דלג לתוכן

תירגעו והאסטמה שלכם תירגע

לחץ ומתח נפשי ידועים כמעוררים אסטמה. לעיתים לחץ, מתח נפשי וחרדה עלולים לגרום לקוצר נשימה ולהחמיר את תסמיני האסטמה שלכם.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 04/02/2010 תאריך עדכון: 11/05/2021
3 דקות קריאה

לחץ ומתח נפשי ידועים כמעוררים אסטמה. לעיתים לחץ, מתח נפשי וחרדה עלולים לגרום לקוצר נשימה ולהחמיר את תסמיני האסטמה שלכם.

לצערנו, אי אפשר להימנע לחלוטין מלחץ ומתח נפשי. מה שכן אפשר לעשות, הוא לאמץ דרכים שיכולות לעזור להתמודד עם הלחץ והמתח הנפשי, שהוא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו, על מנת למנוע את התקף האסטמה הבא.

דרכים להפחית לחץ ומתח נפשי


למדו את התבניות המחשבתיות שגורמות לכם להיכנס למצב של לחץ ומתח נפשי: הדברים עליהם אתם חושבים, איך אתם חושבים, מה אתם מצפים ומה אתם אומרים לעצמכם. כל אלו יכולים לקבוע את האופן בו אתם מרגישים וכן את אופן ההתמודדות שלכם עם רמות שונות של לחץ ומתח נפשי.


נסו לצמצם את גורמי הלחץ והמתח הנפשי שלכם. כדי לעשות זאת, אבחנו קודם כל את הגורמים ללחץ ולמתח הנפשי בחיים שלכם: בעיות כלכליות, בעיות בזוגיות, יעדים שהצבתם לעצמך, עומס, מחסור בתמיכה ועוד. אם ניסיתם ולא הצלחתם לפתור בעצמכם גורמי לחץ אלו, נסו לפנות לייעוץ מקצועי כדי לטפל בבעיות שאינכם מצליחים לפתור לבד.


נסו להימנע מכניסה למצבים שגורמים לעלייה ברמות הלחץ והמתח הנפשי שלכם. למדו מיומנויות לניהול זמן יעיל יותר, כגון להאציל סמכויות למישהו אחר כאשר זה אפשרי, לקבוע סדרי עדיפויות, להאט מעט את קצב הפעילות שלכם, ולקחת זמן לעצמכם.


למדו תרגילים להרפיית הגוף. תרגילי ההרפיה ניתנים לביצוע בקלות יחסית, והם משלבים ביצוע נשימות עמוקות, שחרור מתח של השרירים, ונטרול המוח ממחשבות שליליות. אם תבצעו תרגילים מסוג זה על בסיס קבוע, תוכלו ליישם אותם כאשר תהיו זקוקים להורדת רמות הלחץ והמתח הנפשי שלכם, ועל ידי כך לצמצם את ההשפעות השליליות שיש ללחץ ולמתח הנפשי על חיי היום יום שלכם.

תרגילים להרפיה כוללים, בין השאר, נשימות סרעפתיות ונשיפות בכיווץ שפתיים, דמיון מודרך, שימוש במנטרה - אמירת מילים או ביטויים אשר חוזרים על עצמם (כגון: "להירגע ולשחרר"), ותרגילים מתקדמים להרפיית השרירים. רשת האינטרנט מלאה במקורות ללימוד ותרגול שיטות ההרפייה השונות, והשוק מלא בספרים וקלטות בנושא.

עשו פעילות גופנית. זוהי דרך בדוקה ויעילה ביותר לשחרר את תופעות הלוואי של לחץ ומתח נפשי.


דאגו לכמות מספקת של שעות שינה. אם אתם לא ישנים מספיק טוב, מאגר האנרגיה שלכם יהיה דל וכך גם המשאבים שלכם להתמודד עם לחץ ומתח נפשי. חשוב מאוד לפתח הרגלי שינה בריאים. כמה עצות לשינה בריאה:

- אל תיכנסו למיטה, אלא אם כן אתם באמת עייפים

- אמצו לעצמכם הרגלים של 'לפני השינה', שהם קבועים והשתדלו להקפיד עליהם

- אם יש לכם בעיות שינה, אל תצפו בטלוויזיה, תקראו או תאכלו במיטה

- אל תעשו פעילות גופנית מאומצת זמן קצר לפני הכניסה למיטה

- הימנעו מצריכת קפאין

- אל תנוחו בשעות אחר הצהריים

- היכנסו למיטה וקומו בבוקר בשעות קבועות בכל יום, גם בסוף השבוע

- הקפידו על משטר תזונה בריא. מזון מהיר וסוכר לבן, לדוגמא, הם בעלי ערכים תזונתיים נמוכים וערכים גבוהים של קלוריות, ולכן יגרמו לכם לתחושה של מחסור באנרגיה וכבדות. צמצום כמויות הסוכר, קפאין ואלכוהול יכולות להביא לשיפור המצב הבריאותי הכללי שלכם ולהוריד את הלחץ והמתח הנפשי שלכם



האצילו סמכויות לאחרים

עומס יתר נוצר לרוב כתוצאה מעודף סמכויות. תוכלו לפנות לכם זמן ולצמצם את רמת הלחץ והמתח הנפשי שלכם על ידי האצלת סמכויות לאחרים. אמצו לכם שגרה של עבודה בצוות ושתפו את כל המעורבים בחלוקת הנטל. 


טיפים להאצלת סמכויות - בבית או בעבודה:

- הכינו רשימה של כל המטלות שכרוכות בביצוע העבודה

- קחו לעצמכם זמן כדי להכשיר מישהו אחר לביצוע מטלות מסוימות

- העבירו חלק מהאחריות למישהו אחר

- העבירו בסבב מטלות שהן אינן נעימות לביצוע

- תנו הנחיות ברורות ומדויקות, הכוללות בתוכן גם מועדים סופיים לביצוע

- דעו להביע הערכה, ידעו את הסובבים אתכם כאשר אתם מרוצה מאופי ביצוע העבודה, ותנו לאחרים את ההזדמנות לבצע את העבודה בדרך שלהם.

- הפסיקו לשאוף כל כך לשלמות

- בקשו סיוע ותמיכה מהקרובים אליכם. קבלת תמיכה של בני משפחה וחברים היא חשובה ביותר. תמיכה מהסביבה היא התרופה היעילה ביותר נגד לחץ ומתח נפשי. הם יכולים לעזור לכם לשמור על רמת פעילות ועצמאות רבה ככל שניתן, לספק תמיכה נפשית, לסייע במטלות הבית ובקניות, או בביצוע מטלות אחרות שיש צורך לבצע, ללמוד כמה שניתן על המצב שלכם ועל הטיפול שניתן לכם על ידי ביקור משותף אצל הרופא המטפל, לספק תמיכה ועידוד כדי לעזור לכם לשמור על תכנית הטיפולים שלכם ועוד. היעזרו בהם.

מאת: מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' דב היימר
פרופ' דב היימר ריאות
פרופ' מרדכי קרמר
פרופ' מרדכי קרמר ריאות
ד"ר שי חנניה
ד"ר שי חנניה ריאות
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום אסטמה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו