הפרעת קשב וריכוז: מהם הסימנים המוקדמים שיעלו חשד?
הילד מתקשה להקשיב במהלך השיעורים בבית הספר, נמצא בתזוזה מתמדת ומפגין התנהגות תוקפנית? ייתכן שהוא סובל מהפרעת קשב וריכוז (ADHD). אבחון מוקדם של ההפרעה חיוני כדי למנוע נזק ארוך טווח ופגיעה משמעותית בדימוי ובביטחון העצמי. על התסמינים שיעוררו חשד וההבדלים בביטויי ההפרעה בין בנים לבנות בכתבה שלפניכם
הפרעות קשב וריכוז כוללת רצף של תסמינים, בהם פעלתנות יתר, חוסר קשב, התנהגות פזיזה ועוד. מדובר במצב כרוני המוכר יותר אצל ילדים ועל כן נחשב בעבר לתופעה שתחלוף לרוב עד לגיל ההתבגרות. עם זאת, כיום ידוע כי הפרעת הקשב והריכוז יכולה ללוות אדם גם בחייו הבוגרים וההערכות השונות גורסות כ- 5-7% מהמבוגרים סובלים מהפרעת קשב וריכוז.
איך ניתן לזהות הפרעת קשב וריכוז?
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) נחשבת למצב נפוץ שעלול להשפיע על אחד מכל עשרה ילדים בגילאי 5-17. ברוב המקרים, הפנייה לאבחון תתבצע בשל בעיות שונות שעלו במסגרת בית הספר. התסמינים המעידים על הפרעת קשב וריכוז נחלקים לשניים וכוללים סימפטומים הקשורים בחוסר תשומת לב וסימפטומים הנובעים מאימפולסיביות ופעלתנות יתר. ברוב המקרים אבחון הפרעת קשב וריכוז יתבצע כאשר התסמינים השונים האופייניים לבעיה נמשכים 6 חודשים או יותר, וכאשר נראה כי התנהגותו של הילד חריגה בהתייחס לילדים אחרים באותה קבוצת גיל.
תסמינים הקשורים בחוסר תשומת לב:
- תשומת לב פחותה בשיעורים
- ביצוע טעויות הנובעות מחוסר תשומת לב בשיעורי הבית או במטלות הניתנות בכיתה
- אם נראה שהילד אינו מקשיב להוראות הניתנות בכיתה או לחומר המועבר במהלך השיעור
- קושי במילוי הוראות
- קושי בהשלמת מטלות
- קושי בארגון וניהול הזמן
- הימנעות מביצוע משימות ושיעורי בית
- שכחת חפצים, ציוד חיוני לבית הספר
- אם דעתו של הילד מוסחת בקלות בשל גירויים שונים
תסמינים הקשורים בהיפראקטיביות ואימפולסיביות:
- קושי בישיבה לאורך זמן
- הימצאות בתנועה מתמדת
- התנהגויות שאינן הולמות את הסיטואציה, כמו ריצה בכיתה במהלך השיעור
- אם הילד מרבה להפריע במהלך השיעורים
- אם הילד מתקשה לשחק ברוגע ובשקט
- אם הילד מפריע לילדים אחרים במהלך משחק או שיחה
- אם הילד מתקשה לחכות לתורו במהלך משחק או לחכות עד שתינתן לו זכות הדיבור במהלך השיעור
אחד מכל עשרה ילדים בגילאי 5-17 יסבול מהפרעת קשב וריכוז (ADHD)
האם הסימנים ל-ADHD שונים בין בנים לבנות?
בנים מאובחנים פי 3 יותר כסובלים מ-ADHD מאשר בנות. הסיבה לשיעור האבחון הגבוה יותר בבנים, עשויה להיות נעוצה בכך שהם מציגים פעמים רבות תסמינים "קלאסיים" המעידים על היפראקטיביות. מחקרים שונים הראו כי בנים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז יראו סימנים מוחצנים יותר הקשורים בהיפראקטיביות, בעוד שבנות יפגינו תסמינים מופנמים יותר, כמו הערכה עצמית נמוכה. בנוסף, בנים יפגינו לרוב יותר תוקפנות פיזית בעוד שבנות יפגינו תוקפנות מילולית.
התסמינים המעידים על היפראקטיביות בבנות יכולים פעמים רבות להיות מתונים יותר ולכלול:
- חלימה בהקיץ
- התנהגות המעידה על חרדה
- תסמינים המעידים על דיכאון
- פטפטנות
- קושי בהקשבה
- רגישות מוגברת
- הישגים אקדמיים נמוכים
- תוקפנות מילולית
- הססנות וחוסר יוזמה
בהשוואה לבנות, בקרב בנים קל יותר לזהות את ההפרעה בשל הסימנים הברורים שעלולים להתפתח. למרות זאת, יש לציין כי לא כל הבנים אשר סובלים מהפרעת הקשב מאובחנים: בנים נחשבים אנרגטיים יותר ומלאי מרץ ועל כן התנהגות היפראקטיבית עלולה שלא להיראות כחריגה.
התסמינים שיכולים להעיד על הפרעת קשב וריכוז בבנים כוללים:
- אימפולסיביות והתפרצויות
- קושי בריכוז ובמיקוד
- קשיי קשב
- קושי בישיבה לאורך זמן
- תוקפנות פיזית המופנית כלפי אנשים או חפצים
- הפרעה במהלך שיחות או פעילויות
ללא כל תלות במין הילד או בתסמינים המופיעים, אבחון מוקדם של הפרעת קשב וריכוז ולטיפול בה, חיוניים כדי למנוע השלכות על החיים החברתיים, על מערכות היחסים ועל השגרה וההישגים בבית הספר. הימנעות מטיפול עלולה להוביל לקושי בתפקוד, להפרעות התפתחותיות ואף להתפתחות של הפרעות נפשיות, כמו חרדה ודיכאון. בנוסף, מחקרים שונים מצאו כי הפרעת קשב עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות של התמכרויות שונות בהמשך החיים.
איך מאבחנים ADHD?
למעשה, לא קיימת בדיקה "אובייקטיבית" אחת המשמשת לאבחון של ADHD . האבחון מתבסס על הערכה מקיפה של רופא מומחה, לרבות נוירולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים ונוער או רופא ילדים המומחה בהתפתחות הילד. האבחון המלא כולל מספר שלבים, בהם הערכה התפתחותית, בדיקה קלינית, מילוי שאלונים על-ידי ההורים והמורים ומבחן ממוחשב. בהסתמך על ההערכות השונות הרופא ימליץ על הטיפול המתאים.