דלג לתוכן

רעלת הריון אחרי לידה - השפעות

רעלת הריון אחרי לידה - השפעות

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009
2 דקות קריאה

אחת המחלות הקשות שנשים סובלות מהן בזמן ההיריון היא מחלת רעלת הריון. אומנם מדובר במחלה לא שכיחה, אך במקרים קיצוניים היא עלולה להביא לכדי הפסקת היריון עוד בטרם הגיע לסיומו ואף למוות של האם והעובר.

הקיצוניות של רעלת הריון מעלה את הצורך במודעות של נשים כלפיה. אחת הסיבות לחשיבות המודעות למחלה היא לא רק העובדה שרעלת היריון לא רק שעלולה לגרום לאובדן העובר ולמוות האם. 

אלא שגם במידה והאם הצליחה לעבור את ההיריון בשלום, עדיין תיתכן רעלת הריון אחרי לידה. במקרים בהם האם והעובר נמצאים בסכנת חיים, אזי שהרופאים נוטים לבצע זירוז לידה אלא אם כן מדובר במקרים שזירוז לידה יכולה לסכן את האם. אז הם מצילים אותה ובוחרים לאבד את העובר.

מחקרים רבים מראים שנשים אשר סבלו גם ממצב של רעלת היריון אחרי לידה והן נשארות עם השפעות ארוכות טווח מהמחלה, אז הן גם נכנסות לקבוצות הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. 

כמו כן, תוחלת החיים של אישה שלקתה במחלת רעלת היריון  אחרי לידה או לפניה, קצרה יותר מאשר של אישה שלא לקתה במחלה. מחקרים שנערכו לאחרונה גילו שנשים אשר סבלו ממחלת רעלת היריון אחרי לידה או לפניה, נמצאות בסיכון גבוה פי 2 מנשים שלא לקו במחלה לקבל התקף לב או שבץ מוחי. 

נשים אשר סבלו ממחלת רעלת הריון אחרי לידה  או לפניו, סובלות אחרי ההיריון מתופעות של לחץ דם גבוה, כולסטרול וסוכר בדם. כמו כן, הן מגדלות יותר קרישי דם. הערכה היא שלא רעלת היריון יוצרת את מחלות הלב אלא היא רק מעמידה את האישה בסיכון גבוה לחלות במחלה.

לא רק האם, אשר לקתה במחלת רעלת היריון סובלת מהשפעותיה אחרי ההיריון, אלא גם היילוד שנולד לאם שסבלה מרעלת היריון מושפע מכך. היילוד אשר נולד בזירוז לידה כתוצאה מרעלת היריון נמצא בסכנה להשמנת יתר, מחלות לב, מחלות דם וסוכרת.

על מנת לגלות רעלת הריון בזמן מוקדם, כדי שיהיה ניתן להתמודד איתה, לא מספיק רק לשים לב לתסמינים שלה, כגון בצקות חריגות, לחץ דם גבוה, או טשטוש בראייה. אלא יש לערוך בדיקות דם אשר מאפשרות למדוד את רמת החלבון בדם בשליש הראשון של ההיריון. 

רמה נמוכה מהרגיל מצביעה על התפתחות המחלה. יותר משמונים אחוז מהמקרים מתגלים באמצעות בדיקת דם שכזו. כמו כן, יש לעקוב אחר התפתחות העובר. במקרים בהם ישנו פיגור בהתפתחות העובר ביחס לשבוע של ההיריון, אזי שיש חשש לרעלת הריון.

עליית המודעות בקרב נשים למחלת רעלת הריון אחרי לידה או במהלך ההריון עצמו, צריכה להיות בעיקר בקרב נשים אשר נמצאות בקבוצות הסיכון הגבוהות לחלות במחלה. מדובר בנשים אשר סובלות מסוכרת נשים הנמצאות בקרבה מדרגה ראשונה לנשים אשר סבלו בעצמן מרעלת הריון, קיום יחסי מין עם גבר שאמו לקתה ברעלת היריון, נשים בתחילת גיל הפוריות או לקראת סופו, ונשים שסובלות ממחלות דם וכליות. 

נשים אלו צריכות להיבדק ולהישמר על מנת שיוכלו לאבחן רעלת היריון בזמן ולהתמודד איתה בהקדם. זאת על מנת שרעלת ההריון לא תשפיע עליהן, לא בזמן ההריון ולא לאחר מכן.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עופר מרקוביץ
ד"ר עופר מרקוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל יחידת אולטרה סאונד נשים ויולדות בבית חולים מאיר כפר סבא, מנהל פורום ממצאים חריגים ומומים בעובר בבית חולים מאיר כפר סבא
ד"ר אולגה גורגולה גלפרין
ד"ר אולגה גורגולה גלפרין יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחית ברפואת נשים, ילוד ופוריות
ד"ר אוהד ברוכין
ד"ר אוהד ברוכין יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 150 חוות דעת )
"דר ברוכין מקצועי , סבלני ואנושי ."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו