הפרעת קשב וריכוז: 10 שאלות שיעזרו לקבוע האם ילדכם זקוק לאבחון
הפרעת קשב וריכוז אינה מתבטאת רק בקשיים לימודיים, אלא עשויה להופיע בשלל צורות ותסמינים. בשל כך, בקרב הורים רבים לא מתעורר כל חשד לקיומה. אילו דפוסי התנהגות עלולים להעיד עליה ומתי מומלץ לפנות לאבחון רפואי מקיף? 10 שאלות שיעזרו לכם להחליט
הפרעת קשב וריכוז היא תופעה שכיחה מאוד, מעבר לקשיים שיוצרת בעצמה ישנו מגוון של קשיים נלווים המצטרפים אליה, ברוב המקרים. אותם קשיים נלווים ממסחים פעמים רבות על הקשיים "הקלאסיים" של הפרעת הקשב וגורמים להפניות לאבחונים וטיפולים אשר אינם מספיק יעילים. כדי להימנע מבזבוז זמן ומשאבים חשוב להגיע לאבחון רפואי רחב במרפאה המתמחה בכך. אספנו עבורכם עשר שאלות שחשוב לשאול כדיי לקבוע האם הילד זקוק לאבחון רפואי מקיף: להדפיס ולשמור.
1. האם ילדכם חווה קשיי למידה?
פערי למידה נחשבים כאחד מהקשיים המתפתחים בעקבות הפרעת הקשב והריכוז: קושי ברכישת קריאה, בשינון הניקוד, קושי בכתיבה, בהבנת חשבון או בשינון תשובות בעל פה, הם חלק מהאתגרים שעשויים להעיד על ADHD.
בנוסף, מצבים בהם הילד לא מספיק לסיים את המשימות שניתנו לו בכיתה, מאבד חפצי לימוד לעיתים קרובות או לא מספיק להעתיק מהלוח עשויים גם הם להוות סימן אזהרה להפרעה. חשוב גם לשים לב לדיווח הניתן מצוות בית הספר, האם ייעצו לכם לפנות לוועדת שילוב או וועדת השמה, האם הילד זקוק לליווי משמעותי בשיעורי הבית או זקוק לשיעורים פרטיים באופן מתמשך? במצבים אלה חשוב לפנות לאבחון רפואי מקיף.
2. האם ילדכם חווה קשיים בתחום החברתי?
אתגרים הקשורים להשתלבות בחברה עשויים גם הם לנבוע מהפרעת הקשב הריכוז: קושי בניהול מצבי קונפליקט, היקלעות לריבים רבים ,מצבים בהם הילד סבור שכולם "נגדו", הימנעות מחברה, היגררות למצבי קונדס, עשויים להוות סימן אזהרה לקיום הפרעת הקשב והריכוז. חשוב לשים לב לאופן ההתנהגות של הילד ובמקרה הצורך לפנות לאבחון רפואי מקיף.
3. האם הוא מרבה לחוות תחושות פחד וחרדה, האם הוא פרפקציוניסט, האם נוטה לטקסים?
האם לילד פחדים גדולים בהשוואה לבני גילו, האם מפחד שיקרה משהו להורים, להיכנס למקלחת או ללכת לישון לבדו? האם הילד חושש משינוי, האם ישנם קשיי פרידה מוקצנים בבית הספר, האם הוא חושש מקטסטרופות בעולם ועוסק בתכנים שליליים ודאגניים? סימנים אלה מעידים על תחושות פחד וחרדה שעשויות גם הן להיות תוצר של הפרעת הקשב והריכוז.
בנוסף, דפוסי התנהגות, כמו היצמדות לטקסים קבועים, שאלת שאלות רבות וחוזרות על מחלות ואסונות, נקיטה בדפוס של "סטריליות", תגובות דרמטיות במקרים של אי הצלחה במשימה, הימנעות מאתגרים מורכבים וקושי בקבלת הפסדים במשחקים ותחרויות, יהוו גם הם אות אזהרה.
מעבר לקשיים אותם יוצרת הפרעת הקשב והריכוז, נלווים לה קשיים הממסכים ועשויים להקשות על האבחון
4. מהו "הדיבור הפנימי" של הילד?
הפרעת הקשב והריכוז עלולה לפגוע בתחושת הדימוי העצמי של הילד. מצבים בהם הילד מרבה לכעוס על עצמו, להשתמש בכינויים שליליים המביעים דימוי עצמי נמוך ("אני דפוק", "אני גרוע"), להתבטא באופן פסימי על החיים ואף "להעניש" את עצמו, יהוו עבורכם, ההורים, סימני אזהרה.
5. כיצד הילד מגיב למקורות סמכות?
קושי בקבלת סמכות ומרדנות קיצונית, גם הם נופלים תחת דפוסי ההתנהגות שעשויים לרמז על ADHD: האם הילד בררן – למי מקשיב ולמי לא, האם הוא מזלזל באחד ההורים ומקשיב לשני, מתחצף באופן יוצא דופן, מגלה תוקפנות מול סמכות ורוכש שפה בוטה. עוקף סמכות הנתפסת כחלשה. בנוסף, חשוב לבחון האם הילד מרבה להיגרר למצבים שליליים למרות שהוא יודע מה מצופה ממנו והאם הוא מקצין את התנהגותו בזמן קבלת עונש.
קראו עוד: הפרעת קשב וריכוז: האם אנחנו קשובים לילדנו?
6. האם ישנן תנודות רגשיות במצב הרוח של הילד?
היציבות הרגשית מאוד מושפעת מהפרעת הקשב הריכוז. התפרצויות כעס בלתי נשלטות, רגישות יתרה לביקורת, שינוי מצבי רוח באופן פתאומי, תגובות עוצמתיות בהתייחס לגירוי יחסית מינורי, הן דוגמאות לתנודות רגשיות שעשויות לנבוע מההפרעה.
7. באיזה אופן הילד מגיב לגירויים סנסורים חיצוניים?
במקרים מסוימים הפרעת הקשב והריכוז מתבטאת בתגובה קיצונית לגירויים חיצוניים: בחנו את הרגליו והתנהגותו של הילד – האם הוא מחבק חזק מאוד או לחלופין מעדיף להימנע ממגע, האם הוא מתנגד ללבוש בדים מסוימים ומרבה להתלונן על תפרים ופתקים שונים בבגדים שמציקים לו, האם הוא מושפע מרעשים או ריחות שלא מפריעים לאחרים, האם הוא זקוק לתנועה מתמדת, האם הוא מפגין בררנות במזונות אותם הוא אוכל (כמו לדוגמה צמצום המאכלים אותם הוא אוכל על פי המוצקות שלהם או הפרדת האוכל בצלחת), האם הוא רגיש מאוד לכאב או לחלופין כמעט ולא מגיב אליו. כל אלה מכוונים לקשיי וויסות כלליים, כולל בקשב.
8. האם קיימות בעיות קואורדינציה או תנועה?
בעיות בתנועה והקואורדינציה עשויות גם הן להיות תופעה נלווית להפרעת הקשב וריכוז. חשוב לבחון את התנהגותו של הילד במרחב ולשים לב לדברים כמו הליכה ותנועה מסורבלת, קושי ברכיבה על אופניים, מעידות רבות והיתקלות בחפצים, אכילה בצורה מרושלת (העדפה לאכול בידיים), הימנעות מפעילות פיזית ומשקל עודף. בנוסף, גם תופעות כמו איחור בהתפתחות המוטורית בשנתיים הראושנות או לחלופין התקדמות זריזה שאינה כוללת את כל השלבים, עשויות להעיד על קושי נלווה להפרעת קשב וריכוז.
9. האם אתם מרבים לכעוס על הילד?
האם אתם מרבים לכעוס על הילד ולהעניש אותו? האם המורה מתלוננת באופן עקבי כי הוא מפריע בשיעורים ומורחק מהכיתה? האם כל יום נלחמים עם הילד על ביצוע של אותן משימות שגרה? חוסר למידת לקח וקשיי התארגנות יכולים להיות קשורים להפרעת קשב וריכוז.
10. האם הילד אומר או מתנהג באופן החושף שקשה לו? האם מביע ייאוש מהיר מהתמודדות עם קשיים ?
ילדים מרבים לדבר על הקשיים שלהם, בין אם באופן ישיר או עקיף. במקרים מסוימים הם מבטאים את הקושי במילים ובאחרים, הקושי ניכר דרך הגוף או באמצעות דפוסי התנהגות מסוימים, כמו הימצאות בסערת רגשות לפני ביצוע משימה מסוימת או תלונה פיזית טרם לביצוע מטלה. זהו את הרגעים בהם הילד אומר שקשה לו, הקשיבו לתלונות שלו וכך תוכלו להבחין האם מדובר באתגר חולף או בדפוס מתמשך. במקרים אלה יש לשלול את ימוה של הפרעת קשב וריכוז.
בשל העובדה שלהפרעת הקשב והריכוז פנים רבות, ונלווים אליה קשיים מגוונים, במקרה בו אחת התשובות או יותר היא חיובית, מומלץ להגיע להערכה רפואית רחבה במרפאה המתמחה בתחום הפרעת קשב וריכוז, גם אם מתנגדים לריטלין! הריטלין שייך לחלק הטיפולי, האבחון "מדליק את האור" מעל הילד ומאפשר למבוגרים להבין אותו נכון.