שאלות ותשובות - עמוד 836
מאת: מערכת אינפומד
התרופה דופסטון (Duphaston) מכילה פרוגסטרון סינתטי מסוג דיהדרואסטרון. התרופה משמשת לטיפול במצבים של אי-סדירות של המחזור, אל-וסת ודימומים שונים שנובעים ממחסור בפרוגסטרון או מחוסר איזון הורמונלי. במקרים מסויימים ייתכן דימום בין-מחזורי בזמן השימוש בדופסטון, שמקורו בדרך כלל בשינויים ההורמונליים הכרוכים בנטילתו, אך עדיין מומלץ להמשיך את הטיפול על פי הנחיית הרופא המטפל. במקרים בהם מדובר בטיפול ארוך טווח, ניתן להגדיל את המינון (בהתייעצות עם הרופא המטפל), וליטול כדור בבוקר וכדור נוסף בערב, ועל ידי כך למנוע את הדימום הבין-מחזורי. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לחסר ויטמין B12 יש השפעות על מערכות רבות בגוף, בין השאר על מערכת הדם, מערכת העיכול ומערכת העצבים. בספירת הדם רואים אנמיה עם מדדים אופייניים. לא מדובר בחסר ברזל, אלא אם כן חסר לך גם ברזל. לכן לא רלוונטי שאם חסר לך ויטמין B12 תאכלי מאכלים עתירי ברזל על מנת לתקן זאת. במערכת העיכול רואים תיאבון ירוד, שלשולים וירידה במשקל. התסמינים העיקריים מערבים את מערכת העצבים המרכזית וכוללים חולשה והפרעות עצביות שונות. מאכלים מן החי, הן בשר והן חלב, מכילים ויטמין B12. אך הטיפול בחסר ויטמין B12 נעשה באמצעות נטילת הוויטמין בכדורים. לא ידוע לי שזה הורס את הכבד. לרוב, המקור לחסר הוויטמין מקורו בתת-ספיגה, ואז מתן הוויטמין מתבצע בזריקות אל תוך השריר. הזריקות ניתנות תחילה פעם בשבוע, ובהמשך פעם בחודש. גם טיפול דרך הפה יעיל, אך יש לקחתו על בסיס יומיומי, דבר היוצר בעיות היענות לטיפול. התגובה לטיפול מאוד מהירה. תוך ימים, עוד לפני שהאנמיה מתוקנת בבדיקות הדם, המטופל כבר מרגיש טוב יותר. בהצלחה, ד"ר טלי צ'רנוביצקי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
LV פירושו Left Ventricle או חדר שמאל - התפקוד והגודל תקינים. Valves הם מסתמים. מדובר במסתמי הלב, התפקוד והזרימה דרכם תקינה. שורש אאורטה - המספר בתוצאות מבטא את הקוטר בס"מ. LA פירשו Left Atrium - העלייה השמאלית. LVEDD פירושו Left Ventricular End Diastolic Diameter - קוטר חדר שמאל בתום הדיאסטולה (השלב בו חדר שמאל בהרפייה מקסימלית). LVESD פירושו Left Ventricular End Systolic Diameter - קוטר החדר השמאלי בתום הסיסטולה (השלב שבו חדר שמאל מתכווץ באופן מקסימלי). המספרים מתארים אורך או רוחב בס"מ. מונחים נוספים מתארים את זרימת הדם דרך המסתם, הן מהירות זרימה מירבית והן את מפל הלחצים. ישנם קיצורים שאינני יודעת מה פשרם, אולי אינם כתובים נכון. אך תוצאות הבדיקות תקינות הן מבחינת תפקוד חדרי הלב והן מבחינת תפקוד המסתמים. בברכה, ד"ר שירי אורי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אנהידרול פורטה הוא תכשיר לטיפול מקומי בהיפרהידרוזיס (הזעת יתר), בפרט זו המערבת את בתי השחי וכפות הידיים או הרגליים. שמו המדעי של התכשיר המוכר לך בשם אנהידרול פורטה הוא aluminum chloride hexahydrate או בשמו המסחרי בארצות הברית Drysol. הרכיב הפעיל בתמיסה הוא אלומיניום כלוריד. אלומיניום כלוריד חוסם את פתחי בלוטות הזיעה וגורם לניוון של התאים המפרישים בתוך בלוטות הזיעה. התוויית הנגד היחידה לשימוש בתכשיר היא רגישות יתר לאחד ממרכיביו. אין למרוח אותו על עור מגורה, סדוק או שגולח לאחרונה. הנחיות השימוש, במטרה להשגת תוצאה מיטבית, הן למרוח את התכשיר על עור יבש לגמרי למשך 8-6 שעות בהן אין הזעה (כלומר, למרוח לפני השינה, שבמהלכה בלוטות הזיעה אינן פעילות). לובשים חולצה או עוטפים את כפות הידיים (בהתאם לאתר מריחת התכשיר). בבוקר שוטפים היטב את התכשיר על מנת להימנע מגירוי עורי, ואין להשתמש בתכשיר דאודורנט או אנטיפרספרינט אחר. חוזרים על כך ברצף, 3-2 לילות, ובהמשך - פעם-פעמיים בשבוע, כטיפול משמר. תופעות הלוואי של התכשיר הן שלעיתים יש עקצוצים או גירוי עורי לאחר המריחה, בדרך כלל בפעם הראשונה. אלה בדרך כלל זמניים, וחולפים אם נמנעים מהטיפול במשך מספר ימים. התכשיר אינו נספג אלא עובד מקומית על העור החיצוני. אין להשתמש במקביל לתרופות metronidazole, tinidazole, disulfiram קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
למעשה אתה מתאר כאבים בחזה לאחר ניתוח מעקפים וצנתורים טיפוליים רבים לאחרונה. כבר בשאלתך כתבת את האבחנות האפשריות לכאב בחזה שממנו אתה סובל. קשה מאד לחוות דעה ללא שיחה ובדיקה של המטופל, אך אוכל להסביר את הסיבות האפשריות לכאב ממנו אתה סובל. 1. כאבים בשל פגיעה באספקת החמצן לשריר הלב - אלה הם הכאבים מהם סבלת טרם הניתוח והצנתורים, ואלה הם הכאבים שבגללם בוצעו כל הפרוצדורות הללו במטרה לשפר את אספקת החמצן לשריר הלב. קיימים מקרים רבים בהם ישנו עורק כלילי (עורק שמספק דם לשריר הלב) מוצר שלא ניתן לפתוח או לעקוף אותו (זהו ה- PDA שלא מתאים להתערבות). במקרים אלה הטיפול הוא שמרני בלבד, וזה אומר טיפול תרופתי, הואיל ולא ניתן לפתוח את העורק החסום. 2. ריפלוקס קיבתי- ושטי הינו מעבר של חומצה מהקיבה לוושט, אשר מוביל לכאבים בחזה. הכאבים יכולים לדמות לכאבים ממקור שריר הלב, אולם אלה כאבים שטיפול בסותרי חומצה או מפחיתי הפרשת חומצה בקיבה עשוי להוביל לשיפור. 3. כאבים מסקולוסקלטליים הינם כאבים ממקור השרירים והעצמות של בית החזה. כאבים אלה יכולים לנבוע מטראומה (מכה לחזה) או כתוצאה ממתיחת שריר. גם מחלה ויראלית יכולה להוביל לכאבים שמקורם בשריר ובעצמות בבית החזה. הכאבים בד"כ מגיבים לטיפול סימפטומטי נוגד כאב (אופטלגין ודומיו), וחולפים לאחר תקופת מה. 4. לאחרונה הולכים וגוברים הדיווחים לגבי כאבי חזה לאחר צנתור עם השתלת תומכן (סטנט), המשוייכים לסטנט עצמו. כאבים אלה נקראים סטנטלגיה ונובעים מהימצאות הסטנט בעורק הכלילי והלחץ שהוא יוצר. כאבים אלה בד"כ חולפים לאחר חודש-שלושה חודשים מהצנתור. חשוב לציין כי סטנטלגיה הינה אבחנה שמגיעים אליה על דרך השלילה ושכל כאבים בחזה לאחר צנתור, חייבים התייחסות רצינית ובדיקות מקיפות, לעיתים אף צנתור נוסף, כפי שקרה אצלך. קיימות כמובן עוד סיבות לכאבים בחזה, אך אלו הן השכיחות יותר. ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
רמת ה- PSA החופשי מודדת את אחוז ה- PSA החופשי ביחס ל- PSA הקשור מתוך סך הכל ה- PSA הנמצא בדם. PSA חופשי הוא PSA שאינו קשור לנשא חלבוני כלשהו. רמה גבוהה מ-25% של PSA חופשי מעידה בדרך כלל על גידול שפיר של הבלוטה. רמה נמוכה מ-15% היא סימן לסיכוי לממצא סרטני בערמונית. במקרה שלך כל המדידות היו מעל 15% של PSA חופשי, ובנוסף, רמת הטוטל PSA בסך הכל יציבה, ונמצאת בטווח גבולי, בין 4 ל-10 (ערך תקין הוא מתחת ל-4 וערך גבוה הוא מעל 10), ולכן ככל הנראה מדובר במצב שפיר, מה גם שהביופסיה תקינה. היתי ממליצה לך להישאר במעקב אצל אורולוג ולהמשיך לחזור על בדיקות הדם כל כמה חודשים. אין קשר בין רמת סוכר של 127 לבין השינויים ברמת ה- PSA החופשי. כל טוב, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בנות בגילך עוד יכולות לגבוה, אך זה תלוי בהתפתחות שלך. האם קיבלת מחזור? האם כבר צמחו השדיים? אם עדיין לא, יש לך סיכוי טוב להמשיך לגבוה. אם כבר התפתחת מבחינת הנשיות שלך, עדיין יתכן שתגבהי, אבל רק בסנטימטרים מעטים, במשך כשנה עד שנה וחצי לאחר הגעת המחזור. הגובה שלך הוא הגובה הממוצע של אישה, ואני מאמינה שגם אמך בסביבות הגובה הזה. על פי המידע שמסרת, אין שום בעיה אצלך. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
פרפור פרוזדורים הוא הפרעת קצב לב אשר גורמת דופק מהיר ולא סדיר. זוהי הפרעת קצב נפוצה יחסית, ושכיחותה הולכת ועולה עם הגיל. באנשים בריאים, כלומר ללא מחלת לב מבנית או מסתמית אחרת, היא יכולה להיות אפילו נטולת תסמינים ולהתגלות במקרה. הסיכון העיקרי בהפרעת קצב זו היא הנטייה להיווצרות קרישי דם בעליות (פרוזדורים) של הלב. אלה יכולים להינתק ולהגיע עם מחזור הדם לאיברים אחרים, כמו המוח, הכליות והמעיים, לגרום לסתימות של עורקים באיברים אלה ולנזקים בהם. לכן חלק משמעותי של הטיפול באנשים עם פרפור הוא טיפול "מדלל דם" באספירין או בקומדין, בהתאם לגיל ולגורמים נוספים. אין לך סיבה להיות בלחץ בשל הפרעת הקצב הזו. כדאי להשלים את הבירור המומלץ ולהיות במעקב קרדיולוגי מסודר, מכיוון שתהיה לדברים השפעה על הטיפול התרופתי שיומלץ לך. רוב הסיכויים שההשפעה על חייך תהיה מינימלית. התרופה שאת נוטלת, איקאקור, בהחלט יכולה לגרום לירידה בלחץ הדם, ואם הנטילה שלה גורמת לך לחולשה משנית או לאי-נוחות אחרת, כדאי להחליף אותה בתרופה אחרת. יש תרופות להסדרת קצב שמתאימות לאנשים עם לחץ דם נמוך. ד"ר קרן מאיר-שפריר - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
להכנסת האיבר הגברי כמה שיותר עמוק בעת קיום יחסים אין כמעט השפעה על הכניסה להריון (אורך נרתיק האישה גם הוא מוגבל...). לא ציינת את כמות הזרע, ומה הסיבה שבגללה בדקת את איכות הזרע שלך, ולכן אני לא יכולה לענות תשובה מדוייקת יותר. כמו כן, אם כמות הזרע שלך אכן נמוכה, חשוב לבדוק מה הסיבה לכך, ואם שאר הפרמטרים לגבי איכות הזרע תקינים. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
עמוד השדרה אינו ישר אם מסתכלים עליו מן הצד. חלקו העליון (הצווארי) וכן התחתון (המותני או הלומברי) פונים אחורנית. עקומה זו מכונה לורדוזיס (Lordosis). במקרים מסוימים, מולדים או נרכשים, כגון לאחר ניתוחים בעמוד השדרה, ייתכן "יישור" על עקומה טבעית זו. יישור העקומה המותנית בעמוד השדרה הוא גורם סיכון מוכר להופעת כאבי גב תחתון. אין, למיטב ידיעתי, קשר ישיר בין אובדן העקומה המותנית בעמוד השדרה לבין הופעת בלט דיסק. בדיקות דם והדמיה נוספות עשויות לסייע בבירור מקור כאב הגב המוקרן. בברכת רפואה שלמה, ד"ר רונן בלכר - אינפומד קרא עוד