דלג לתוכן

שנה ראשונה בחייו של תינוק

שנה ראשונה בחייו של תינוק

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009
2 דקות קריאה

אחד הדברים המופלאים בטבע הוא התבוננות בהתפתחות של תינוק. כיצד ממצב של שכיבה מוחלטת עם עיניים סגורות בעריסה הוא מתחיל לזחול, לעמוד וללכת. כל הורה צעיר מביט בפליאה ומתרשם כיצד התינוק שזה עתה נולד לומד לעשות את הדברים האלו. למרות שזה נראה אך טבעי שיום אחד הוא יעשה אותם, עדיין כל הורה מתפעל ממנו עושה אותם.

התפתחותו הממוצעת של תינוק לוקחת שלוש שנים. מדובר בהתפתחות המהירה ביותר שהוא ירגיש במהלך חייו. זו התפתחות מוטורית, התפתחות רגשית, התפתחות קוגנטיבית. בשנים האלו ירכוש התינוק את המיומנויות אשר ילוו אותו כל ימי חייו. במקרים קיצוניים ההתפתחות תהיה איטית יותר, אם מתברר שהתינוק סובל מפיגור או מבעיות אחרות שמונעות ממנו להתפתח כמו תינוק ממוצע, או שהתפתחותו תהיה מהירה יותר במקרה והינו מסוגל ללמוד את הדברים מהר. חשוב מאוד לשים לזמני ההתפתחות של התינוק, ובמידה והיא נראית לכם איטית מדי יש לברר עם גורם מוסמך האם ההתפתחות אכן איטית מדי, ואם כן מה לעשות בנידון.

התפתחות של תינוק מתחילה כבר בשבועות הראשונים לחייו, אז הוא לומד לבלוע ולנשום בצורה סדירה. בשבועות אלו חוש השמיעה מתחיל להתפתח, והוא מתחיל להתייחס לרעשים סביבו (כל דבר שישמע, ישמע לו כמו רעש לא ברור). באותה עת גם עיניו יתחילו לראות, למרות שהוא מסוגל לראות רק עצמים עד מרחק של סנטימטרים בודדים. בגיל חודשיים לערך הוא יעניק את החיוך הראשון שלו, מה שכמובן ישמח את ההורים.

עד גיל חצי שנה ילמד התינוק שהוא יכול לשלוט באיברי גופו, דוגמאת היד, והוא יגע במה שהוא רואה. כמו כן, הוא יתחיל להתהפך לכיוונים שונים עד כדי ישיבה (אך רק באמצעות תמיכה שתינתן לו) ולהוציא קולות ראשונים שאינם בכי. באותה עת לערך תופיע השן הראשונה, מה שיגרום לו לרצות ללעוס חפצים שונים אשר לא בהכרח קשורים לאוכל.

בסביבות גיל חצי שנה יחוש התינוק התפתחות מוטורית, תחילה על ידי ישיבה בכוחות עצמו, מה שיגרום לו גם לרצות לזחול כדי להגיע למקומות אחרים. תחילה הוא יזחל בצורות שונות שלא תמיד יהיו ברורות להוריו, אך במהרה יתפוס את שיטת הזחילה הטובה ביותר עבורו. אחרי גיל תשעה חודשים הוא יגלה שהינו יכול לעמוד, כאשר רגליו חזקות די כדי לאפשר לו. אז ילמד גם ללכת בעודו אוחז בכל מה שניתן, על מנת לא ליפול.

בשליש האחרון של שנתו הראשונה מתפתחת אצל התינוק התפתחות קוגנטיבית, דוגמאת יכולות לתפוס דברים, והוא מגלה שהוא יכול להחזיק באמצעות אצבעותיו דברים שונים. זה עוזר לו לשחק בצעצועים השונים שיש לו. למרות שלא אחת כל מה שהוא עושה איתם יהיה לפזר או לזרוק אותם בלי מטרה.

התפתחות שפה אצל תינוקות מתחילה גם בשליש זה. הוא ילמד להוציא הברות ראשונות, שלעיתים ימלאו משפטים שלמים, אך הם יהיו חסרי משמעות (למרות שהוריו ירצו להאמין שהוא התכוון לומר דברים מסוימים). לעיתים הברות אלו יכוונו לדבר מסוים, למרות שהוא לא יאמר באופן מפורש את המילה. למשל, הוא יאמר טא-טא, כאשר הוא בעצם רוצה לומר סבתא. בסביבות גיל שנה הוא יאמר את המילה הראשונה שלו. עד אז, התינוק כבר ילמד לזהות עשרות מילים ואף את שמו, אך רק בשלב מאוחר יותר הוא ילמד גם לומר אותם.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
פרופ' בנימין וולוביץ
פרופ' בנימין וולוביץ ילדים
5.0
( 10 חוות דעת )
"פרופסור וולוביץ היה סבלני מאוד והסביר הכל, היה רגיש למצב ונתן מענה לכל השאלות שלי חוויה טובה מאוד ממליצה בחום"
ד"ר עודד קסלר
ד"ר עודד קסלר אורולוגיה
רופא מוהל ואורולוג ילדים ונוער בכיר.
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו