דלג לתוכן

אחת ולתמיד: מהי תנוחת השינה הבריאה ביותר?

איזו תנוחה עוזרת למנוע קמטים? מה עדיף, לישון על צד ימין או שמאל? ומאיזו תנוחת שינה כדאי להימנע אם אתם נוחרים? בדקנו מהי תנוחת השינה המומלצת ביותר עבורכם

מאת: טובה צירלין, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 16/09/2015
2 דקות קריאה

לכל אחד מאתנו יש את תנוחת השינה המועדפת עליו. מחקר שנעשה לאחרונה בארצות הברית מצא כי 63% מהאמריקאים מעדיפים לישון על הצד, 14% מעדיפים לישון על הגב ו-16% - על הבטן. 

קראו עוד: הפרעות שינה: מתי נחירות מעידות על בעיה חמורה יותר?

אך מתברר כי תנוחת השינה היא לא רק עניין של נוחות, אלא בעלת השפעה גדולה על בריאותנו. סימפטומים כמו עייפות, הפרעות של דום נשימה, כאבי ראש, צרבות וכאבי גב יכולים להשתפר או להחמיר בעקבותיה.

אז מהי התנוחה הטובה ביותר עבורנו? 

מקום ראשון: שינה על הגב


הרופאים ממליצים על התנוחה הזו כעדיפה ביותר עבור אנשים בריאים, שאינם סובלים מבעיות מיוחדות. כל עוד המזרן מתאים, בעת השכיבה בתנוחה זו עמוד השדרה נמצא במנח הטבעי שלו. היא מסייעת לראש, לצוואר ולעמוד השדרה להישאר ישרים, ולא להתעקם במהלך הלילה. 

אם אתם מהישנים על הגב, מומלץ לכם להשתמש בכרית נוחה, המתאימה לקימורי הצוואר. בנוסף, ישנם פיזיותרפיסטים הממליצים לשים כרית קטנה מתחת לברכיים, כדי להפחית את המתח על עמוד השדרה. 

קראו עוד: השיטה: כך תצליחו להירדם בפחות מ-60 שניות


יתרון נוסף לתנוחה זו הוא במניעת קמטי פנים וסימנים על העור. כמו כן, ישנם נירולוגים הגורסים ששינה על הגב מסייעת במניעת תופעת רפלוקס החומצות. במצב של שינה על הגב, הראש מעט מורם, והקיבה יושבת מתחת לושט, כך שהמזון פחות נוטה ל"עלות חזרה" אל הושט.

למי התנוחה אינה מתאימה? אם אתם נוחרים או סובלים מדום נשימה - עדיף שתמנעו ממנה.

מקום שני: שינה על הצד


זו תנוחת השינה המועדפת על ידי מרבית האוכלוסייה. רופאים ממליצים עליה כתנוחה העדיפה עבור אלה הסובלים מדום נשימה בלילה או הנוטים לנחירות, מכיוון שהיא מאפשרת שמירה על נתיבי אוויר פתוחים. תנוחה זו מומלצת גם עבור נשים בהריון והיא עדיפה גם עבור מי שסובלים מכאבי צוואר וגב, מכיוון שהיא מאריכה את עמוד השדרה, ובכך מקילה על כאבי גב. ההמלצה היא לכופף מעט את הברכיים כדי למנוע לחץ על הגב התחתון. 

הפיזיותרפיסטים ממליצים להשתמש בשלוש כריות בתנוחה זו - לשינה אופטימלית: כרית אורגונומית דקה עבור הראש, כדי שלא יהיה כפוף כרית קטנה מתחת למותן וכרית שלישית בין הרגליים.

מסתבר כי קיימת חשיבות גם לצד עליו אנו ישנים. מחקרים מראים ששינה על צד שמאל מקילה על צרבת, בעוד ששינה על צד ימין מחמירה אותה. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון ששינה על צד שמאל עשויה להפעיל מעט מתח על האיברים הפנימיים, כמו הכבד, הריאות, והקיבה. בכל מקרה, לנשים בהריון מומלץ לישון על צד שמאל כדי לשפר את זרימת הדם. 

מקום שלישי: שינה על הבטן


שינה על הבטן היא אינה מומלצת, מכיוון שהיא לא תומכת בקימורים הטבעיים של עמוד השדרה בכלל והגב התחתון בפרט. היא עלולה לגרום לקימורי יתר, שבתורם עשויים ללחוץ על מפרקי חיבור ושרירים שונים ולגרום לכאב, קשיון ועוד. כמו כן, היא גורמת לצוואר להיות מסובב מה שלאורך זמן עלול ליצור מתח בשרירי הצוואר ולהסב כאבים באזור. 

מקום רביעי: תנוחת העובר 


תנוחת העובר, משמעותה שינה על הצד, כמו עובר, עם ברכיים כפופות מעלה. אמנם, תנוחה זו עשויה להיות נוחה לכמה רגעים, אך לאורך זמן היא עלולה לגרום לכאבי גב וצוואר, וליצירת מתח על מפרקי החיבור.


האם המאמר עניין אותך?

מצאת טעות?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אורי מילר
ד"ר אורי מילר חוות דעת משפטית
ד"ר גבי וינשטיין
ד"ר גבי וינשטיין הפרעות קשב וריכוז
פרופ' בלה גרוס
פרופ' בלה גרוס חוות דעת משפטית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום ערוץ בריאות כללית

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו