דלג לתוכן

כל הדרכים ליצירת משפחה חד מינית

כל הדרכים ליצירת משפחה חד מינית

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009
2 דקות קריאה

בשנים האחרונות אנו קוראים ושומעים יותר ויותר על זוגות חד מיניים, המעוניינים לנצל את זכותם הטבעית לגדל ילד בעולם. זכות זו אומנם נחשבת טבעית לכל אדם באשר הוא. אך עבור זוגות חד מיניים לא אחת זכות זו מוגבלת בחוק, או שעליהם לעבור דרך ארוכה על מנת לממש אותה. כך שרבים מהם בוחרים לוותר עליה.

בפני זוגות חד מיניים ישנן אפשרויות שונות להפוך להיות הורים ולקיים הורות הומולסבית. האופציה הטבעית היא האופציה הביולוגית של זוגות חד מיניים, אשר ניהלו קודם ליציאתם מהארון מערכת יחסים הטרוסקסואלית ובה היו להם ילדים. במקרה כזה, הצד שיש לו ילדים מקיים מערכת משמורות עם ההורה השני. אופציה ביולוגית אחרת היא באמצעות קיום יחסי מין עם בני המין השני, תחת מערכת יחסים מקבילה או תחת חתימת חוזה המסדירה את היחסים של ההורים הביולוגיים עם הילד. לא אחת בוחרים בני זוג הומוסקסואליים לחתום חוזה כזה עם זוג נשים לסביות, ובכך למעשה מביאים לפתרון הבעיה של הבאת ילד לעולם לשני הצדדים.

אופציה ביולוגית אחרת היא באמצעות פונדקאות. במקרה כזה, נושאת האם את הזרע עבור בני הזוג, כאשר אין אפשרות לבני הזוג להיכנס להיריון או שאינם מוצאים אישה שתסכים לקיים עמם יחסי מין. הפונדקאות מתבצעת תחת חתימת חוזה המסדיר את זכויות האם הפונדקאית בכל הקשור לילד. אופציה רפואית להורות הומולסבית היא הזרעה מלאכותית. אופציה זו קיימת ללסביות. ההזרעה מתבצעת באמצעות זרע של חבר או זרע הנלקח מבנק הזרע.

האופציה המקובלת ביותר אצל הורים חד מיניים לקיום הורות הומולסבית היא אימוץ. מדובר באימוץ ילדים שאינם שלהם או באימוץ הילדים של כל צד.

בישראל המצב המשפטי מאפשר לזוגות חד מיניים את האופציות הבאות. ב-1997, הכיר בית המשפט העליון בזכות של נשים לסביות לבצע הזרעה מלאכותית בלי שיצטרכו לעבור בדיקה פסיכיאטרית.

מבחינת אימוץ, אזי שבינואר 2005 הכיר בית המשפט העליון בזכות של בני זוג לסבי לאמץ את הילדים הביולוגים אחת של השנייה. אך עם זאת אין הכיר במשפחה חד מינית. בפברואר 2008, קבע היועץ המשפטי לממשלה שיש לאפשר לבני זוג לאמץ ילדים שהינם זרים או ילדים ביולוגיים של אחד הצדדים, כל עוד זה עומד לטובת הילד המאומץ. עם זאת החוק לא מתיר אימוץ ילדים שאינם שלהם בתוך ישראל. לא מעט זוגות חד מיניים בוחרים לאמץ ילדים מחו"ל. עם זאת מדובר בעלות כספית גבוהה, פרוצדורה בירוקרטית מסובכת ועליהם להסתיר את היותם מנהלים מערכת יחסים חד מינית.

חוק הפונדקאות הישראלי לא מכיר בפונדקאות לטובת זוג הומולסבי, אלא אם כן הפונדקאות נעשתה במקום אחר. זו הסיבה שישנם זוגות הבוחרים לשלם לפונדקאית מארץ אחרת על מנת להביא ילד לעולם.

רוב הזוגות החד מיניים בישראל מביאים ילדים באמצעות קיום יחסי מין עם גבר או אישה לשם הבאת ילד לעולם. ישנם ארגונים אשר מתווכים בין בני הזוג לגבר או לאישה איתם הם יקיימו יחסי מין, ועוזרים להם להסדיר את החוזה ביניהם. אומנם חוזים אלו מוכרים בבית המשפט, ועדיין החוק מכיר רק בהורים הביולוגים של הילד. מה שאומר שבן או בת הזוג שלא היו מעורבים באקט המיני, ואין להם קשר ליצירת הילד, נשארים ללא תמיכה מהחוק וללא הגנה מפניו בכל הקשור לילד.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר אלברט סמנדרוב
ד"ר אלברט סמנדרוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה ברפואת נשים, מיילדות , מומחה במחלות צוואר הרחם
פרופ' דב פלדברג
פרופ' דב פלדברג יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל ביה"ח לנשים ע"ש הלן שניידר במרכז הרפואי רבין
ד"ר אוהד ברוכין
ד"ר אוהד ברוכין יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 150 חוות דעת )
"דר ברוכין מקצועי , סבלני ואנושי ."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו