנות! באופן כללי בזמן הריון אין מניעה לעסוק בספורט, אלא להיפך - פעילות גופנית, כל עוד היא מתונה, מבורכת. אך כדאי להימנע מספורט "אקסטרים" שעלול לסכן אותך ואת ההריון. כיוון שאינני מכירה אותך ואין לי נתונים לגבי הכושר הגופני שלך - אם את עוסקת בפעילות כלשהי במהלך ההריון ומהו מצב ההריון - איני יכולה לענות באופן חד-משמעי. אם אין לך בעיה מיוחדת, נראה שהטיול והטיסה אינם מסכנים את ההריון, אבל חשוב רק להקפיד על כמה עקרונות בסיסיים: לשתות הרבה מים להיות קשובה לגופך: בכל פעם שאת מרגישה שאת מתעייפת, או שאת חשה קושי, עליך לעצור, לשבת לנוח, לאגור כוחות ורק אז להמשיך. בזמן הטיסה חשוב מאוד לקום וללכת לפחות פעם בשעה. לפני הטיסה או הטיול, כדאי להיוועץ ברופא המטפל ולקבל את אישורו. תהני, ושיהיה המשך הריון קל ובריא! ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
Modafinil שייך לקבוצה הפרמקולוגית של הסטימולנטים (מעוררים). הוא משמש להגברת העירנות בחולים הנוטים לישנוניות בשעות היום, בעיקר בגלל הפרעה בשם נרקולפסיה (הפרעה של מערכת העצבים המרכזית, הגורמת לישנוניות), הפרעות בשינה בגלל עבודה במשמרות וכן כטיפול משלים במקרים של דום נשימה חסימתי בשינה. שימושים נסיוניים הם במקרים של ADHD וטיפול בעייפות עקב טרשת נפוצה והפרעות נוספות. תופעות הלוואי השכיחות של התרופה הן כאבי ראש ובחילה. תופעות לוואי נדירות הן כאבים בחזה, עליה בלחץ הדם, דפיקות לב, בצקות, עצבנות, סחרחורות, דיכאון, חרדה, קשיי שינה, אי שקט, בלבול, שלשולים, ירידה בתיאבון, עצירות, שינויים בחוש הטעם, הפרעה בתפקודי כבד, כאבי גב, נימול, רעד, הפרעות ראיה, כאבים בעיניים, נזלת, אסתמה והזעה. קיימים תיאורי מקרה של מאניה, פסיכוזה ופגיעה ביכולת הייצור של מוח העצם. הרשימה נשמעת ארוכה ומפחידה, אבל אני חייבת להזכיר לך שמדובר בתופעות לוואי נדירות, ושלמעשה כמעט לכל תרופה יש רשימת תופעות לוואי באורך דומה. יש להימנע משימוש באלכוהול בזמן נטילת התרופה, או לצמצם את השימוש למינימום. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
הסיבות לסחרחורות הן רבות ומגוונות. הן כוללות, למשל, זיהום ויראלי, תרופות שונות (ובפרט תרופות להורדת לחץ דם), צריכת אלכוהול, הפרעה בזרימת הדם למוח או בעיה כלשהי בכלי הדם המובילים דם למוח, שינויים בלחץ הדם, מחלות וזיהומים שקשורים לאוזן, הפרעות הורמונליות, אנמיה ועוד. כפי שאת מבינה, המון מערכות קשורות לשיווי משקל, ועל מנת לאבחן את מקור הבעיה יש צורך לפעול בשלבים ובהדרגה. אני ממליצה לגשת לרופא המשפחה, שיערוך כמה בדיקות כלליות (בדיקות דם ובדיקות אחרות), וידע גם להפנות אותך בהמשך לגורם המתאים (נוירולוג, רופא אף-אוזן-גרון, או רופא אחר) בהתאם לתוצאות. תרגישי טוב! ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
התרופות שהזכרת, סימוביל וליפיטור, הן ממשפחת הסטאטינים, ותופעת הלוואי של כאבי שרירים היא תופעה ידועה ומוכרת. ישנן תרופות נוספות ממשפחת הסטאטינים, אך יש סיכוי שגם תרופות אלו יגרמו לאותה הבעיה. תרופה בשם אזטימיב ניתנת גם היא לטיפול ברמת כולסטרול גבוהה, והיא בעלת מנגנון פעולה שונה מזה של תרופות ממשפחת הסטאטינים. אזטימיב פועלת על ידי הורדת ספיגת הכולסטרול במעי, וניתן ליטול אותה ביחד עם סטאטינים. http://www.infomed.co.il/drug1.asp?dID=344 קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מומחה לכירורגיה כללית קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ראשית כמה מילים על "לשון קשורה". לשון קשורה, או Ankyloglossia, היא בעיה מולדת שבה הרקמה המחברת בין הלשון ורצפת הפה קצרה מהרגיל. הבעיה מאובחנת בערך בכ-3 עד 5 מבין כל מאה תינוקות לאחר הלידה. היא שכיחה יותר אצל בנים ואצל תינוקות לאימהות מכורות לסמים ולמחלות מולדות אחרות בהן התינוק נולד עם חיך שסוע. כתוצאה מן הלשון הקשורה, מתקצר טווח התנועה של הלשון, ומיומנויות חשובות כמו יניקה נפגעות. בשל העלייה הגדולה בשיעורי האימהות המיניקות בשנים האחרונות, הועלתה המודעות לבעיה זו. בעת ההנקה, התינוק מזיז קדימה את הלסת התחתונה, הלשון מתקפלת מעט כלפי מעלה ונעה מהאזור המרוחק של הפטמה לכיוון הגרון. לשון שאינה קשורה נשלפת אל מעבר לגבול החניכיים, מגינה על פטמת האם ו"מרפדת" את האחיזה בשד. מאחר שתינוקות עם "לשון קשורה" אינם יכולים לעשות זאת, ההנקה של תינוקות כאלה הופכת לחוויה לא נעימה ומכאיבה. התינוק לא מצליח ליצור מספיק ואקום בחלל הפה אשר עוזר לו למצוץ כהלכה מהפטמה, וכתוצאה מכך יכולות להיווצר בעיות כמו בעיות בהתפתחות וצמיחה; בעיות בהתפתחות שפה וביטוי הברות מסוימות; חוסר היגיינה בחלל הפה, מפני שללשון תפקיד חשוב בניקוי חלל הפה, ולכן עששת מוקדמת נפוצה יותר בתינוקות אלה; בעיות בתפקוד המיני בשלבים מאוחרים יותר של החיים, ובשל כך הערכה עצמית נמוכה יותר של הילד. כאשר מתגלות בעיות בהנקה, יש לוודא כי אומנם הלשון הקשורה היא המקור לכך. ולעיתים הדרכת הנקה נכונה יכולה לפתור את כל הבעיות. הטיפול בבעיה פשוט ונעשה על ידי חיתוך של הרקמה המחברת. ניתן לבצע אותו כבר זמן קצר לאחר הלידה ועד גיל חצי שנה ללא כל הרדמה. לאחר גיל זה החיתוך נעשה בעזרת אלחוש מקומי. ההחלמה מהירה מאוד וברובם הגדול של המקרים אינה כרוכה בסיבוכים. בחלק מן המקרים, בגילאים מבוגרים יותר, תכונות הגמישות של הלשון יחד עם הפעילות האינטנסיבית שלה מאפשרות מתיחה והתארכות של הרקמה במהלך השנים, כך שהלשון הופכת לחופשית יותר ואין צורך בחיתוך. במקרה של בנך, ייתכן בהחלט כי הריור קשור ללשון הקשורה בשל חוסר היגיינה של חלל הפה. אני ממליץ לך לפנות לרופא אף-אוזן-גרון מומחה לילדים או לרופא שיניים מומחה לילדים לבדיקה ולהערכה נוספת. בברכה, ד"ר עידו ווליניץ - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
Cystadenofibroma הוא גידול של השחלה שמקורו בתאי אפיתל. גידול זה שפיר ברוב המקרים, יכול להופיע אצל נשים בכל הגילאים, והוא מעט יותר נפוץ בנשים בגיל הפוריות. הטיפולים האפשריים הם כמותרפיה ופרוצדורה ניתוחית, למרות שחלק מהגידולים לא מגיבים טוב לכמותרפיה. למידע נוסף ולקבלת טיפול, פני לגינקולוג המטפל שלך. רפואה שלמה! ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד