דלג לתוכן

פרוביוטיקה – האם באמת כדאי לקחת?

האם צריכה של פרוביוטיקה יכולה לעזור במצבים בריאותיים, האם היא מתאימה לכולם, ואולי בכלל היא יכולה להיות מסוכנת? כל התשובות בכתבה שלפניכם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/06/2020
2 דקות קריאה

פרוביוטיקה היא קבוצת מיקרואורגניזם חיים, שכאשר הם נצרכים או מוחלים על הגוף הם אמורים להוביל ליתרונות בריאותיים. ניתן למצוא פרוביוטיקה ביוגורט, במזון מותסס, בתוספי תזונה ובקוסמטיקה.

למרות שאנשים חושבים פעמים רבות על מיקרואורגניזם כעל חיידקים מזיקים, ישנם חיידקים רבים החיוניים לגוף. לפי המכונים הלאומיים לבריאות (NIH), חלק מהחיידקים המצויים בפרוביוטיקה זהים או דומים לחיידקים חיוניים שכבר מצויים באופן טבעי בגופנו.


מוצרי מזון המכילים פרוביוטיקה
 Rimma Bondarenko | Shutterstock

מתי כדאי לצרוך פרוביוטיקה?

פרוביוטיקה עוזרת למעי לעכל את האוכל, היא נלחמת בחיידקים מזיקים ומאזנת את המערכת החיסונית. אך חוסר איזון של חיידקים עלול להוביל למצבים בריאותיים מסוימים.

ואכן, פרוביוטיקה עשויה לעזור במספר מצבים בריאותיים. כך למשל כאשר המעיים אינם מאוזנים ועם רמות לא בריאות של חיידקים מסוימים, פרוביוטיקה עשויה לעזור בשחזור האיזון. במחקר  משנת 2018 הוכח כי חיידקים פרוביוטיים מפרישים חומרים מגינים שיכולים להפעיל את המערכת החיסונית כדי שתמנע מפתוגנים לחולל מחלה משמעותית בגוף. נושא זה עדיין נחקר וזקוק להוכחות נוספות.

במחקר  משנת 2012 נמצא כי בצריכת פרוביוטיקה בזמן נטילת אנטיביוטיקה כגון מוקסיפן, זינט, אטופן, קיים סיכוי נמוך יותר לשלושולים שעלולים להיגרם מאנטיביוטיקה. בנוסף, נמצאה פרוביוטיקה יעילה גם להפחתת תסמינים של מחלות הקשורות למעיים כגון גזים, נפיחות ועצירות. גם כאן, עדיין נדרשות הוכחות ומחקרים נוספים, שכן טרם הוכח איזה סוגים של פרוביוטיקה עשויים לעזור ולאילו מחלות.

האם פרוביוטיקה מתאימה לכולם?

קיימים סוגים רבים של תוספי פרוביוטיקה בשוק. חלקם נחקרו, חלקם האחר עדיין לא. אבל אחת התיאוריות היא שפרוביוטיקה גם עלולה להיות מסוכנת.

בתחילת 2018 פורסם מחקר שמצא קשר בין צריכת פרוביוטיקה לערפול מוחי. מאוחר יותר באותה שנה הודיעה  אוניברסיטה אוגוסטה שבג'ורג'יה ארה"ב, כי מניסוי שערכו חוקריה על אנשים שצרכו פרוביוטיקה, עולה כי החיידקים הפרוביוטים גרמו להצטברות של חומצה לקטית בדם בחלק מהמקרים. חומצה לקטית גורמת לתסמינים נוירולוגים ועלולה להוביל לערפול מוחי (בלבול, בעיות זיכרון, פגיעה בריכוז ועוד).

אז האם צריכה של פרוביוטיקה משפרת את הבריאות?

כפי שניתן לראות, עולם המדע עדיין לא חד משמעי לגבי ההשפעות הבריאותית של פרוביוטיקה: מחקרים מסוימים מראים את השפעותיה היעילות על מצבים מסוימים, אחרים מצביעים על סכנות הטמונות בה. עם זאת, יש הסכמה בנוגע לצורך להמשיך ולחקור סוגים שונים של חיידקים פרוביוטיים, ואת השפעתם על מצבים בריאותיים מסוימים.

נכון לשנת 2019, באתר של אוניברסיטת הרווארד נטען כי פרוביוטיקה אמנם עשויה לעזור לעיתים לאנשים בריאים, אך היא אינה מומלצת באופן רשמי.


מקורות 

1.  Synthetic and Systems Biotechnology. Volume 3, Issue 2, June 2018, Pages 113-120.

2.  Clinical Gastroenterology and Hepatology. September 2012, Volume 10, Issue 9, Pages 960–968.

3.  Clinical and Translational Gastroenterology: June 2018 - Volume 9 - Issue 6 - p e162 doi: 10.1038/s41424-018-0030-7.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
B.sc שרית צ'יפרוט
B.sc שרית צ'יפרוט תזונה ודיאטה
ד"ר אורנה לוין
ד"ר אורנה לוין צמחי מרפא
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום תזונה ודיאטה

שאלות מתוך פורום ניקוי רעלים ותזונה טבעית

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו