שאלות ותשובות - עמוד 835
מאת: מערכת אינפומד
דיאפרגמה היא כיפת גומי קטנה וגמישה ששמים כשעתיים או פחות לפני קיום יחסי מין, ומוציאים אותה רק לאחר 6-8 שעות לפחות. היא מוחדרת דרך הנרתיק ומולבשת על גבי צוואר הרחם. על גביה יש לשים ג'ל קוטל זרע. יעילותה במניעת הריון די נמוכה בהשוואה לשיטות אחרות: - 82% .94% היא אינה מגינה מפני מחלות המועברות במגע מיני, כמו איידס למשל. היא אינה מכילה הורמונים, ולכן היא מהווה אופציה לנשים שלא יכולות לקחת גלולות מסיבות שונות. אומנם אין צורך במרשם רפואי, אולם הדיאפרגמה חייבת להיות מותאמת ע"י רופא/ת נשים: מידת הצוואר נמדדת ע"י הרופא/ה, והדיאפרגמה נקנית בהתאם לכך. במקרים נדירים תיתכן אלרגיה לגומי עצמו או לג'ל, כמו כן ייתכן צורך במדידות חוזרות. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
איני מכירה את הבדיקה הספציפית הזו. יתכן שכוונתך לבדיקת אלרגיה למזון או לבדיקת אי-סבילות למזון. אלרגיה למזון היא מצב שבו המערכת החיסונית מפתחת נוגדנים נגד מזון כלשהו הגורם לתגובה אלרגית. ניתן לאבחן מצב כזה בבדיקות שרופא המשפחה יפנה אותך אליהן. אי סבילות למזון או רגישות למזון אינה גורמת לתגובה חיסונית ולכן לא ניתן לזהותה בבדיקת מעבדה. ניתן לאבחן מצב זה באמצעות "דיאטת אלימנציה":בכל פעם מוציאים מרכיב אחר מהתזונה למשך כשבוע ובודקים אם יש שיפור בהרגשה. מזונות שמומלץ לבחון בדיאטת האלימינציה הם חלב ומוצריו, שוקולד, חלבון ביצה, תוספי מזון כגון מונוסודיום גלוטאמאט, צבע מאכל צהוב (טטרזין), חומרים משמרים, שמרים, קפה, תה, קולה, ממתקים, יין, תות שדה, פירות הדר, וירקות ממשפחת הסולניים (חציל, עגבניה, פלפל). בהצלחה! נטע מלחי -דיאטנית קלינית דואר אלקטרוני: netta_m@015.net.il קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מגוון הטיפולים בכאבים הנובעים מבעיה בגב רחב ביותר, והשיטות המומלצות לטיפול משתנות מרופא למשנהו. ישנם אמצעים מגוונים, הכוללים דיקור סיני, שיאצו, פיזיותרפיה, הידרותרפיה וטיפולים אחרים. זריקות מסוגים שונים או ניתוח מוצעים על פי רוב כאשר נכשלות השיטות שהוזכרו. בברכת בריאות שלמה, ד"ר רונן בלכר - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
כ 50% מהנשים ההרות סובלות מכאבי גב תחתון. בעבר הגישה הייתה שכאב הגב הוא פשוט חלק מההריון, אך לאחרונה הגישה השתנתה וזוהו סיבות ספציפיות ודרכים למנוע את התופעה. כאב הגב יכול להופיע משבוע 12 להריון ועד 6 חודשים לאחר הלידה. ישנם 3 סוגי כאבי גב בהריון: כאב לומברי (מותני), כאב בסקרואיליאק, המפרק המחבר את הסקרום (עצם העצה) לאיליאק (עצם הכסל) וכאב גב ליילי. המקורות האפשריים לכאב הגב הם רבים- שרירי הגב, מפרקי החוליות, הדיסקים בחוליות עצמן ורצועות בעמוד השדרה והאגן. התהליכים הביו מכניים העיקריים שתורמים ליצירת כאב גב בהריון הם השינוי הכללי ביציבת הגוף ומתיחה ופתיחה של מפרקי הסקרואיליאק. השינוי ביציבה שחל בהריון מקורו בתזוזת נקודת הכובד של הגוף אחורה. הדבר קורה בשל גדילת העובר, שהחל משבוע 12 ואילך פורץ מגבולות האגן, ונע למעלה, קדימה ולצדדים, תוך שהוא מותח את שרירי הבטן ומחליש את הטונוס שלהם. שרירי הבטן, שברגיל מייצבים את האגן והגב התחתון, נעשים כעת פחות משמעותיים בשמירה על היציבה ונוצר קיעור יתר של הגב התחתון (היפרלורדוזיס). במהלך ההריון הגוף מפריש הורמון בשם רלקסין המרכך את מפרקי הגוף ועוזר בפתיחת האגן כהכנה ללידה. האגן המתרחב מרכך ומותח את מפרקי הסקרואיליאק שברגיל הם סגורים מאוד וחזקים. הפתיחה מותחת רצועות מותניות בעמוד השדרה וגורמת לכאב באזור הגב התחתון. כמו כן ריכוך המפרקים והרצועות בגב גורם להם לאבד מהתמיכה שלהם בגב, דבר העלול להגביר כאבים שמקורם בעמוד השדרה. לגבי הכאב הליילי שמופיע בנשים מסוימות, יש מספר תיאוריות: הראשונה היא שהכאב נובע מעייפות מצטברת של שרירי הגב שמתבטאת בכאב גב בלילה, השניה שמדובר בהקרנת כאב מהאגן ומעמוד השדרה לכיוון הגב התחתון, והשלישית שהדבר נובע מכך שבשכיבה העובר לוחץ על הווריד המרכזי בבטן וגורם לגודש בוורידי עמוד השדרה, דבר הגורם לכאב באזור. לקריאה נוספת: http://www.physsportsmed.com/issues/jul_96/colliton.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אחד הסיבוכים הנדירים של דלקת קרום המוח לטווח הארוך הוא הפרעות קוגניטיביות. ישנם ברוב בתי החולים הגדולים מכונים לאבחון הפרעות קוגניטיביות המתמחים בדיוק במצבים כאלו. לדוגמה, להלן קישור להסבר על הבדיקה המבוצעת בבית החולים רמב"ם בחיפה: http://www.rambam.org.il/.../אבחון+נוירופסיכולוגי+והערכה+קוגניטיבית.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
הכוונה של הרופאה ב"סוכרת של המוח" היא למחלה סוכרת תפלה Diabetes Insipidus, שהיא הפרעה נדירה בחילוף חומרים, בה החולה מייצר כמויות גדולות של שתן בגלל מחסור בהורמון וזופרסין, הורמון אנטי דיורטי, כלומר הורמון שמווסת ספיגה חוזרת של מים מן הכליות. ישנם שני סוגים – מרכזי ונפרוגני. בשניהם, הסימפמטומים הם שתיה מרובה וריבוי שתן, עם סיכון להתייבשות. הטיפול במחלה נעשה על ידי ההורמון דסמופרסין, הורמון מאותה המשפחה של ההורמון וזופרסין החסר. תופעה כזו עלולה להופיע לאחר ניתוח באזור המוח. בנוסף, יתכן שאת מתחילה לפתח סוכרת (היכולה להופיע עם סימפטומים דומים) ללא קשר לניתוח שעברת. כדי לאבחן את המחלה, יש מספר בדיקות דם ושתן שתצטרכי לעבור. אני מציעה לך לפנות לרופא המשפחה להמשך הבירור. בהצלחה! מידע נוסף תוכלי למצוא באתרים הבאים: http://www.emedicine.com/med/topic543.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
כאב באספקט האחורי של השוק יכול לנבוע מ : 1- שריר התאומים ( ייתכן היתפסות וייתכן קרעים ברמות חומרה שונות). 2- העצב הטיביאלי האחורי במעברו בשוק. 3- כאב מוקרן מהגב התחתון . 4- מנח קרסול לא תקין הפוגע במעבר הכוחות והעומסים דרך השוק. האפשרויות הסבירות ביותר לדעתי הן ששריר התאומים נתפס או קרע בדרגה כלשהי. לעת עתה- נסה לעשות עיסוי עדין לשרירי השוק האחורית. נסה לבצע מתיחות עדינות (מצורף קישור לתרגילים לדוגמא) http://www.med.umich.edu/1libr/sma/sma_xankspra_art.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
כדורי שינה והרגעה הם ממכרים, ולכן הפסקתם צריכה להיות הדרגתית. את גם חייבת להשלים עם כך שבמהלך הפסקת התרופה, יהיו כמה ימים שתהיי בהם יותר מתוחה, שאין ברירה, ושצריך להמתין בסבלנות עד שיעברו הימים האלה. בימים הראשונים, ואפילו בשבועות הראשונים במקום עבודה חדש, יש נטייה לחוש מתוחים, לישון פחות טוב, וכדומה, וזה בסדר, זה טבעי, וקורה לכולם. אני ממליצה להפסיק בשלב ראשון את נטילת התרופה סטילנוקס בצהריים, ולאחר שבוע להפסיק גם את הואבן בצהריים. אם תחושי עדיין מאד מתוחה, את יכולה להעביר את הואבן מהצהריים לשעה שבה את מגיעה הביתה לאחר העבודה, על מנת שיהיו לך כמה שעות רגועות לאחר העבודה ולפני השינה. חשוב מאד לזכור, שאת שתי התרופות האלה אסור בתכלית האיסור ליטול לפני נהיגה או כל פעילות אחרת הדורשת עירנות וקואורדינציה (שימוש במכשירים חדים, באש). בהמשך, לאחר שתהיי "נקייה" מתרופות ההרגעה בשעות הצהריים, אני ממליצה להתייעץ עם הפסיכיאטר המטפל/ת כיצד להפחית את מינון התרופות אלו גם בשעות אחר הצהריים והערב, בהתאם למצבך הנפשי באותה עת. בברכה, ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לא ברור לי מהי שאלתך. טעם מתכתי בפה יכול לנבוע ממספר גורמים, בהם טיפול אנטיביוטי, ויטמינים, תרופות להורדת לחץ דם, דלקת מפרקים שגרונית וכן אבנים בכליות. יכולים לגרום לכך גם דלקת בחלל הפה וחוסר היגיינה. התסמינים שאת מתארת - טעם מתכתי, הרגשת יובש בפה, ירידה בתיאבון ובחילה - מתאימים לאלה של דלקת בכליה, nephritis, אך לא אוכל לדעת בוודאות מה הגורם לתסמינים אלה מכיוון שחסרים לי נתונים. האם ישנן תרופות שאת נוטלת באופן קבוע? האם את סובלת מסוכרת? האם ביצעת בדיקות דם? בדיקת שתן? בדיקות אלו חשובות על מנת שיהיה ניתן להעריך את התפקוד הכלייתי ולראות אם ישנו ממצא חריג כלשהו היכול להעיד על הגורם לדלקת. אמליץ לך לפנות לאורולוג או לרופא המטפל שלך המכיר את עברך, שיבדוק ויפנה אותך לבדיקות הדרושות. בהצלחה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ראשית עליך לגשת לרופא המטפל על מנת להיבדק ולראות כי אכן יש הריון ברחם. ההמלצה לחכות עם הריון עד אחרי הווסת שמגיעה לאחר הגרידה היא כדי שהרחם יוכל לחזור למצבו הטרום הריוני, וכן בשביל לדעת בוודאות כי לא נשארו שאריות הריון בתוך הרחם. באיזה שבוע של הריון ביצעת את הגרידה? רוב הסיכויים הם שההריון יתקדם כרגיל ולא תהיה שום בעיה במהלכו. אבל כדאי לפנות בהקדם לרופא המטפל על מנת לעשות אולטרסאונד. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד