דלג לתוכן

החיסון סרווריקס, למניעת סרטן צוואר הרחם מגן מפני 5 זני נגיף הפפילומה

החיסון סרווריקס, למניעת סרטן צוואר הרחם מגן מפני 5 זני נגיף הפפילומה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 15/07/2009 תאריך עדכון: 16/01/2012
3 דקות קריאה
הגיליון האחרון של כתב העת הרפואי הבינלאומי החשוב בעולם - לנצט (The Lancet), מדווח על תוצאות דרמטיות של מחקר חדש ומקיף מסוגו בהשתתפות 18,644 נשים ונערות בגילאי 15 עד 25 מ - 14 מדינות ברחבי אירופה, אסיה , צפון אמריקה ואמריקה הלטינית, אשר בדק את יעילות החיסון סרווריקס במניעת סרטן צוואר הרחם. המחקר קבע כי סרווריקס, באופן חד-משמעי, מגן מפני חמישה זנים של נגיף הפפילומה האנושי, האחראים לגרימת סרטן צוואר הרחם - מספר זנים רב ממה שהיה ידוע עד כה הניתן למניעה בעזרת החיסונים הקיימים בעולם למניעת המחלה.

המחקר קבע כי, סרווריקס יעיל בלמעלה מ - 98% בהגנה מפני זני נגיף הפפילומה 16 ו-18 , ובנוסף מגן מפני 3 זנים שכיחים נוספים (45, 31, 33) הגורמים למחלה. בכך עולה ההגנה שמספק סרווריקס בעוד 16% נוספים, ומסתכמת בהגנה משמעותית מפני 5 זנים שכיחים הגורמים לסרטן צוואר הרחם.

המחקר נערך על ידי צוות חוקרים נרחב מאוניברסיטת הלסינקי בפינלנד בראשותו של פרופסור ג'ורמה פאבונן (Jorma Paavonen) שהשתתף בכתיבת המאמר שהתפרסם בגיליון האחרון של לנצט.

המחקר הוכיח לראשונה כי סרווריקס יעיל בהגנתו כנגד ספקטרום רחב של זני הנגיף שאינם כלולים בחיסון ועלולים לגרום למחלה וביחוד זני 45, 31, 33. בעוד עד עתה היה ידוע כי החיסונים הקיימים בעולם יכולים להגן רק מפני שני זנים.

דורון שליט, מנכ"ל חברת גלקסו סמית קליין (GSK) ישראל מסר היום כי: "תוצאות המחקר מהוות בשורה משמחת, ומעניקות תובנות נוספות לגבי החיסון למניעת סרטן צוואר הרחם המהווה פריצת דרך משמעותית נגד המחלה הממארת שלרוב פוגעת בנשים בשיא חייהן. המחקר מראה כי החיסון מציע לנשים הגנה נוספת נגד סרטן צוואר הרחם מעבר למה שהיה צפוי וידוע עד כה. אני מקווה שבעקבות המחקר, נשים רבות ילכו לבצע את החיסון ולהפחית באופן ניכר את הסיכון לחלות במחלה ולהתמודד כראוי עם התפשטותה".

עד כה, אושר החיסון ב - 97 מדינות ברחבי העולם. בנוסף, הוגש לרישום בלמעלה מ - 20 מדינות נוספות. לאחרונה חברת גלקסו סמית קליין (GSK) אף הגישה את החיסון לאישור ארגון הבריאות העולמי ה- WHO .

סרווריקס רשום וניתן לנערות ולנשים בישראל מגיל 10 ועד 45 במסגרת הביטוחים המשלימים של כל קופות החולים במחיר של כ - 333 עד 402 שקלים לזריקה. החיסון ניתן בשלוש מנות של זריקה בזרוע בטווח של חצי שנה, כאשר הזריקה השנייה ניתנת כחודש לאחר הזריקה הראשונה והזריקה השלישית ניתנת כחצי שנה לאחר הזריקה הראשונה. החיסון, מיועד כאמור לנערות ונשים בגילאי 10 עד 45, לעומת גרדסיל, המותאם כיום לנשים עד גיל 26 בלבד.

חשוב לדעת כי כל אישה הפעילה מינית, עלולה להידבק בנגיף הפפילומה במהלך חייה. כך, על פי נתוני הערכה עולמיים, כ- 80% מהנשים יידבקו בנגיף הפפילומה במהלך חייהן, כאשר כ- 50% מזיהומים אלה ייגרמו כתוצאה מהנגיפים מהזנים שעלולים לגרום לסרטן צוואר הרחם. הנגיף אשר מועבר בדרך כלל בעת קיום יחסי מין, נישא על ידי הגבר ועלול להשפיע על התאים ברקמה של צוואר הרחם ולהביא להתפתחות של זיהומים מתמשכים, יבלות ושינויים טרום- סרטניים. חיסון של נערות ונשים כנגד הנגיף, מהווה כלי מניעתי יעיל ובטוח נגד סרטן צוואר הרחם, אשר עשוי להציל את חייהן.

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ- 180 נשים מאובחנות מדי שנה בישראל כחולות בסרטן צוואר הרחם, רובן כתוצאה מנגיף הפפילומה האנושי.
על פי נתוני הערכה עולמיים, סרטן צוואר הרחם הינה המחלה הממארת השנייה בשכיחותה בקרב נשים מתחת לגיל 45 במדינות מפותחות, כאשר כ- 500 אלף נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן צוואר הרחם, מספר אשר צפוי לגדול מדי שנה ואף להכפיל את עצמו עד שנת 2050 באם לא יינקטו צעדים מונעים דוגמת החיסון.
מדי שנה נפטרות כ- 270 אלף נשים מסרטן צוואר הרחם והוא מהווה את גורם התמותה השלישי בעולם, אחרי סרטן השד וסרטן הריאות.

The Lancet, Early Online Publication, 7 July 2009
doi:10.1016/S0140-6736(09)61248-4
https://www.thelancet.com/journals/...-4/fulltext

הידיעה באדיבות נאוה עינבר, יועצת תקשורת לחברת גלקסו סמית קליין (GSK) ישראל

[15/07/2009]

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר נסיה לנג פרנקו
ד"ר נסיה לנג פרנקו יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 43 חוות דעת )
"ד"ר נסיה לנג היא רופאה מדהימה, מקצועית ומלאת רגישות. אני נוסעת אליה מרחוק כי אין כמוהה- שילוב של מקצועיות שיא ואנושיות מדהימה. תודה על האפשרות להיות מטופלת שלה."
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה מקסימה.. נעימה ומקצועית 🫶🏿"
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו