סטנט, הקרוי גם תומכן, הוא צינור זעיר בצורת רשת המוחדר בהליך רפואי אל הגוף כדי להרחיב מעברים צרים. כך למשל, קרדיולוג/ית יחדיר סטנט אל העורק כדי לפתוח אותו ולהגביר את זרימת הדם ללב. הסטנט יישאר שם באופן קבוע כדי למנוע מהעורק לחזור להיות צר. סטנט יכול גם לסייע במקרה של מפרצת (התרחבות דופן העורק), כמו גם במקרה של היצרות דרכי הנשימה.
צילום: shutterstock | crystal light
הליך החדרת סטנט
החדרת סטנט היא הליך זעיר פולשני, כלומר אינו דורש חתך גדול בגוף ואינו נחשב לניתוח גדול. עם זאת, במקרים רבים יש צורך בבדיקות מסוימות או במתן תרופות לפני ההליך. סטנט יכול להיות עשוי ממתכת, מבד, מסיליקון או משילובים של כמה חומרים. סטנט לעורק כלילי בדרך כלל עשוי מרשת מתכת. סטנטים מפוליאסטר משמשים בדרך כלל לעורקים גדולים יותר כמו אבי העורקים. סטנטים לדרכי הנשימה עשויים לרוב מסיליקון.
סטנטים משחררי תרופות הם הסוג הנפוץ ביותר לטיפול בעורקים הכליליים. לרוב, סטנטים אלו בצורת רשת מתכת מצופים בשכבה החיצונית בתרופה שמשתחררת לעורק עם הזמן כדי למנוע מהעורק להצר שוב. לאט לאט השכבה החיצונית מתכלה, היא מתפרקת ומתמוססת עם הזמן, ולבסוף נשארת רק הרשת בעורק.
לאחר החדרת סטנט ובהתאם למיקומו בגוף, ייתכן שיהיה צורך ליטול תרופות מסוימות כגון אספירין ותרופות נוספות נגד קרישיות. הבעיות הנפוצות ביותר בהתקנת סטנט הן חסימה בסטנט, קריש דם בסטנט או סטנט שזז ממקומו.
מתי משתמשים בסטנט?
לסטנטים יש מטרות שונות, בהתאם לסוג הבעיה ולמיקומם בגוף. כך למשל במצב של טרשת עורקים מצטבר פלאק (משקעי כולסטרול ותאי דלקת שהפכו לרובד טרשתי) בעורק הכלילי (העורק שמזין את שריר הלב). מצב זה עלול להצר את העורק ולהפחית את זרימת הדם ללב ולגרום לתסמינים כמו כאבים בחזה. במידה ונוצר קריש במעבר הצר הוא עלול לחסום לחלוטין את זרימת הדם, מה שיוביל בסופו של דבר להתקף לב. באמצעות סטנט ניתן למנוע מצב זה.
בן 27, מעשן נרגילה באופן מסיבי, לפני כחודשיים הגעתי למיון עם כאבי חזה ושוחררתי לאחר צילום חזה שנראה תקין. לפני כשבועיים הגעתי שוב למיון עם 40 מעלות חום, בליווי כאבי חזה, ואושפזתי למספר ימים לאחר שבבדיקת סיטי נמצאה קשרית ריאתית עם גבולות בלתי סדירים בריאה ימנית תחתונה בקוטר 1.2 ס"מ. לאחר הערכה לא ברורה של דלקת ריאות (למרות שלא היו שום סימני כאב מלבד חום גבוה) טופלתי באנטיביוטיקה ושוחררתי לביתי עם המלצה למעקב וביצוע CT חזה בעוד כחודשיים. סרטן ריאות ידוע כקטלני וגילוי מוקדם שלו עשוי לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה. כמה זמן ההמתנה הזה עד הבדיקה הוא קריטי? ומה הסיכויים לגידול ממאיר?
הקשרית שמתוארת מחייבת בירור עי ct חוזר לצורך מעקב . חודשיים זה זמן סביר ביותר למעקב לאחר הקשרית אך במידה והקשרית נראת לשודה כמובן מומלץ לא לדחות את הבירור ולקחת ביופסיה
הוסף תגובה
תוצאות בדיקה
אביב03/10/2019 | 19:02
להלן תוצאות בדיקת הC.T שהתקבלו היום. אשמח לקבל פרשנות. מצאים: מבוא בית החזה ללא סטיות. אין לזהות לימפאדנופתיה בבתי שחי, במיצר או בשערי הריאות. טימוס. יש לציין תוספת רקמתית בצורת "משולש" במיצר הקדמי-עליון, ללא אפקט לחץ על האיברים הסמוכים. הממצא מתאים לשרידי הלב בגודל תקין. לא הודגם תפליט פלאורלי או פריקרדיאלי. הקנה והסימפונות הראשיים שמורים. הסננה פוקאלית שנצפתה ב-RLL בבדיקה הקודמת נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתי חדש. מעבר החזה/בטן ללא סטיות. האדרנלים שמורים. האאורטה והעורק הריאתי בקוטר תקין. ללא נגע פוקאלי חשוד בעצמות. סיכום: ההסננה הפוקאלית שנצפתה בבדיקה הקודמת ב-RLL הפעם נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתיים חדשים.
ביצעתי בדיקת רנטגן עקב ליחה כרונית מעל חצי שנה. לפי הפענוח הכל תקין אבל הסתכלתי על הצילום ויש כמה כתמים שחורים שנראים מוזר. שה באמת תקין? מהם בדיוק הכתמים הללו? מצרף תמונות https://ibb.co/60jgW8w8 https://ibb.co/sJqKksj2 תודה רבה!!!!
מה שנראה לעין בלתי מקצועית כ"כתמים מוזרים" עשוי לעיתים קרובות להיות המבנה התקין של דרכי הנשימה, אזורי אוורור בריאות, או אפילו צללים אנטומיים שנוצרים כתוצאה מהזווית שבה צולם הצילום (כמו היטל של צלעות או כלי דם שחוצים את הרקמה). ההמלצה שלי: מכיוון שציינת שאתה סובל מליחה כרונית מזה חצי שנה, אל תסתפק בפענוח הכתוב בלבד. מומלץ מאוד לגשת עם הצילומים עצמם לרופא המטפל (רופא משפחה או רופא ריאות). הוא יוכל להשוות את ממצאי הדימות לתלונות הקליניות שלך ולשלול כל סיבה לדאגה בצורה מוסמכת.
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיטן בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיון בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום אמא שלי בת 72 עש תה c.t ריאות) בית חזה( ולהלן תוצאות:לא נצפו בלוטות לימפה מוגדלות, הודגמו מוקדים סמי-סולידים בהיקף הריאות ובתבנית זכוכית מט קטנים מרובים בגודל עד 5 מ"מ, מומלץ ct עם בית החזה מעקב בעוד כ 6 חודשים, מה התוצאות אומרות?
אחרי ניתוח והקרנות .שוכנעתי לעבור את הטיפול בשערי צדק, בעוד אני גרה במרכז. זה היה סיוט. 30 הקרנות הלוך ושוב + חום שהתחיל אחרי שבועיים הקרנות, ונמשך גם עכשו, שבועיים אחרי. במידה ובפט סיטי (ב 9/4) אצטרך להמשיך כימו - אפשר לעבור לבית חולים אחר?